Ett par tankar jag har

Jag hade egentligen tänkt att bloggen skulle vara coronafri men jag måste ändå lyfta ett par tankar som jag ändå tänkt och vill få ur mig någonstans.
 
  •  Att lyftas fram som hjälte
Det finns en sak som stör mig. Hyllningskören till oss som jobbar inom vården går just nu varm. Hur uppskattningen haglar över alla som inte kan stanna hemma och sätta sig i karantän utan måste gå till jobbet ändå. För utan oss stannar vården. Ska det till en kris för att människor ska förstå det viktiga jobb som vården faktiskt är. När allt återgår till vardag, kommer folk fortsätta ta oss för givet?
Jag tänkte på att det jobb jag gör nu är samma som innan "coronakrisen". Utan mig och mina kollegor får inte de boende den hjälp de behöver. Många blir totalt hjälplösa. Varför ska vi bara få den uppskattningen nu och inte annars också. Hur länge kommer hyllningskören vara? Kommer den uppskattningen leda till att vi får de löner som vi faktiskt är värda. Eller är det för döva öron röster höjs? Hörde att en it-konsult har en ingångslön på 42000. Var är det rimliga i det? Men det är klart, datorer är ju helt klart viktigare än människor. (OBS, ironi)
 
  • Att stänga ner allt....
Är att skjuta på problemet. Tänk bara på alla barn som blir sjuka efter ett långt sommarlov och de återigen träffas. Men jag hoppas på att de gjort en ordentlig riskanalys på effekterna både på kort och lång sikt.
1 Emma Engström:

skriven

Jag hyllar verkligen vården även om det inte är dessa tider, för jisses vad mycket ni får stå ut med och vara med om! Helt otroligt vad ni gör <3 Har själv jobbat inom vården och äldreomsorgen och tufft är det! Har inte utbildningen riktig så fick inte göra allt, men det jag fick se och vara med om är nog för att veta! Har en syster som jobbar med det så har hört mycket från henne också. Håller tummarna för att det snart blir slut på Corona, så snart det går i alla fall! <3

2 Tess:

skriven

Ja jag tänker när allt lugnat sig då är allt som vanligt igen men NU hyllas vi som hjältar..

3 Annie:

skriven

Det är väldigt svårt att hålla bloggen Coronafri när så gott som allt annat handlar om Corona...
Tycker du har några väldigt kloka funderingar; det är absolut något fel på lönesystemet i vårat samhälle och har varit det lååååångt innan Corona <3. Just nu lider jag med alla företagare som drabbas i samhället...det är fruktansvärt.

4 Jenny:

skriven

Håller med dig på punkt ett faktiskt...
Tråkigt att det måste komma en sån här kris för att folket ska förstå att utan sjukvården skulle inte landet fungera.
Men tyvärr tror jag att det glöms bort när det här är över, människor tenderar till att glömma lika fort.
Konstigt det där...

Hoppas dock att jag har fel i det här fallet!!
Vården förtjänar verkligen högre löner!

kram kram

5 Moa Larsson:

skriven

Det känns som att alla skriver om Corona just nu, såklart. Jag försöker också hålla bloggen borta från spekulationer och uppmaningar. Men kan bara skriva under på det du skriver! Kram!

6 Marie:

skriven

Jättebra er arbetskamrat är så viktig =D, ni r så viktiga

7 Paulina:

skriven

Jag förstår hur du tänker. Jag är undersköterska vilket ofta ses som ett ”skityrke” men sedan är vi inte så dumma ändå. Det finns många yrken som är nödvändiga för att samhället ska gå runt som många inte tänker på. ❤️

8 Ullie :

skriven

Ja vården kan inte stängas ner . När kan de godkänna det? Måste nåt sånt här hända?

9 Madde:

skriven

Nu kanske dom förstår vilket jobb vi gör. Samtidigt vill jag hylla andra grupper också som gör så samhället fungerar. All blåljuspersonal, de som städar sjukhusen ( utan dom ingen sjukvård) De som lagar maten, sophämtarna osv. Vi är ett team som gör detta tillsammans just nu.

10 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Jag såg en som bra text om viktiga yrken i kristider; vårdpersonal, städare, lärare/förskollärare/barnskötare - alltså yrken som är lägst betalda. Och människor med jobb de tjänar massor med pengar är de som kan stanna hemma och jobba framför sin dator. GALET säger jag bara! Jag tycker ni i vården gör ett fantastiskt jobb JÄMT! Nae höj lönerna för ALLA som jobbar med människor - det är väl ändå dom som är dom viktiga!

11 birgitmaria:

skriven

Inom vården är alla hjältar jämt tycker jag.
Att stänga ner är väl det som behövs nu. Sen får vi hoppas att det blir en "upptrappning sedan.
Det är hursomhelst rätt surrealistiskt det som sker nu...

12 jessica:

skriven

ja förstår helt ditt tänk. Vården och många andra yrken är verkligen yrken som borde få mer betalt. Egentligen är ju jag lite av åsikten av att så höga skillnader i lön som det är idag, borde det faktiskt inte vara. Och vården är ju ett väldigt viktigt jobb, som är rent skamligt inte får bättre betalt. Lika dagis, skolor och dom som jobbar i butik. Det är liksom grund yrken som behövs för att samhället ens ska funka, folk behöver kunna ha sina barn på dagis för att kunna jobba själv, och behöver få vård när dom är sjuka, stöd och hjälp i vardagen för folk son inte klarar sig själv, och folk behöver kunna få dag i mat och livsmedel. Man kan ju hoppas dom ser det, men hur kan folk ha missat den detaljen innan i så fall kan jag tänka. 🤔❤

13 Amanda :

skriven

Jag tycker att man med eller utan corana bör uppskatta folk som jobbar i vården mer en vad man gör faktiskt. Det är ett otroligt kämpigt jobb för er som jobbar med det nu specelt under corana tider

14 Diana:

skriven

Ja du, det har jag också undrat, även om jag inte jobbar i vården just nu så har jag jobbat med akutvård under 20 års tid...och man gick till jobbet oavsett...man jobbade dubbla pass när någon kollega var sjuk, man gjorde allt man kunde för att patienter inte skulle drabbas oavset vad som hände...Corona gör ingen större skillnad i det hänseendet. Och lön...det är ett märkligt fenomen, ingångslönen för en jurist ligger på runt 28 000, lägre finns också....förutom för affärsjuristerna som i stället för människor jobbar mer med företag och pengar. Alla som jobbar med människor är mindre värda....det är väl Florence Nightingale - andan som lyser igenom.

15 Natascha.bloggplatsen.se :

skriven

Vi får helt enkelt tänka att dom gör det dom behöver för att snabbt stoppa spridning.. Trots denna hysteri🙏

16 Elisa:

skriven

Jag håller med dig. Så fort det är någon situation utöver det vanliga, först då får man höra om vårdpersonalens slit och uppmaningar till högre lön. Förstår inte att det ska vara så svårt att lägga krut på budgeten vad gäller vården som ser till att samhället i stort ska må bra (utan att utesluta andra viktiga samhällsfunktioner som inte heller får vad de är värda, som polisen). Så även om jag inte jobbar i vården stör jag mig på alla hyllningar nu (även om det är bra såklart att ni får uppskattning!) då jag likt dig gissar att den kommer dö ut i takt med att krisen försvinner. Tyvärr.

Kommentera här: