Jag gillar grönsaker!

Ganska ofta har jag tänkt att det skulle vara trevligt att vi alla äter mer grönsaker. En vegetarisk vecka skulle vara kul att testa, hur mycket pengar kan man spara på att inte köpa kött. Men jag vet inte hur det skulle gå till eftersom barnen inte är ett fan av grönsaker. Nästan varje dag nu i två veckor har jag ätit ett berg av grönsaker. Men barnen vill inte ha. Det som går hem är broccoli, majs och kokta morötter. Det kan man inte basera en hel måltid på. De gillar inte heller bönor och linser och vegetariska substitut ska vi inte ens prata om... Det vill i och för sig inte jag heller äta. Varken qourn eller soja lockar mig. Särskilt inte qourn som är processat skräp tillverkat av en mögelsvamp. Hur kan det ens vara tillåtet att marknadsföra som livsmedel och anses minst lika bra som kött. Nej, det kan jag inte förstå! 🤢 Så jag får behålla mina grönsaksberg för mig själv.
1 ingmarie:

skriven

Barn lär sig! Och tar efter. De brukar också gilla plockmat så kanske något att prova? man kan göra olika jättegoda (vego)röror som de kan doppa grönsakerna i. Om de dessutom hjälper till att göra maten brukar det mesta funka. :-)

Svar: De gillar inte grytor eller röror. Det kanske jag skulle skrivit i inlägget. Jag brukar göra grytor ovh till exempel kötffärssås med massor med grönsaker i men då vill de inte äta. Eller pillar bort grönisarna.
Hanna

2 ingmarie:

skriven

Vad äter de? :-O

Svar: De gillar pasta med tex köttbullar eller falukorv. Potatis och fiskpinnar. Grytor går bra men då pillar de bort grönsakerna. Om det inte är kokta morötter i. Det går i stort sett alltid hem.
Hanna

3 corkystyle:

skriven

Själv är jag kräsen vad jag äter för grönsaker. Förstår din tanke men barn kan man ju inte tvinga att det ska äta något. De där om quorn visste jag inte.

4 ingmarie:

skriven

Oj!
Då tror jag minsann broccoli, majs och morötter är minst lika bra. :-.)

5 Angelica Elversson:

skriven

Visste inte att det var gjort av mögel :O Jag skulle vilja testa, men jag har så svårt för viss mat, jag är lite sådan att jag äter samma saker hela tiden, men detta inlägget fick mig att tänka till att kanske någon dag i veckan ha mer grönsaker. För det förekommer inte så ofta för min del :) Tack för inspirerande inlägg!

6 Jessifri85 :

skriven

Det är bra att ha grönsaker på tallriken vid varje måltid. Det försöker jag att ha med. Ärligt. Jag tror inte att jag skulle klara av en vegetarisk vecka. Jag gillar kött för mycket 😊. Även fast jag vet att det inte är bra. Det där med qorn viste jag inte. Så nu har jag lärt mig något nytt. Tack 😊

7 hopihopi:

skriven

Jag älskar också grönsaker! Jag brukar försöka äta vegetarisk ett par gånger i veckan, men ibland blir det bara det vanliga när jag inte har inspiration till nya rätter. Pasta med köttfärs och kyckling med ris :)

Kommentera här: