Hanna

Tankar kring en bok: Att bli en medledare
Madeleine frågade mig om jag inte kunde berätta lite om vad boken "bli en medledare" handlar om. Och jag tänkte att visst varför inte. Skriva ett inlägg om boken är ju ett smart sätt att lära mig på.
Det är en handbok i hur man med små enkla medel kan hjälpa chefen men också hur man kan förbättra arbetsmiljön på jobbet. Boken börjar med ett förord och en slutkläm om att stötta chefen inte alls handlar om att stryka chefen medhårs. Det handlar snarare om att stärka sin chef genom bland avlastning och uppmuntran. Boken går igenom lite om grupptryck men också om på vilka sätt en verksamhet kan vara organiserad. Boken går också igenom fördelar med att ha bra medledare i verksamheten. Det leder till exempel till högre tillit, mindre stress och bättre utnyttjande av resurser. Det ger högre lönsamhet och minskar sjukskrivningstalen. Tanken är att medledarskap ska vara en länk mellan medarbetarna och ledaren och de båda kan inte fungera utan varandra.
Jag har lite blandade tankar kring den här boken. En del av mig tänker att man ju inte ska lägga sig i chefens jobb. Och hur hittar man balansen mellan att vara hjälpsam och stöttande framför att vara smickrande och inställsam?
En rad som jag reagerar lite på är att medarbetarna ska göra det de kan för att underlätta ledarens arbete. Jag vet inte om jag kanske egentligen gör det krångligare för mig själv än vad det är och kanske till och med tänker knäppt. Men är det inte det något som egentligen går åt båda håll. Utan en chef som stöttar sina medarbetare så kommer verksamheten inte fungera och det är samma sak åt andra hållet. Om medarbetarna gör tvärsemot chefen eller företagspolicyn så blir det ju pannkaka. Jag tänker man istället ska underlätta varandras jobb. Ge både medarbetare och chefer förutsättningar att göra det bästa för verksamheten.
Emma Engström

Detta låter som en otroligt nyttig bok att läsa för både chefer och medarbetare faktiskt! Ger nog en annan inblick i arbetet och hur man kanske kan förbättra situationer?! <3

Diana Saelöen

Det där är väldigt bra råd, jag är visserligen också chef på min arbetsplats men är inte överordnad chef. Henne är det inte många som vågar säga emot Men jag har alltid sagt vad jag tycker och vet att hon frågar mig efter min ärliga åsikt och får ofta framföra vad andra tisslar och tasslar om. Hon är oerhört lojal mot sin personal men har svårt att ta kritik. Det är hon Dick medveten om och när det kommer från mig är det ok.

Fröken Rödlök

Det låter som en bra bok för oss blivande hälsopedagoger att läsa eftersom många av oss kommer bli ledare och det är vad vi läser!
Men jag håller med dig där, det måste vara åt båda hållen. Ge och ta både från chef till anställd och anställd till chefen =)

jessica

låter som en givande bok kring arbetsmiljö, ja att samarbeta och funka som ett team oavsett titel inom företaget tror jag ju på.❤

Erina

Riktigt intressanta tankar! Jag håller absolut med om att stöttande ska gå åt båda hållen. I egenskap av ordförande i en ideell förening så ger jag ibland uppdrag till övriga styrelsemedlemmar, men måste ju då också stötta och finnas där för dem. Det är ju exakt samma sak för en chef. Om en chef inte supportar eller finns där för arbetstagarna så blir ju ingenting bra.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress