Rörlighet för höften och dagens träning

Jag är så glad över att jag har fått till en träningsvecka där jag fått lite mer längd på passen. Jag har dock gått ner i tempo på intervallerna i jämförelse med det jag sprungit tidigare. Men för att inte känna mig helt knäckt efter varje pass över formen så tycker jag att det är bättre att springa i lägre tempo där det fortfarande är jobbigt men ingen picnic. Allt för att hitta löparglädje och självförtroende igen. Jag känner att det är en lyckad strategi, äntligen känner jag att kroppen inte protesterar i precis varje steg utan känner mig mer balanserad. (Oj, det blev många känner i samma mening....)
Dagens planer såg ut så här:
1400 meter i 5,27 min/km
1200 meter i 5,18 km/h
1000 meter i 5,10 min/km
800 meter 5,02 min/km
600 meter 4,54 min/km
400 meter 4,48 min/km
200 meter 4,40 min/km
Jag värmde upp en kilometer och så körde jag igång med första intervallen. Mellan varje intervall vilade jag två minuter i gåtempo. Det blev ett riktigt bra pass!
Kapat huvud känns så 2007.... Vet inte vad jag gjorde för min och tänkte heller inte bjuda på den. 😜
Jag såg den här övningen på instagram och tänkte att den är nog bra för mina stackars höfter. Tjejen på instagram gjorde den sittandes i skräddarställning. Så smidig är inte jag så jag kör med utsträckt ben. Men oh boy så skönt det kändes efter dagens träning. Bara att hålla benet i den här positionen ger en härlig stretch för rumpan.
  1. Håll det böjda benet som om du håller en bebis och gunga fram och tillbaka.
  2. Gör cirklar med benet. Repetera åt andra hållet.

Kommentera här: