Mina kosttillskott

Jag tar ju ett gäng kosttillskott, det blir inte varje dag utan i den mån jag kommer ihåg. I veckan började jag med aloe vera igen. En hutt varje morgon, samma sak här, i den mån jag kommer ihåg. Problemet med aloe veran är ju att den inte håller så länge som öppnad.  Bästa är nog egentligen att ta en hutt på kvällen med för att den inte ska hinna bli förstörd. Nu tänker jag högt här..
Det är lite speciellt med Digest som är saltsyra. Det är många som inte tror på omeprazol (minskar saltsyran i magen) utan vid symtom på problem med saltsyran ta kapslar med saltsyra. Får man problem med magen så är det ofta symtom på för lite saltsyra, inte för mycket. Det omeprazol gör är att lindra symtom men det tar inte bort orsaken till varför man får problem.
Det finns två tabletter som jag inte kommer ta någonsin, det är statiner (kolesterolsänkande) och omeprazol (protonpumpshämmare som de så fint heter). 
1 Ta tabletten på tom mage innan måltiden.
2 Mår du bra så öka med en vid nästa måltid o s v.
3 När kroppen börjar säga ifrån så stannar du, dricker ett stort glas vatten för att spä ut.
4 Backa tillbaka till dosen innan, den som fungerade.
Om man har en brist på magnesium kan det visa sig med tex huvudvärk, depression och problem med matsmältningen. En mindre magnesiumbrist är svårt att se i blodprov då bristen framförall är i cellerna. Så om du har bra värden i blodproverna så kan du fortfarande ha en brist. Något att tänkapå.
Jag tar tre magnesiumkapslar på kvällen. Det är klurigt med magnesium då det finns så många olika sorters magnesium med olika förmåga att tas upp i kroppen. Anna Hallén har skrivit en bra guide.
Kolla att den innehåller magnesiumcitrat som är den bästa. Just nu använder jag Holistic´s som innehåller både citrat, malat och laktat.
Jag tar också msm och c-vitamin, just nu tar jag inte så höga doser utan ett krm msm och ett gram c-vitamin. Det är som sagt för lite men vill skynda lite långsamt så kroppen får vänja sig. Zink är såklart ett måste, det är något som många har brist på.
1 Tess:

skriven

Zink kör jag också med plus järntabletter Mm :) dock har jag varit slarvig de senaste dagarna - skärpning tess hahah 🤣

Kommentera här: