Bra vanor - lyckliga människor?

Godmorgon! 
Hoppas att du mår bra. Jag lät mig sova tills jag vaknade själv och det var väldigt välbehövligt måste jag säga. Känner mig nu pigg och glad. Det är lördag och jag tänkte dela med mig av några tankar som jag snubblade över. Det handlar om lyckliga människor och hur de gör för att vara lyckliga. Finns det några knep för att bli en lyckliga person och sätt att inte låta negativa tankemönster ta över?
- Att lära av sina misstag
Lyckliga människor ser sina misstag som något värdefullt. Snedsteg kommer vara en naturlig del av livet även om man verkligen anstränger sig och gör sitt bästa.
När något inte blir som du tänkt dig, se det som en möjlighet att lära dig något, växa och bli en bättre version av dig själv. Det behöver inte vara något som är svårt att släppa utan se det som en lärdom.  av dig själv, i stället för att se det som världens undergång och något du har svårt att släppa.
- Logga ut från sociala medier
Ett annat tips för en vardag med mer glädje: minska tiden på instagram, facebook och twitter. Att titta på andras fantastiska bilder kanske inte alltid är så upplyftande. Samma tid kan istället användas till att gå ut i naturen, ringa en vän eller läsa en god bok i soffan.
- Låt inte småsaker förstöra dina dagar
Vissa dagar känns det som att allt går fel. Bussen missas, det är en fläck på favvotröjan eller vad som helst. Att ha en dålig dag och känna ilska och irritation är helt normalt. Dessa små enskilda händelser behöver inte förstöra dagen. Lär dig släppa saker som ändå inte går att kontrollera och fokusera på det som är bra.
- Ta pauser
Oavsett hur mycket det är att göra så är det viktigt att ta en paus. Även om det bara är fem minuter.
- Skyll inte på det förflutna
Saker och ting går fel i livet och du kan göra tiden mer meningsfull genom att fokusera på här och nu och det som du har framför dig. När du tänker på saker som du kan göra kan du ändå hitta ett lugn i saker och ting som inte gått din väg.
- Ärlighet
Lögner orsakar stress och ångest. Lev ärligt, livet är för kort för annat.
- Att inte jämföra sig med andra
När du fastnar i att jämföra dig med andra tar du bort fokus från dina egna framsteg. Släpp taget om avundsjukan och känslan av välbefinnande kommer öka.

1 Jossus Travelpics:

skriven

Vad bra tips. Tror inte det bara är sociala medier utan även själva skärmtiden som det bör minskas ner på. Jag upplever åtminstone en inre stress av för mycket sittande med mobilen.

2 ingmarie:

skriven

Bra tankar! Tror det var Jöback som sa något om att "det finns ett sista datum när man kan skylla allt på sina föräldrar". Tycker det var bra sagt. :-)

3 Ibod11 - Ingrid:

skriven

Jag anser mig vara en lycklig person trots en hel del motgångar i livet. Hur jag har blivit så tillfreds vet jag inte men jag har lätt för att se vad jag kan i stället för att gräma mig över allt jag inte kan. Dessutom finns det alltid något att se fram emot och fram till de ljuspunkterna njuter jag av att ha det lugnt och att få vara mycket för mig själv. Det är ett stort behov och väldigt vilsamt för både kropp och knopp :D Min lillasyster, som bl a är föreläsare och författare, tar ibland upp frågeställningen "varför ältar vi bara bakslagen och inte framgångarna?". Det är ju de fina och bra inslagen i livet som vi borde älta om och om igen och hitta styrkan i allt vi lyckats med.

Kommentera här: