Jag äter för lite fett!

Nästa vecka har jag ätit keto i två månader, men vem räknar.... På resans gång har jag hittat några nya källor till inspiration, välmående och infallsvinklar. Jag har till exempel ett gäng ketobloggar som jag nu följer med stort intresse. Tex: Pernilla, Annelie (som tyvärr inte uppdaterar så jätteofta) och Vägen till 65. (Martina vet du ju redan.) Jag tänkte dela med mig av några lärdomar som jag fått den här veckan.
  • Ju mer protein jag äter, desto mer fett måste jag tillsätta i maten för att komma upp till 80% E. Bilden nedan är en printscreen från Vägen till 65 där man på ett enkelt sätt kan leka med fett, kolhydrater och protein för att kolla vilka mängder man kan äta för att komma upp 80% fett. Man brukar säga en handflata protein  otillagat och jag får nog i mig mer.
 
  • Fettet är det viktiga och jag har känslan av att jag äter för lite fett. Skulle behöva börja räkna. Nu menar jag INTE räkna kalorier utan ta reda på ordentligt var jag ligger energimässigt.
  • Att c-vitamin är askorbinsyra visste jag. Det jag däremot inte tänkt på är att askorbinsyra säljs bland kryddorna på ICA = Behöver inte köpa dyrt från hälsokosten och då sparar jag pengar.
  • Jag behöver lära mig mer om vilka matvaror som är naturligt feta för att inte hamna i "jag äter bara smör-träsket". Jag har börjat köpa avokado igen och det är ett bra sätt att få upp fettintaget
  • En annan lärdom är att vid "panik" om vad jag ska äta så är ett bra sätt att tänka att om summan av protein och kolhydrater tillsammans är mindre än fettinnehållet så är det okej "ketomat". Inte jämt såklart men när det händer saker som man inte är förberedd på.
Något som jag påminner mig själv om ofta är att ingen är 100% hela tiden, avsteg kan hända. Är kosten bra kanske sömnen inte är bra och så vidare. Det bästa man kan göra är att hela tiden försöka och göra sitt bästa. Om man tycker att man faller så får man tänka "nu hände det här" och sedan ta nya tag. Det är ju det bästa, man kan alltid fundera över varför en sak hände och sedan försöka göra annorlunda nästa gång.
Något som jag känner vore bra för min egen del är att börja tracka sömn och mående, för att se vad jag kan göra annorlunda för att må ännu bättre. Ett mål jag uppnått är ju en gladare mage, vilket var precis det jag ville med keto. Jag vet redan att jag sover lite för lite och det "måste" nästan vara nästa grej att få ordning på.
Tja, lite tankar från mig så här på fredagseftermiddagen. Hoppas att jag inte tråkat ut dig alldeles. 😛
1 Jessica :

skriven

Alltid bra att reflektera över, vad man behöver göra för att må bättre, det är något ja gör ofta iaf sen ja blev utbränd ofta brukar ja ha trackers för sånt i min Bujo bland annat lära mig äta frukost är något ja kämpar med att få till men det går väldigt upp och ner i perioder 😂🙈

2 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Kloka tankar att se över sig själv för att må bättre! Hur är det när man går på resturang med att äta keto kost?

Svar: Det är bara att be om grönsaker istället för pommes till exempel. Och be om lite extra smör. :-)
Hanna

3 Lillan Kind :

skriven

Det är verkligen beundransvärt att du reder ut denna kosthållning, för den verkar vara väldigt komplicerad att balansera rätt och dessutom med variation😊 Jag vet inte hur fisk fungerar med keto, men det finns ju fisk som är fet. Har för mig att t ex makrill är det. Sömnen är nog bland det viktigaste man kan behöva få ordning på, för utan en fungerande/tillräcklig sömn är det svårt att få den optimala hälsan😊

4 Sandifighter:

skriven

Tycker det är så intressant med dina tankar. Sant, det gäller att hitta olika fettkällor så det inte bara blir smör. Tycker du är fantastisk med att hålla dig så bra till kosten ❤

5 Yela:

skriven

Tycker det är så intressant att läsa! Hade verkligen noll koll på keto innan jag läst dina inlägg om det ☺️ Jag slarvar så med mat & känner att jag verkligen vill börja ta tag i det. Försöker också påminna mig om att man inte alltid kan vara 100% ☺️ Sömnen skulle jag också behöva få ordning på! Har såna sömnproblem men vet inte riktigt hur jag ska fixa det.

6 Lexochlogan :

skriven

Det finns så mycket man kan lära sig om kost och inte minst av varandra, det tycker jag är tippen och gillar att andra delar med sig av erfarenheter och tips. Wow 2 månader redan, det är ändå rätt länge, heja dig

7 Pernilla Lantz:

skriven

Vilken trevlig reflektion, bra jobbat och fortsätt så! Vi peppar varandra till framgång!

Kommentera här: