Om att vara sin egen bästa vän

Jag har tänkt och grubblat lite till och tänkt lite mer. Just nu är jag allt annat än snäll mot mig själv. Fast egentligen har det varit så mer eller mindre hela året. Nu i höst har det tagit nya höjder. Allt jag gör ser jag fel på, saker som jag inte skulle höja på ögonbrynen åt om någon annan gör samma sak. Så varför är jag så elak mot mig själv.
Just nu känner jag att jag inte kan vara mig själv. Bara i vissa sammanhang och bara tillsammans med de som jag känner mig 100% bekväm med. Vet du att jag blir nästan ledsen när jag skriver det här. Så mycket tid och energi som går åt till att fundera och grubbla. "tycker hon/han att jag gjorde det här dåligt". "Skulle jag ha gjort på något annat sätt kanske." Om det är lite tråkig stämning så tänker jag direkt att jag har gjort något fel. "Alla andra" är smartare, bättre, mer omtyckta och duktigare än jag. Jag ser ju när jag skriver att jag låter som en osäker tonåring i mina tankar.
Jag hade pass ikväll, det brukar alltid få mig på bra humör. Ikväll känner jag dock inte så, jag råkade röra ihop övningarna då jag gjort ett nytt program och inte kunde skriva ut några nya papper på stationerna. Det var få deltagare. Men det är inte konstigt. På måndagar när det är dans så kommer det inte många deltagare på mitt pass. Alla vill gå på dansen. Lite trist för min egen del men grymt kul att få leda ett sådant pass. När det är så få deltagare med så blir det så onaturligt för mig att peppa och inspirera. Känner mig urkass. Men jag hade inte tänkt så om jag var på ett liknande pass med samma förutsättningar.
Kort sagt, jag har ett par få vänner som betyder väldigt mycket för mig och just därför att mina vänner inte växer på träd måste jag vara min egen bästa vän. Vad skulle jag säga till någon av mina vänner som brottades med samma tankar. Det som jag skulle vilja säga till den personen borde jag säga till mig själv.
 
1 Birgit:

skriven

Visst är det konstigt hur man kan förstöra för sig själv? Det borde finnas en "av"-knapp på hjärnan ibland. Hade jag kännt dig på riktigt hade du fått en kram och så hade jag sagt hur jäkla duktig, fin och bra du är! Jag känner dig inte, bara genom bloggen, men genom den ger du otroligt mkt av dig själv och du är inspirerande! Så, sköt om dig och sträck på dig <3

2 Mirre:

skriven

ja det är så sant, man måste ha klarhet i sig själv för att kunna vara vän även utåt ockås

3 ingmarie:

skriven

Jag vill inte på något vis förringa dina känslor men jag tror alla känner så emellanåt. Men vara självtaskig är såklart inte så bra i längden. Hoppas du får bra stöttning och kanske lite hjälp (från en utomstående) att hitta ut på rätt bana igen.

4 Hilma:

skriven

Så himla bra citat! <3 Hoppas du har en okej tisdag, kram!

5 Zilia Ving - om att förverkliga drömmar:

skriven

Det är svårt det där, att orka peppa sig själv och tycka om sig själv. Men det är ju sååå viktigt att vara sin egen bästa vän. Positiv energi föder positiv energi. Tycker man om sig själv så mår man så mycket bättre. Men såna där tankar kommer ju då och då. Förstår dig verkligen och hoppas att du kan få känna dig mer kärleksfull mot dig själv snart. Kram! <3

Kommentera här: