Pilates för nybörjare

Funktionell styrketräning för hela kroppen och rörlighet
I veckan fick jag en kommentar om pilates för nybörjare, om jag har några tips och det har jag såklart. Först lite om pilates, det beskrivs enklast som funktionell styrketräning för hela kroppen och rörlighet. Pilates är progressivt uppbyggd, vilket innebär att de svåraste övningarna alltid föregås av lättare varianter. Sen kan man skala av lager på alla övningar så att även de lättaste övningar ger kroppen en rejäl match. Pilates hittar djupa musklerna i kroppen som traditionella styrkemaskiner inte hittar.
Man kan göra pilates hur lätt eller hur svårt man vill. Men resultat kommer inte av att fuska utan regelbunden träning och noggrannhet i detaljerna.
Man kan också träna med olika redskap, vikter, boll, gummiband med mera. Man måste heller inte vara vig för att träna pilates utan rörligheten kommer med tiden.
Pilates är inte yoga!
Det jag får höra mest är om pilates är yoga och nej, det är inte samma sak. Pilates är pilates och yoga är yoga. Sen finns det övningar i pilates som liknar yoga precis som de vanligaste stretchövningarna finns i yoga med.
Om man nu aldrig tränat pilates förut var börjar man då? Pilates är inte jättestort i Sverige än så det finns inte på alla gym vilket gör att det kan vara svårt att hitta en instruktör att träna för. Då är det bra att youtube finns. Där kan man hitta allt. Till exempel mina klasser. Just klasserna som jag tipsar om i det här inlägget är perfekta både för nybörjaren och den som tränat ett tag. Man kan modifiera med att ha böjda ben, fötterna i mattan, huvudet nere istället för lyft och så vidare.
Tre videos
Jag tänkte tipsa om tre videos som finns på min kanal på youtube. De här tre klasserna passar nybörjaren och även den som kommit en bit på vägen. Jag lovar en utmaning.
1 Anonym:

skriven

Tack för bra och inspirerande inlägg.
Extra plus för videos.

Kommentera här: