När inspirationen saknas

Träna utan motivation, det är rätt enkelt ändå. Det är bara att bestämma sig och köra. Men när man har bristande motivation till att skriva. Hur hittar man tillbaka till den lusten. Är det samma sak där? Bara att göra och så kommer det av sig självt? Googlade lite faktiskt och de bästa tipsen är det en gammal domarkollega till mig som skrivit. Självklart måste jag skriva om hennes tankar med min personliga touch såklart.
Vad vill du med din blogg? 
Det första är att fundera över varför du skriver. Är det en dagbok där du skriver om din vardag och tankar/känslor. Vill du inspirera och motivera oavsett vad det handlar om. Eller vill du skriva om mode? Vill du arbeta med sociala medier? Gör en plan. 
Skriv ner tankar som du får 
Jag får ofta mest tankar och idéer när jag gör annat. Och tyvärr oftast när jag av någon anledning inte kan skriva ner dom. Otaliga är de gånger som jag tänkt "det där ska jag blogga om" och så har jag hunnit glömma bort lagom till jag sitter vid datorn. 
Gör en plan för veckans inlägg
Har jag några läsare kvar från i höstas? Iallafall så skrev jag och berättade om min plan för veckans inlägg. Jag hade specifika teman varje dag och tidsinställde för att ha inlägg varje dag. Även för de dagar där inspirationen tröt. Kanske skulle börja med det med specifika inläggsdagar. Ska fundera på det iallafall. Och då kommer vi in på nästa punkt: 
Nämligen att tidsinställa inlägg!
Det bästa är att ha ett gäng inlägg på lager. Särskilt om man vet med sig att man inte kommer kunna blogga och ändå vill ha nytt material på bloggen. 
Det sista är att blogga för att det är roligt!
Det blir inte roligt att blogga om det känns som ett jobbigt måste. Det ska kännas kul och lustfyllt för att bibehålla motivationen. Sätt heller inte för höga krav!

 

 

1 Silverblomma:

skriven

Bra tips och tankar, inte helt enkelt att hitta på nya saker att skriva om i bloggen..Men tidsinställda inlägg r toppen tycker jag, det använder jag mig mycket av..Ha en trevlig helg

2 Ullie:

skriven

Jo har ingen ork vissa dagar då blir det korta inlägg. Det är lite så hos alla tror ja o nu när det blir höst oxå mörkt trist
Ha det gott idag kramen

3 Natascha:

skriven

Jag känner igen mig i det att man kommer på en sak man vill blogga om men sen "tappar" man tid och har helt glömt av det man ville skriva om..och kanske det just då..ibland någon dag senare, inte är aktuellt med just det inlägget.

4 Pärla:

skriven

Bloggen känns svårare när det är brist på motivation. Du har många bra tips dock. Jag brukar googla mycket när motivationen tryter.

5 Tess:

skriven

När jag inte har motivation o skriva så googla ja på ämnen man kan tänka sig blogga om eller så tipsar ja om nå plagg jag äger eller dylikt :) Ja försöker liksom peppa mig sj att hitta ett ämne o skriva om :) Jag brukade förut ha en lista på olika ämnen för bloggen men bytte ju mobil så allt är borta :( men ska banne mig skriva en ny ifall man tappar motivationen

6 Therese Carlsson :

skriven

Vilka fina bilder 😊 vilka härliga fina tips du ger 😊

7 Fröken Rödlök :

skriven

Det är nog svårt att tvinga sig till att skriva om motivationen och lusten inte är där. För mig är bloggar som en hobby och tvingas jag skriva nåt blir resultatet oftast sämre. Då är det lika bra att skita i det och så skriver man när det finns mer motivation för att kunna ge läsaren en bättre upplevelse.

8 Madde:

skriven

Det viktigaste är ändå att det ska vara kul att blogga. Tidsinställda inlägg är perfekt då man vet att man inte har så mycket tid en period, även om jag gillar de nutida bäst. Men visst räddar de en många gånger. Tänker mycket på mina resor då jag vill dela upp det, och det inte ska komma allt på samma gång. Perfekt då att sprida under flera dagar, och man ändå har inspirationen att skriva.

9 Michaela:

skriven

Det är när de höga kraven kommer till jag tar en lång paus . Vill att skrivandet ska vara skoj och givande

10 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

För mig går det så i perioder... ibland har jag massa inspiration och ibland finns där inget alls... tror också det viktigaste är att slrov för att det är roligt och när man vill & inte för att man känner att man måste. Hoppas du hittar inspirationen!

11 hopihopi:

skriven

Tidsinställda inlägg är de bästa! Jag har själv alltid några på lager, vissa blir aldrig publicerade och vissa blir det ett halvt år efter att jag skrev dem.

12 Lexochlogan :

skriven

Ja motivation kan vara svårt ibland, men jag försöker samla på mig ideer allt eftersom och ofta har jag 10-15 idéer på hög, det jag behöver sen är bilder och nån vettig text, men jag sparar på ”headers” och idéer som jag förbereder i ett inlägg när jag kommer på det, kanske läser jag nån annan blogg eller ser ngt runt om mig som jag tänker detta hade passat. Sen kan jag ändå trots massa idéer sakna motivation ändå såklart

Svar: Det är ju just det, jag har x antal utkast och idéer men orden vill inte komma.
Hanna

13 Maria Jonsson:

skriven

Det har jag med undrar. Vad jag vill med bloggen. Men nu är den som en dagbok för mig. Och det gillar jag

14 Lexochlogan :

skriven

Ja motivation kan vara svårt ibland, men jag försöker samla på mig ideer allt eftersom och ofta har jag 10-15 idéer på hög, det jag behöver sen är bilder och nån vettig text, men jag sparar på ”headers” och idéer som jag förbereder i ett inlägg när jag kommer på det, kanske läser jag nån annan blogg eller ser ngt runt om mig som jag tänker detta hade passat. Sen kan jag ändå trots massa idéer sakna motivation ändå såklart

Svar: Det är ju just det, jag har idéerna, x antal utkast som bara väntar på att bli färdigskrivna. Men orden vill inte komma.
Hanna

15 Lexochlogan :

skriven

Ja motivation kan vara svårt ibland, men jag försöker samla på mig ideer allt eftersom och ofta har jag 10-15 idéer på hög, det jag behöver sen är bilder och nån vettig text, men jag sparar på ”headers” och idéer som jag förbereder i ett inlägg när jag kommer på det, kanske läser jag nån annan blogg eller ser ngt runt om mig som jag tänker detta hade passat. Sen kan jag ändå trots massa idéer sakna motivation ändå såklart

Kommentera här: