En guide till att göra teasers

Det är måndag och dags för veckans övning igen. Idag tänkte jag tipsa om den ultimata magövningen, nämligen teaser. Det här är en övning som kan varieras på mängder med olika sätt och som alltid gör sig snygg på bild. (Otroligt viktigt.... 😜) Längre ner i inlägget kommer jag tipsa om lite mer avancerade versioner men vi börjar från början.
I det här inlägget kommer jag utgå från att du har byggt upp en del grundstyrka redan. Men det kommer komma ett inlägg på temat med enklare magövningar framöver. Så vi börjar med de två enklaste varianterna på teaser, nämligen teaser prep med och utan händer och så bent leg teaser.
I början kan du använda dina händer, både för att lyfta upp i ryggen och sedan som hjälp för att komma upp till sittandes igen.
- Andas in, runda ländryggen och rulla ner.
- Andas ut och rulla upp. Lyft upp i ryggen mellan nerrullningarna för att aktivera ryggsträckarna också. Akta så axlarna inte åker upp till öronen. Nemas problemas att göra övningen när du håller i? Dags att utmana dig och släppa händerna, armarna parallella med benen. Gör samma sak, andas i och rulla ner, andas ut och kom upp. Glöm inte lyfta upp i ryggen.
                                         
Bent leg teaser
En bra vidareutveckling när man byggt upp grundstyrka är att göra med ett böjt i mattan och det andra utsträckt. Samma sak gäller som alltid. Dra in naveln mot ryggraden och när du rullar upp andas ut! Försök komma så högt upp som möjligt med överkroppen. Här är det okej med rundad rygg!
Teaser på boll och en rolig hundredkombination. Det är ett kul sätt att variera både hundred och teaser. Videon är inte i realtid utan jag har snabbat upp klippet en aning för att kunna lägga ut hela på instagram.
 I videon nedan presenterar jag ett gäng variationer. Om du inte redan är vältränad, börja inte med dessa.
1 Therese:

skriven

Vilka bra tips på övningar du har =) det ser så lätt ut och jag vet att jag måste ta tag i träningen men jag har ingen ork till det. Du inspirerar mig till att vilja börja =)

2 petra:

skriven

Tjhoo, dessa övningar skulle jag verkligen behöva göra för min mage och bål.... Supertack för inspiration och olika tips :-)

3 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Verkligen grymma parövningar! Dock har jag aldrig testat varianten när ena benet är i och det andra rakt så det måste jag absolut göra nästa gång :) tack för tips!

4 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Jag ser dina övningar och tänker "så där skulle det inte se ut för mig". HAHA alltså jag skulle nästan be sonen fotografera mig i ett försök i att utföra pilates, det skulle vara en fröjd för ögat tror jag ;). Nu är du visserligen tränad i detta och jag vet att övning ger färdighet. Så jag kanske borde prova bara för att :D.

Svar: Klart du ska prova! Sen börjar man inte med just den här övningen. :-)
Hanna

5 JUNITJEJ:

skriven

Det ser ut att vara bra övningar för mig, men just nu är jag världens sämsta människa på att träna. Hur svårt är det att få in träningen i vardagen?

Svar: Jag svarar på din fråga i ett inlägg. :-)
Hanna

Kommentera här: