Jag ser inte ut som pilatesinstruktörer gör

Jag har länge tänkt på en sak som jag funderat på om jag ska dela här på bloggen eller inte. Anledningen till att jag tvekat är för min princip att inte prata vikt här på bloggen. Det här inlägget ska dock inte handla om bantning utan mina tankar kring kroppen när jag tränar pilates. Hur jag inte ser ut som pilatesinstruktörer gör. På sociala medier har jag sett kanske 2-3 instruktörer som inte har smala dansarkroppar, det finns säkert fler men de kontona har inte +10000 följare och drar inte till sig besökare på samma sätt. Kanske att de tänker samma sak som jag, att det inte ser tillräckligt fint ut. Att de, precis som jag jämför mig med instruktörer som rör sig med ett flyt och precision som jag inte kan än. Jag vet ju att dessa tjejer har tränat pilates i minst tio år. Det ska vara skillnad! Precis som att den som är van löpare springer en femma lättare än en som aldrig springer. Jag vet det. Men hjärnan och hur jag resonerar och tänker är inte alltid helt logiskt. Ofta får känslorna styra mer än förnuftet. Ibland känner jag mig bara otillräcklig, jag kan filma klipp som jag sen inte alls vill lägga ut just för att jag inte tycker det ser tillräckligt bra ut.
Jag vet inte om det verkligen är utseendet som är "problemet" eller hur kvinnorna som jag jämför mig med rör sig helt fantastiskt. Med en grace och ett flyt som jag fortfarande efter fem års regelbunden pilatesträning inte ens är i närheten av. Och att jag därför inte vågar lägga ut klippen som inte är perfekta. Vi är alla en workingprocess och har alla rätt att synas. Man behöver inte en perfekt kropp för att kunna träna pilates eller lära andra att röra sig. Eller lägga ut klipp där man jobbar med sina svagheter. Allt jag vill är att inspirera och peppa!
1 ingmarie:

skriven

Var du. Då blir det bra!

2 Birgit:

skriven

Om du vågar, vågar kanske fler. Och jag tycker att du är en stor inspiration, för du pratar om pilates och annan träning med glädje och passion. Och vet du, du är så fin precis som du är och jag har sett dina pilatesklipp - du är grym! Och jag gillar att du är "vanlig" - det visar att alla kan. (hoppas du tar det på rätt sätt, men jag tycker att vi ska hylla våra kroppar för vad de kan göra istället) Jag är sjukt kritisk till mig själv, men jag jobbar på det!

3 Madde :

skriven

Vilken jobbig känsla. Om jag utgår ifrån mig själv föredrar jag instruktörer som inte är perfekta utan mänskliga. Jag kan däremot tappa lusten om de är för perfekta, för vältränade då mitt självförtroende åker ner till botten. Likaså med träningsvideos. Jag triggas bara negativt då jag vet att jag har såå lång väg att gå. Däremot peppas jag av att se "vanliga" ( Vad är en vanlig människa) lyckas. Jag som kämpar med en övervikt, hoppar hellre över än att förnedrar mig där. Min PT jag hade var däremot bra. Var inte perfekt utan hade till och med lite mage. Talade om flera gånger att han gillade att hjälpa typ sådana som mig och visade allt jag gjort för att peppa mig. Samtidigt talade han om för mig sååå många gånger hur bra resultat jag gjorde på kort tid, Så fortsätt visa upp det du gör oavsett om du tycker du är perfekt eller inte. Och vem bestämmer vad som är perfekt?

4 Madde :

skriven

Vilken jobbig känsla. Om jag utgår ifrån mig själv föredrar jag instruktörer som inte är perfekta utan mänskliga. Jag kan däremot tappa lusten om de är för perfekta, för vältränade då mitt självförtroende åker ner till botten. Likaså med träningsvideos. Jag triggas bara negativt då jag vet att jag har såå lång väg att gå. Däremot peppas jag av att se "vanliga" ( Vad är en vanlig människa) lyckas. Jag som kämpar med en övervikt, hoppar hellre över än att förnedrar mig där. Min PT jag hade var däremot bra. Var inte perfekt utan hade till och med lite mage. Talade om flera gånger att han gillade att hjälpa typ sådana som mig och visade allt jag gjort för att peppa mig. Samtidigt talade han om för mig sååå många gånger hur bra resultat jag gjorde på kort tid, Så fortsätt visa upp det du gör oavsett om du tycker du är perfekt eller inte. Och vem bestämmer vad som är perfekt?

5 Fröken Rödlök :

skriven

Det här med att jämföra sig med andra är så lätt att göra.. Och dumt. Och varje gång gör man det ändå.

6 Jessi:

skriven

Skit i andra! Va den du är! ❤️Vi alla har olika kroppar! Jag tror att du har höga krav på dig. Sen dem du ser på youtube kan redigera så mycket på sina videos. Så det det ser ut som att den har den perfekta kroppen för just pilates. Men tro inte på allt du ser. Jag tror din video är jättefin❣️

7 Blondina:

skriven

Man ska alltid vara sig själv. Jag har låtsas vara en annan hållt käften länge innan ja insåg de inte håller i längden 😩 Kör du dina pilates, skriv om träning och om vad du vill - dina klipp lägg upp de när och hur ofta du vill. Var dig själv - de vinner man bäst på och du duger - gott o väl, du är vacker och du är snäll 😍

8 Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv :

skriven

Åh förstår någonstans hur du tänker. Det är ju lätt att bli lite förblindad också av sociala medier och dess "perfektion". Någonstans så tror jag det här med följare stjälper en ibland, vad vill man ha? Trogna följare som är nyfikna av en som man är eller sådana som följer bara för att "man" ska. Menar klart att perfektion skapar ett intresse i form av att dit ska man själv. Men sedan är frågan blir man lycklig av det? Eller är man lyckligare av att vara den man är?

9 Mirre:

skriven

Jättebra inlägg och visst hjärnspöken sätter griller i huvudet ibland, men jag tycker du gör det toppen =D

10 Amanda:

skriven

Vad jag känner igen mig såna här tankar har jag med inte kanske om just Pilates men om andra saker och då tänker jag så och tyvärr får känslorna mer plats då en det logiska tänkande :)

11 malmflod:

skriven

Jag tror att det är som du säger att kvinnor jämför sej så mycket med andra jag kan känna så med när jag kollar på yoga videos att deras kroppar ser mycket smalare ut en min egen <3

12 Michelle :

skriven

Det har blivit sådan hets kring hur man ska se ut i kroppen det räcker ju att man tränar bra för hälsans skull

Kommentera här: