Fem en fredag vecka 12: På agendan

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar hos Elisa så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Glöm inte att länka hit så fler kan ta del av Fem en fredag.
  1. Vad var din första tanke när du vaknade i morse?
  2. Vad var först på agendan för idag?
  3. Vad är sist på agendan för idag?
  4. Vad har du tänkt på mest under veckan?
  5. Vad har du inte fått gjort idag?
1.
"Jag ska filma en pilatesklas idag". Den andra tanken var "fast det gör ju lite ont i kroppen, orkar jag verkligen?"
2. Skriva färdigt några kommentarer som släpade efter från igår och sedan spelade jag in min klass.
3. Borsta tänderna och sedan sova.
4. Det jag tänkt på mest under veckan är ämnet som vi diskuterade på närträffen igår. Suicid är ett annat ord för självmord och hemskt att tänka på och jobba med. Om man vill jobba med psykisk ohälsa är det viktigt att kunna en del om ämnet. Det viktigaste jag lärt mig om området är att inte vara rädd. Inte vara rädd för att prata.
5. Städa, kanske skulle ha passat på att röja lite men har istället lärt mig en del om autism. Mycket spännande att läsa om. Haha, jag skriver nog det om allt men det är verkligen spännande!
1 Pärla:

skriven

Psykisk ohälsa och självmord är otroligt tungt, hade nog inte kunnat arbeta med det, räcker att man fått uppleva det i sin närhet.

2 Johanna:

skriven

Min kusin tog sitt liv i somras, sedan dess har just självmord varit ett ämne som pratats om bra mycket. Är så himla glad för det, behövs verkligen i dagens samhälle, även om många redan lyfter ämnet lixom. Kram! Hoppas du haft en bra dag, lät iaf som en bra agenda ;)<3

Svar: Jag beklagar din förlust. Det är viktigt att våga prata om det då det är så många som mår dåligt.
Hanna

3 Sara Stödberg:

skriven

Tycker att du, precis som jag, verkar gilla att lära dig mer om hur människor fungerar. Det ÄR spännande ju så det är klart att du ska skriva det! Att acceptera att en annan människa mår så pass dåligt att den inte ser någon annan lösning än att försvinna är.. sjukt jobbig. Att våga fråga om någon har de tankarna känns viktigt och också kunskapen om att de flesta är ambivalenta i sitt beslut och påverkbara fram tills det verkligen är över känns också viktigt att sprida. Minns du för flera år sen när en ung man livesände sitt självmord på Flashback? Det var rätt stora skriverier om det. Hans val och allt omkring det som hände fick mig illamående i veckor efteråt. Jag minns det fortfarande som om det vore igår.

Svar: Vad spännande att du skrev om just det här med att dessa personer är ambivalenta och påverkbara. Det är precis det vi har gått igenom. Håller med om att det är viktigt att människor vet det.
Hanna

4 www.nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Gillar dom här "fem en fredag". Förstår att det är jobbigt att jobba med självmord... vet inte om jag skulle klara av det!

5 Marie:

skriven

Tror nog allt att du orkade ändå =D. Samt ja det är lite läskigt ämne att tänka på

6 Fnulan:

skriven

Härliga fem =) Jag skrattade när jag läste om din Pilates. Jag fick ett pass av PT Emma idag som jag ska göra en gång i veckan. Pilates.... Synd att du bor så långt bort.

Svar: Vi kan skypea! :-D
Hanna

7 Julia:

skriven

roliga frågor :) psykisk ohälsa är så viktigt ämne. Hoppas det går bra i skolan 😊

8 carro:

skriven

Det första jag tänkte på i morse varför kan jag inte röra armen utan att få så ont för?
Fixa ordning frukosten till oss.Läsa klart min bok som min syster har skrivit om tiden som hon var liten och hade canser
Vad har du tänkt på mest under veckan?När ska af höra av sig igentligen?
Vad har du inte fått gjort idag?Kunnat dammsuga övervåningen

9 Lexochlogan :

skriven

Minns inte riktigt vad jag tänkte egentligen, alldeles för trött 🙈 hade en hel del att göra men bara fått gjort en bråkdel, tur vi har en hel helg framför oss 🙈😂

10 Amanda:

skriven

Städa gjorde jag i onsdags men disken tog jag hand om nu på kvällen. Men det är inte lätt när man är trött. Jag förstår dig jag tycker allt inom psykiatri och psykisk ohälsa är intressant :)

11 Kamilla:

skriven

Det sista för mig idag är att skriva komm när jag varit på mässa och sovit hela dagen innan. Suck !!! Ikväll är det tungt känner jag när jag har så många kvar. Så roligt att du filmar dina pass. Sov Gott

12 Sara:

skriven

Hoppas inspelningen gick bra :) Städning är lätt att skjuta på ;) Najs att du tycker det är så intressant att läsa om autism :)

13 Sarah:

skriven

Hoppas inspelningen gick bra :) Städning är lätt att skjuta på ;) Najs att du tycker det är så intressant att läsa om autism :)

14 Matilda Berlin:

skriven

Så kul att läsa! Hoppas du lyckades checka av alla punkterna + ett riktigt Fredagsmys, hihi! STOR KRAM vännen och ha en fantastisk helg <3

15 Ullie:

skriven

spännande med frågor
ja du städa vi fredagsstädar en annan dag ha ha . låter som en bra dag ändå tycker ja
kram fin lördag

Kommentera här: