Det blir tomater och smultron

På förmiddagen storhandlade jag och Rickard och jag passade även på att köpa tomater och smultronplantor. Det blev en sort som heter busktomater. Innan jag kunde börja plantera fick jag börja med att koka upp litervis med vatten. I min pallkrage var det myrinvasion av både svartmyror och gula myror. Sista laddningen blandade jag även i kanel och bakpulver. Två saker som jag vet att myror inte tycker om. Förhoppningsvis flyttar det inte in mer myror just där.
Medan rabatten svalnade så rensade jag jordgubbslandet och klippte kanterna rena från gräs.
Maskrosorna trivs bra... Jag kanske är knäpp men i gräsmattan gör det mig inget att det finns maskrosor men jag vill inte ha dem i rabatterna.
Rensat jordbubbsland
Den ena tomatplantan började sloka innan jag fick ner den i jorden men jag hoppas att den tar sig.
I år är mina jordgubbsplantor rejäla och det är så många blommor. Jag håller alla tummar och tår att det blir mycket jordgubbar. Nu sitter jag här under parasollet och har precis ätit en härlig lunch. Perfekt ugnstekt lax med kokt potatis, melon och så smör och salt på potatisen. Längtar till jag kan äta färskpotatis. Det är inte långt kvar.
 
 
1 birgitmaria:

skriven

Oj, vad mycket du fick gjort!
Jag ska nog köpa lite blommor i helgen och plantera. Fast jag vet inte... det hade tydligen varit minusgrader nån natt i veckan.

Svar: Vissa dagar blixtrar det till. :P Det är så kul att pyssla i trädgården. :-)
Hanna

Kommentera här: