Är det över nu?

Det är lätt att tänka att nu när restriktionerna släpps från och med nästa vecka så är det lugnt. Jag behöver inte hålla på att skriva så mycket mer om pandemin. Så har mina tankar gått sedan beskedet kom att plocka bort resriktioner. Men så läste jag en grej, eller några grejer idag där jag kom fram till att det finns fortfarande mycket att prata om. Och då menar jag den här uppdelningen mellan ovaccinerade/vaccinerade i samhället. Hur den polarisering som våra folkvalda politiker bidragit med. Hur de ovaccinerade ses som fara i samhället, det är en katastrofal inställning för det är så långt ifrån vetenskap som man kan komma. De här senaste två månaders smittspridning måste ju ändå fått dom flesta att fatta att alla smittar som bär på viruset och det är oavsett om man är vaccinerad eller inte.
 
Jag blir så ledsen när jag tänker på det här. Det är inte okej att göra skillnad på våra medmänniskor. Det är inte okej att se en grupp som sämre människor på grund av sitt aktiva val att inte vaccinera sig. Det är inte de ovaccinerades fel att smittspridningen ökar. Det är så virus naturligt fungerar, virus muterar och sprider sig. Det är inget konstigt med det.
 
Så du kommer få fortsätta att läsa pandemikritiska inlägg här på min blogg. Så länge som dom här skillnaderna som människor gör fortsätter. Så länge som du accepterar att man gör den här skillnaden. Även om du inte sympatiserar med de här tankarna så är din tystnad ett tyst godkännande. Indirekt blir det så. Man brukar prata om att vara neutral men det går inte att var neutral. Jag väljer inte sida säger du men att vara tyst, att inte protestera. Det är samma sak som att hålla med. Även att man inte tänker så så blir det ändå så utåt. För din tystnad är ett indirekt godkännande.
 
Vi måste alla börja våga stå upp för varandra. Våga visa varandra kärlek och acceptans, våga protestera mot orättvisorna. 
Jag vill inte ha det här samhället. Det är inte okej. Jag tror inte att det är det här samhället som du vill ha heller faktiskt. Jag tror inte på att du tycker det är okej att göra skillnad på människor. Så varför är det det i det här läget, när det handlar om ett vaccin? Ett vaccin som vi dessutom sett inte minskar smittspridningen utan den skyddar dig själv mot allvarlig sjukdom och död. Får man hoppas på iallafall. Det är ju det som är meningen... 
 
Jag skrev en kommentar på en blogg och då skrev den skribenten att "jag vaccinerar mig och om jag inte blir sjuk så minskar jag smittspridningen". Men det är ju samma sak för mig som ovaccinerad. Om jag inte blir sjuk så bidrar inte jag heller till någon smittspridning. Blir jag inte sjuk så smittar inte jag heller någon. Det har inget med vaccinationsstatus att göra utan det har med bärarskap att göra. Bär man på viruset så smittar man. Alltså för mig är det så logiskt, jag vet inte hur... Jag förstår inte hur människor tänker. Jag har ju sen jag gick ut med att jag inte vill vaccinera mig så har jag hävdat bestämt att vaccinet skyddar den som är vaccinerad, inte alla runt omkring. Det är ungefär som att "min cykelhjälm skyddar bara om du också har cykelhjälm" Du hör ju hur dumt det låter.
För att sammanfatta: jag kommer fortsätta att skriva padnmiekritiska inlägg på min blogg. Jag kommer fortsätta att lyfta värderingar, lyfta hur vi ser på varandra och be att vi tänker oss för hur vi behandlar våra medmänniskor. Det är allt jag begär.
Mer kärlek åt folket!

1 Jessika:

skriven

Tycker det är sorgligt med det här "vi och dem" beteendet och att så många människor har svårt att acceptera andra människors val. Jag är vaccinerad och ska snart ta tredje sprutan, men jag har full förståelse för de som inte vill vaccin. Jag var själv väldigt skeptisk till det innan och är fortfarande skeptisk till att det blir fler doser.

Svar: Ja, jag har inget emot att man vaccinerar sig. Jag står upp för allas rätt att ta alla rekommenderade doser om man vill. Det måste få vara upp till var och en. Men så som det blivit i samhället är så sorgligt. och politiker runt om i Sverige uppmuntrar det. Det är skamligt.
Hanna

2 Monica:

skriven

Det är ju troligare att en ovaccinerad smittar mindre som märker symptom och då genast tar ansvar. Vaccinerade är ju falskt trygga många i den tron att de kan leva på som de vill och smittan kan hos dem ge mindre symptom och de sprider mer.

Samtidigt som alla kan var asymptomatiska så det är komplicerat.

Dessutom vet ingen vem som har antikroppsskydd eftersom det är individuellt hur vaccinet fungerat hos var och en. Det vi tycks veta ändå är att skyddet minskar under tid och vi kan ju fundera på när hela landets befolkning igen är nere på noll vad som händer.

Många har ju haft genomgången sjukdom och troligen skyddar det.

Vi vet inte alls om testresultaten från olika uppstickare varit de rätta, ja vi vet att det varit hundratusentals felaktiga via falska aktörer men hur stort mörkertalet är vet ingen.

Denna pcr-testning har hittills kostat Sverige 21.5 miljarder! Det säger sig självt att det inte kan fortsätta och det är enbart kostnaden för den analysen, inget av alla miljarder runt om sjukdomen.

Nu forskas fram på Huddinge sjukhus och KTH ett test med salivdroppe. Man har sett att smittade verkligen har viruset i hals, mun och saliv förutom i näsan. Tänker då på så otroligt bra skydd ett munskydd är för alla, ja för alla som tar ansvar för både sig själv och andra och som vore självklart i ett upplyst land.

Men så politiskt styrt av helt okunniga och manipulerade, även forskare vet ju naturligtvis men uttalar sig PK. Ja de andra har svårt att höras och måste vara väldigt diplomatiska.

Och folk i allmänhet läser på dåligt fast det är så enkelt idag att läsa forskningsartiklar från hela världen. Är så viktigt att var och en tar till sig kunskap och inte enbart ropar hurra när en enbart ekonomiskt utbildad statsminister talar eller en totalt outbildad minister.

3 Monica:

skriven

Det är ju troligare att en ovaccinerad smittar mindre som märker symptom och då genast tar ansvar. Vaccinerade är ju falskt trygga många i den tron att de kan leva på som de vill och smittan kan hos dem ge mindre symptom och de sprider mer.

Samtidigt som alla kan var asymptomatiska så det är komplicerat.

Dessutom vet ingen vem som har antikroppsskydd eftersom det är individuellt hur vaccinet fungerat hos var och en. Det vi tycks veta ändå är att skyddet minskar under tid och vi kan ju fundera på när hela landets befolkning igen är nere på noll vad som händer.

Många har ju haft genomgången sjukdom och troligen skyddar det.

Vi vet inte alls om testresultaten från olika uppstickare varit de rätta, ja vi vet att det varit hundratusentals felaktiga via falska aktörer men hur stort mörkertalet är vet ingen.

Denna pcr-testning har hittills kostat Sverige 21.5 miljarder! Det säger sig självt att det inte kan fortsätta och det är enbart kostnaden för den analysen, inget av alla miljarder runt om sjukdomen.

Nu forskas fram på Huddinge sjukhus och KTH ett test med salivdroppe. Man har sett att smittade verkligen har viruset i hals, mun och saliv förutom i näsan. Tänker då på så otroligt bra skydd ett munskydd är för alla, ja för alla som tar ansvar för både sig själv och andra och som vore självklart i ett upplyst land.

Men så politiskt styrt av helt okunniga och manipulerade, även forskare vet ju naturligtvis men uttalar sig PK. Ja de andra har svårt att höras och måste vara väldigt diplomatiska.

Och folk i allmänhet läser på dåligt fast det är så enkelt idag att läsa forskningsartiklar från hela världen. Är så viktigt att var och en tar till sig kunskap och inte enbart ropar hurra när en enbart ekonomiskt utbildad statsminister talar eller en totalt outbildad minister.

4 Monica:

skriven

Kanske var otydlig om salivdroppen, man kan mäta nivån antikroppar i det testet och det är ju otroligt bra. Man vet då vilka som har en nivå som skyddar. Men blir ju stor kostnad det med förstås om det ska tas på alla innan vaccination och booster. Och övriga med vore väldigt intressant att få information om. Hur det är hos dem som haft covid och ej vaccinerat sig sen. Och sen finns ju alla varianter med både ock.

Finns ju fall också där hela familjen är sjuk men en av dem testas negativ och ger sig iväg och får tredje sprutan, blir väldigt sjuk och det visar sig att personen vid ny testning är positiv så det blev dubbelt upp.

Där borde ges tydliga råd att avvakta men "experterna" säger olika hur de ska göra och särskilt FHM talar om att det är bara att kasta sig iväg medan andra mycket kunniga immunologer och virologer säger vänta en tid för alla del människa!

5 ingmarie:

skriven

Ja sorgligt är det. Men menar du verkligen att injektionerna skyddar den som tar dem?

Svar: Jag skrev faktiskt först att man får hoppas på det iallafall och att det ju ändå är meningen att de ska det. Sen tog jag bort just den meningen. 🙄 La till det igen för det är ju faktiskt det jag först tänkte skriva...
Hanna

Kommentera här: