Mata inte trollen...

Något som jag aldrig lär mig är att man inte ska diskutera med anonyma troll på nätet. Det slutar alltid med att någon är otrevlig. Den här gången var det kanske lite mitt fel ifrån början i hur jag uttryckte mig, även om jag inte menade som personerna tolkade mig. De reflektioner jag tar med mig kring temat som diskuterades är iallafall:
  • Är det samma sak att tycka att något är fel och att må dåligt av det?
  • Att man tycker att något är skräp, är det samma sak som att man blir provocerad av det?
  • Betyder det att man ser ner på de personer som ändå tycker att den givna grejen är bra? 
För mig är svaret nej på alla tre frågorna. Jag ser inte ner på de personer som utför yoga eller annat som rör new age. Att vissa metoder klassas som new age, det kan man inte komma från. Till och med yoga räknas in där. Det jag framförallt tänker är att jag inte förstår hur man kan vilja hålla på med det. Jag är säker på att vi är många som inte kan förstå hur man kan gilla vissa sake. Särskilt de personer som samtidigt uttrycker att de inte mår bra av det...
Men jag är nog färgad från min uppväxt då jag lärt mig att man inte ska beblanda sig med dessa områden och därför reagerar jag så starkt. En viktig skillnad för mig är att det inte är något emot de personerna utan det är företeelserna som sådana jag reagerar på. För mig är det skillnad men för andra är det visst inte det.
Jag tycker även att det är intressant att fundera över hur det skriftliga språket tas emot jämfört med när man pratar och man även kan använda sig av kroppsspråk, minspel och tonfall. Kanske är det så att man tolkar en text utifrån sina egna värderingar, tankar och känslor. Att "problemet" inte ligger hos sig själv utan i betraktarens öga. Hur är min dagsform när jag läser en text. Mår jag dåligt av olika anledningar, ja då är kanske sannolikheten rätt stor att man tolkar texten mer defensivt och med andra ögon än om man mår bra. Man kanske inte kan se på det skriftliga lika neutralt som annars. Jag tänker mest högt, tänker att det egentligen inte finns något rätt eller fel. 

Kommentera här: