En tur upp på Lillnipen

Det finns två vägar upp på Nipfjällets topp. Man kan gå över lillnipen och vidare upp på riktiga toppen men så kan man föllja en led längre ner och sedan upp på toppen. Kan vara lite lurigt att hitta vägen upp men det är skyltat "molnet" som riktiga toppen heter.
Man kan åka bil ända upp till kalfjället till sommarparkeringen. När vi var där var det smockat med folk. Jag störde mig lite på att jag inte kunde få helt "folkfria" bilder. Men det är ju bara att gilla läget.
Långt bakom toppen som vägen leder upp på ligger molnet.
 Utsikten mot Städjan. Känns konstigt att tänka på att vi var där uppe. Om man vill kan man gå hela vägen upp över Grängesåsvallen, över Städjan, ner på den del av berget du ser i bilden och sedan fortsätta upp till toppen av Nipfjället. En "nätt" runda på 11 kilometer. Den skulle jag vilja göra någon gång. 
Vägen upp på Lillnipen är drygt 1500 meter tur och retur och är betydligt mer lätttillgänglig för barnfamiljer. Känns helt galet att tänka på att vi faktiskt gick upp på Nipfjället 2012. Då var Samuel bara nio år och Alexander var fem. Ida var bebis och satt i sele på Rickards rygg. Suget var stort att gå upp på molnet även i år men Ida hade inte orkat två toppturer på två dagar.
Vi satt på toppen en bra stund och byggde lite med stenarna och njöt av utsikten.
 
1 Sandra Jönsson:

skriven

Du kan inte ana hur avundsjuk jag är på din fjälltur. Jag vill åka till fjällen varje sommar och så blir det ändå aldrig av. Hade älskat att vandra där och det ser ju så himla vackert ut vid Lillnipen. Är du där på resa eller bor du i närheten?

Svar: Det här inlägget är tidisinställt. Jag var i Idre förrförra helgen med familjen. :-)
Hanna

2 Jessifri85 :

skriven

Verkar som ni hade en härlig dag med fin natur runt er 😃☘️. Jättefina bilder 😃😍 verkligen natur bilder.
Blir ju såklart så ”hemester” ☺️😉 då är det folk på ställen där det annars inte är folk på.

Jag är ingen vandrare. Jag åker hellre bil igenom hela Sverige. Eller bila ner till medelhavet. Det vore häftigt 😃.

Ta hand om dig❣️

3 Jessifri85 :

skriven

Verkar som ni hade en härlig dag med fin natur runt er 😃☘️. Jättefina bilder 😃😍 verkligen natur bilder.
Blir ju såklart så ”hemester” ☺️😉 då är det folk på ställen där det annars inte är folk på.

Jag är ingen vandrare. Jag åker hellre bil igenom hela Sverige. Eller bila ner till medelhavet. Det vore häftigt 😃.

Ta hand om dig❣️

4 Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv :

skriven

Så härligt, och märkligt med. Det där med folk kan jag ofta känna när man är på ställen, varför kan man bara inte få bara ensam och slippa människor någonstans. Kanske speciellt vid sin kameralins, det blir som den där irriterande fågeln på julafton (Kalle Anka) ni verkar verkligen haft helt underbara dagar tillsammans.

Kommentera här: