Att springa i ketos


Att springa på lågkolhydratkost är hemskt innan kroppen vant sig. Jag har skrivit om det förut men det är ungefär som att försöka springa på spagettiben samtidigt som benen är tunga som bly. Mjölksyran kommer dessutom direkt. Min kropp har dock vant sig nu och i eftermiddags sprang jag ett gäng intervaller, nämligen 45*30 sekunder med en minuts vila. Det blev 12 kilometer i intervallform. Det är så konstigt det där med min form för jag känner mig otränad. Men otränade personer springer inte 12 kilometer i intervall. Så jag måste våga tro på mig själv!
Jag tänkte avsluta inlägget med att skriva lite om motivation. Vad motiverar mig just nu liksom? Att kämpa på och inte ge upp.
- Det första är jag känner att kroppen är i djup ketos och det bekräftar också värderna i blodet.
- Att kroppen kan fungera på en sådan strikt kost.
- Såklart att jag kan springa, det borde egentligen stå som punkt 1.
- Att jag känner mig pigg.
Jag har dock en del utmaningar framför mig fortfarande, jag tänker framförallt på att det är så svårt att ta tag i sömnen (fast jag ska krypa ner i sängen bara jag skrivit färdigt inlägget.) En annan utmaning är mitt noccodrickande. När jag skriver noccodrickande så låter det som att jag dricker flera stycken varje dag men det är bara en och ibland två lite beroende på vad jag gör. Och framförallt inte varje dag.  En annan sak är att inte hamna i träsket där jag bara äter smör och spenat. Imorgon bitti ska vi storhandla och då ska jag köpa hem ett förråd av grönsaker. Kålrabbi till exempel var försvinnande gott så det ska jag köpa hem bland annat. Nej nu måste jag sova. Vi hörs igen imorgon!
1 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Jag blir jämt så oroad när jag läser och nocco, det känns nästan som en drog. Nu handlar inte ditt inlägg om ditt noccodrinkande men jag tycker det låter läskigt. Inte bara utifrån dig, men ser liksom folk som dricker 4-5 nocco per dag. Låter liksom som att man har ett beroende då? Fast det kanske är lika med Coca-cola också samt kaffe. Jag har liksom inget sånt där begär vilket jag någonstans är tacksam över.

Hur som helst detta med att springa, intressant att läsa hur det påverkar kroppen. Hur lång tid tror du det tar innan du inte alls påverkas utan det är "normalt" liksom? När är kroppen helt inställd på Ketos? :)

Svar: Det är lika mycket koffein i två koppar kaffe som i en nocco så det största problemet är just koffeinet. Jag skulle också bli oroad om jag såg någon dricka 4-5 st om dagen. Max antal är två sett till koffeinhalten. Cocacola och kaffe är precis lika illa då koffein stressar kroppen.
Så länge jag inte har ordning på sömnen kommer det ta ett litet tag till innan jag är ketoadapterad. Samma sak med noccon. Jag ser mig som en hybrid då jag just nu kan använda både glukos och fett som energi vilket egentligen inte är någon nackdel. Ketos kommer man in i fort, det är "bara" att ta bort alla kolhydrater. Det svåra är att lära kroppen att använda fett som energi istället.
Hanna

2 Therese:

skriven

Vad härligt att du inte ger upp det skulle jag göra, jag ger upp alldeles för lätt men det är härligt att se att du inte ger upp =).. Bra kämpat =)

3 Yela:

skriven

Så himla grym du är, så inspirerande 🤗 Underbart att känna sig pigg också & se igenom vad som motiverar!
Behöver också få bukt på energidryck & sömn men tyvärr är sömnen riktigt svår. Hoppas du fått en fin dag ☺️

Kommentera här: