En blandad kompott av funderingar

Det är fredag kväll och jag har jobbat. Sitter och tittar med ett halvt öga på Beck. Mest försöker jag dock få klart det här inlägget. Tankarna som jag delar ikväll har jag funderat över ett tag. Ibland måste de liksom gotta till sig eller vad man ska säga.
  • Är det rimligt att hänga ut trollen i sina sociala medier? Är "brottet" verkligen i paritet med konsekvensen?
Om en uthängd person blir stalkad av "svansen" är det då inte bättre att bara låta det vara? Även om den utsatte får sin hämnd för en dum kommentar. Jag kan förstå att man vill markera mot elaka kommentarer. Men!! När man har ett konto med tusentals följare måste man tänka lite längre. Är konsekvensen rimlig i förhållande till brottet? Nu pratar jag inte om regelrätt stalking. Utan jag pratar om enstaka "skitstövelkommentarer".
  • Att tro att immunförsvaret inte längre kan skydda oss
Den senaste veckan har jag funderat över vårt immunförsvar. En del verkar helt seriöst tro att immunförsvaret inte längre kan skydda oss. Jag har funderat mycket på det, är det så man resonerar så förstår jag att man ser vaccin som Guds gåva till mänskligheten. Men immunförsvaret är helt fantastiskt på att ta hand om alla yttre hot som vi blir utsatta för dagligen. För sanningen är ju den att varje dag blir våra kroppar utsatta för både virus och bakterier som immunförsvaret klarar av att bekämpa. Helt fantastiskt tycker jag att tänka på. Vilket försvar vi har!
Jag tror att det här helt rätt att successivt våga börja leva igen. Att ta bort restriktioner och succcesivt börja återgå till ett normalt samhälle. Corona kommer inte kunna utrotas men vi kommer lära oss att leva med den. Meningen med vaccinationen är väl inte att smittan helt ska försvinna utan att färre ska drabbas av allvarlig sjukdom och död. .
  • Måste en relation alltid vara utvecklande? Om den inte är det, ska den då avvecklas?
Jag tycker inte att en relation alltid måste vara utvecklande. Däremot är det en bonus om man har samtal om spännande ämnen där man får nya insikter och nya sätt att tänka. Jag har en vän som jag alltid diskuterar spännande tankar med. Den här personen har jobbat mycket med personlig utveckling vad gäller sig själv. Hon är också frikostig med att dela med sig och det inspirerar mig. Inte alltid direkt, men efter ett tag när det sjunkit in lite. Jag får nya tankar och nya idéer. Till exempel vad vill du och vet du vad vill? Sug på den karamellen ett tag och se vilka tankar du får!
  • Jag skriver mycket om motivation, jag tycker att jag har bra tankar kring motivation när det handlar om träning. Men jag kan inte motivera mig till att försöka bli av med mitt koffeinberoende. Den största anledningen till det tror jag är att jag vet exakt hur jobbigt det kommer bli. Jag kommer få en sprängande huvudvärk och jag kommer inte kunna tänka. Lockande va? Anledningen till att jag vet hur det kommer kännas är att jag har testat. Antar att det egentligen bara är att göra och inte tänka så mycket. Bara bestämma mig och sedan köra på. Precis som jag gör med allt annat.
1 ingmarie:

skriven

Spännande funderingar!
jag är också förvånad över hur WHO nu plötsligt har ändrat så vaccin är det bästa immunförsvaret. Hur kan det vara och ha blivit det??????

Det där att veta vad man vill kan verkligen vara svårt! Ibland kan man ju vara SÅ säker för att i nästa sekund vara SÅ osäker. Jag vet dock ganska säkert vad jag inte vill och det kanske är en bra början. ;-)

Motivation är inget man får tror jag utan något man måste skapa.Exakt hur man gör det är dock högst individuellt.

Kommentera här: