Jag hade tur med vädret

Godmorgon! Det här inlägget hade jag tänkt publicera igår kväll men fick bli nu istället. Det är strålande sol ute och mitt största problem är om jag ska cykla till jobbet senare eller om jag ska springa. Härlig dag alltså med andra ord.
Även igår vaknade jag pigg, somnade tidigt efter att ha varvat ner med en bok. Gjorde samma sak i går kväll. Som jag saknat att läsa böcker! Jag läser "En förtrollad ö" av Nora Roberts och har redan kommit halvvägs. Det är den första boken i en trilogi och jag råkade vända på serien genom att börja med sista delen. Som tur är så är böckerna fristående så det gick ju bra ändå.
Igår morse cyklade jag till jobbet. Jag hade tur och hade strålande sol och ingen vind så cyklade nästan 13 kilometer på drygt 35 minuter. Bad Rickard komma och hämta mig efter jobbet odck eftersom det vankades löpning med domarklubben. Även Marcus var med, så kul ju! Vi sprang samma pass som alltid, det vill säga 10*200 meter och därefter fokus explosivitet. Sett till kilometer är det inga långa pass men det är ruggigt effektivt. Det tar bra!
Glad Hanna!
Igår reflekterade jag lite över vad jag fått lära mig sedan jag började på sjukhuset. Saker som jag definitivt varken fått göra eller ens fått möjlighet att göra på boendet där jag jobbade. Jo, förresten, venprover fick vi ta men det fanns sällan tid till det. Tycker det är häftigt att tänka på vilken bred kompetens jag ändå får genom att vara på sjukhuset. Vilket bra komplement det blir till det jag redan kan. Jag trivs som fisken i vattnet. Det här är lite av det som jag hittils fått göra som är lite skillnad mot mitt gamla jobb:
  • Koppla EKG
  • Ta venprover
  • Nasofarynx (tagit några covidtester)
  • Igår fick jag även ta en blododling. Jag trodde det var delegering på det men sköterskan gav mig underlaget och bad mig ta odlingen. Och jag fick till det på första försöket och fick beröm av patienten.
  • Tappa och sätta kateter.
Planer på förmiddagen: Få barnen till skolan, på grund av corona så har Samuel ingen skolavslutning imorgon så han slutar redan idag. Det blir en avslutningsmiddag för honom idag och sedan är det sommarlov. Både Alexander och Ida slutar imorgon. Det har tajmat så illa att jag jobbar kväll men vi får fira på fredag, då är jag ledig. Mina andra planer är att läsa ut boken och så måste jag sondera terrängen lite vad gäller praktikplats i höst. Vad ska du göra idag?
1 Hilma Eklund :

skriven

Åh boktips!! Är i stort behov av det just nu så denna ska jag helt klart kolla in, tack! 🥰

2 Emma Engström:

skriven

Åh vad jag önskar att jag hade en cykel som fungerade, då hade även jag tagit cykeln till jobbet om det var fint! :D Blododling vet jag inte vad det är riktigt, nytt för mig även om jag också jobbar inom vården lite nu. Men vad kul att det gick så bra på första försöket för dig, och alltid kul med beröm! :D Ha en jättefin dag!

3 Hilma Eklund :

skriven

Åh boktips!! Är i stort behov av det just nu så denna ska jag helt klart kolla in, tack! 🥰

Kommentera här: