När man råkar vara så där jobbig....

Idag hamnade jag i en diskussion om att vara vegan eller inte. Jag gick nog på lite väl men jag har mina stenhårda värderingar kring vad jag tror på och inte tror på. Jag följer Vulverine på Facebook och hon träffar många veganer/vegetarianer som har problem med sin hormonella hälsa. Jag tog upp det som argument för varför jag inte vill vara vegan eller ens vegetarian. Personen jag diskuterade med menade på att hennes erfarenheter kan man inte använda som argument för varför att utesluta kött inte är det bästa. Det var ju inte vetenskapligt. Men är inte det konstigt att människors erfarenheter diskvalificeras bara för att vetenskapen inte stöder det. Problemet är ju att kvinnors hormonella hälsa, fertilitet och så vidare inte är särskilt forskat på. Det enda man har kvar då är ju sina erfarenheter.  Jag råkade helt klart vara lite jobbig.... Ångrar mig nästan.
Häromveckan såg staketet ut så här: brunt, slitet och bara allmänt tråkigt. Ikväll har jag och Rickard målat innerstaketet. Det kommer såklart behövas ett gäng strykningar till. Känner starkt ett behov av att köpa lite blommor att ha på uteplatsen.... Konstigt det där, när jag piffar vill jag helt klart piffa lite till.
Staketet ser nu ut såhär, vi har kommit halvvägs. Nu när jag ser bilden funderar jag över om det blir lite kaka på kaka med vitt innerstakt och ytterstaket. Får se hur det ser ut sen när det är klart. Kanske slutar med att staketet målas grönt, den nyans som huset är i.
Det ironiska i att jag mådde bättre på ketogen kost......
Jag kom på idag en anledning till lite si och sådär-mående. Jag tar msm när jag kommer ihåg det och tidigare har jag begränsat mig till att ta bara ett kryddmått. Nu brassar jag dock på och tar nästan en tesked. Nackdelen med msm är att det kan ge lite utrensningssymtom när kroppen inte är van. Så msm i kombination med lite för dåligt intag av vatten är min nyaste teori till varför jag mår så jag gör. Är det inte det så är nästa steg att boka tid hos vårdcentralen och kolla upp min näringsstatus. För jag är helt säker på att det är näringsstatuseni i kroppen. Känns rätt ironiskt att jag mådde bättre på keto fast det är en väldigt begränsad kost.....
1 Hilma Eklund :

skriven

Åh det kan bli jättejobbigt att hamna i såna där diskussioner. Men du ska inte gräma dig över det tycker jag, alla har vi lätt att gå på lite för hårt ibland. Sånt händer ❤️
Vad kul med nymålat staket!

2 ingmarie Nilsson:

skriven

Intressant. På hur vis tror du att det är fel att utesluta kött ? Vad menar du är det vi måste ha i köttet för att hormonbalansen ska fungera?Kött innehåller ju t ex otroligt många "fel" slags hormoner för (kvinno)människokroppen.

Svar: Det handlar om att man får brister vilket leder till sämre hormonelle hälsa. Sen finns det såklart undantag, de som mår toppen av att utesluta kött men varför riskera något. Det kräver en hel del för att man ska få i sig allt man behöver.
Hanna

3 ingmarie Nilsson:

skriven

Ok. Brist av vad då? Och vad stödjer du dig det på? Menar du att om man bara äter kött så är allt lugnt när det gäller näring?Jag har klarat mig bra utan kött i över 35 år så då är jag väl det där undantaget. ;-) Det finns väldigt mycket forskning nu för tiden som visar precis tvärtom. Att den vegetariska kosten är överlägsen den animaliska när det gäller hälsa. Ffa många cancerformer, diabetes typ 2, inflammatoriska sjukdomar samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ex finns det en ny studie som visar att man lever längre på just animaliskt protein. (https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2768358). Läs gärna den. :-) Att påstå att man får näringsbrist för att man inte äter kött är en gammal myt som en del verkar tro på fortfarande och det är väldigt synd.T o m Livsmedelsverket och FHM uppmanar människor att äta mindre med kött, feta mejeriprodukter, ägg, socker och vitt mjöl, samt att öka konsumtionen av hälsosamma livsmedel som grönsaker, fullkornsprodukter, baljväxter, frukter, nötter, frön och bär.

Sen har vi även den etiska och miljömässiga biten med köttet. Jag har svårt att tro att gud tycker det är ok att vi föder upp, plågar och dödar miljontals djur under vidriga förhållande varje år, och förstör vår jord pga det, bara för att vi tycker vi kan och behöver... Eller vad tror du?

Svar: Det är ju fanyastiskt att det funkat så länge för dig. Följ Vulverine på Facebook så förstår du min ståndpunkt. Sen är det för mig så ologiskt att det som gjort att människan över huvudet taget överlevt genom tiderna helt plötsligt skulle vara farligt. Jag tror snarare allt allt socker och processade livsmedel är boven i dramat vad gäller livsstilssjukdomar. Inte rena animaliska produkter. Sen håller jag med om att industrin inte alltid är så trevlig. Det finns mer att önska.
Hanna

4 ingmarie Nilsson:

skriven

Hej! Hihi. Ja eller hur? Det mest fantastiska är väl att jag inte är den enda. :-) Kollade lite på sidan du följer. Bra att kvinnohälsan uppmärksammas mer! Vi är ju inte små män... Inom träningen börjar detta äntligen tas mer på allvar!
Att processad mat, socker, hel-och halvfabrikat är skrot är det nog ingen tvekan om. Däremot har vi inte "alltid" ätit så mycket animalier som vi gör nu. Tvärtom! Att cancer, hjärt- och kärlsjukdomar mm (som jag skrev innan) är orsakat av ffa animalier finns det hur mycket forskning som helst om numera. De som är friskast (ex de sk "blå zonerna") äter minimalt med kött om ens något alls.

Menar du förresten att det finns animalieindustrier som är bra och trevliga eftersom du skriver "inte alltid är så trevlig"? Är det naturens gång att vi ska behandla andra levande och kännande varelser så? Och att vi ska utplåna vår jord för det? För mig är det obegripligt och allt utom ett holistiskt synsätt. Det vi gör mot andra/annat påverkar oss direkt och indirekt. Efterfrågan styr tillgången så det är där vi måste börja. Med våra egna val.

Kommentera här: