Ett bibliotek med träning och hälsa

Det här med hälsa och att må bra i sin kropp vet ju du som läser min blogg är extremt viktigt för mig. Så jag har samlat på mig ett gäng böcker, mest om pilates såklart. Men även andra böcker om aloe vera (från min tid när jag aktivt jobbade med Forever) och lite annat smått och gott.
I onsdags beställde jag en bok: Inflammation av Martina Johansson och Ralf Sundberg. I boken får man läsa om hur kroppen fungerar normalt. Boken riktar sig till den som tycker om att ta till sig ny och faktarik information kring medicin och hälsa och som vill ha den vetenskapliga grunden bakom nya rön. Man får läsa om vad som händer i kroppen om man äter och lever fel. Det viktigaste är dock inte hur man ska äta för optimal hälsa utan att öka förståelsen för vad som händer i kroppen när den inte fungerar som den ska. Den ser jag verkligen fram mot att få läsa.
Hjärnstark och Charmen med tarmen. Två böcker som verkligen blev en väckarklocka och som fick mig ännu mer inspirerad till kost och träning. Man kan göra mycket själv för sin hälsa. Har du svårt att hitta motivation till att träna? Läs boken Hjärnstark. Boken presenterar ny forskning kring träning vid depressioner, hur man blir smartare av träning och en massa andra spännande grejer.
Charmen med tarmen är boken som gjorde mig medveten om hur tarmfloran spelar en stor betydelse vad gäller depressioner. Förut har man trott att det är hjärnan som styr kroppen men i mångt och mycket spelar tarmbakterierna större roll än vad man tidigare trott. Det är inte för inte man pratar om magkänsla.
Jag har glömt bort två böcker och det är mina pilatesböcker om säker pilatesträning under och efter graviditet. Jag har sökt med ljus och lykta efter en bra utbildning med dessa två områden men har inte hittat någon än. Det enda jag hittar är pilateskurser för den som är gravid och det är ju inte riktigt det jag är ute efter. Så, jag ska sätta tänderna framöver i dessa två böcker så har jag en grund att stå på tills jag hittar en kurs för den som vill bli instruktör inom gravidpilates.
Så, det var en minipresentation av de böcker jag just nu har. Nästa bok på som ska beställas hem framöver är boken "Hormonsmart mat och effektiv träning", också av Martina Johansson.
 
1 Pärla:

skriven

Mycket spännande läsning ser jag, jag är på tok för dålig på att läsa. Hjärnstark låter spännande dock, ska se om jag kan få tummen ur och få tag i den. Tack för tipsen.

Svar: Boken finns på Adlibris att beställa. :-)
Hanna

2 Madde :

skriven

Maten påverkar oss mer än vad vi någonsin kan tro. Något alla dieter har gemensamt är den rena maten, och det är där jag tror vi vinner mycket. Laga mat från scratch, bra råvaror och att röra på sig. Gå så fort man kan, och mycket frisk luft då kommer man långt.

Svar: Jag håller verkligen med dig!
Hanna

3 Kathrinea:

skriven

Men åh vilket underbart gäng med böcker du samlat på dig <3 har alltid älskat böcker och att läsa, och just när det handlar om hälsan så är det extra intressant och viktigt ju, hade velat läsa allihop :D

4 Robyn ekholm:

skriven

Gud vad du är inspererande!
Jag har själv som mål att ta upp min hälsa igen! Då jag under graviditeten helt lät det ligga åt sidan!!
Men ska absolut titta lite på dom böckerna!

5 Emelie:

skriven

Oj så många böcker du har! Jag älskar att bläddra i en bok istället för att titta på nätet 😀

6 Carolina:

skriven

Härligt att ha så många böcker att läsa ur som man tycker om! Jag har själv inte läst mer än kursböcker (både pluggat till undersköterska och nu till audionom) om människokroppen och så vidare :)

7 Amanda :

skriven

Men vad kul med lite böcker 💕

8 Daisy:

skriven

Vad bra tips för dom som läser böcker :)) hälsan är viktigt , samt man får ej glömma att leva

9 Mösstanten:

skriven

Så bra att du tipsar om de här böckerna. Säger jag som inte har läst dem själv, men min man har läst en del av dem. Om vi vet lite om vad som händer i vår kropp är det ju lättare att komma fram till hur vi bör leva.

10 My:

skriven

Jag ÄLSKAR när man hittar faktaböcker man kan läsa från oerm till perm! Jag är en sån som bara behöver läsa det en gång för att minnas osv men ävennjag skulle kunna läsa bra faktaböcker två gånger! 😊

11 Moa:

skriven

Spännande med böcker om träning! :D

12 Therese:

skriven

Vilket härligt bibliotek!

13 www.nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Kul med lite boktips! Älskar att läsa så man kanske borde lära sig lite mer om sin egen kropp/hälsa :)

14 Therese Carlsson:

skriven

Har du slutat jobba med forever ? Det är väl bra att äta nyttigt och träna det mår man ju bara bra av och det är ju det alla vill att må bra

Svar: Ja, det har jag men det är några år sedan nu som jag slutade. Dock så har jag fortfarande kvar min webshop och tillgång till produkterna då jag använder aloevera till och från.
Hanna

15 Anna:

skriven

Härligt när det finns så mycket kunskap att ta till sig. Just det där med hur mycket som börjar i tarmen har min kollega också pratat en hel del om. Intressant!

16 Ullie:

skriven

spännande me många böcker som du gillar :D
nä du skit sov dåligt i natt me så idag känt mej trött o mera ont i kroppen men ingen bra medicin
det är ju ändå som du skriver bra hur man tränar äter o är liksom perfekt o läsa o lära sej :D
kram på dej o fin söndag

17 Yela:

skriven

Låter verkligen som jag borde läsa Hjärnstark! Har länge tänkt på att börja med träning men saknar motivationen. Tack för tips 😊

18 Kamilla:

skriven

Har du också jobbat med Forever? Jag var nära att börja med det men ångrade mig i sista sekund. AloeVera tycker jag är spännande ört.

Svar: Ja det har jag. Jag tror fortfarande på konceptet men har inte riktigt ork eller lust att kämpa så mycket som krävs för att nå framgång. I mitt team (eller det jag fortfarande tillhör) så jobbar man med ett koncept som heter Formbar och det tror jag stenhårt på.
Hanna

19 Sandra:

skriven

Här är en till som jobbat med forever, vi var aktiva ett tag, men min lilla sociala fobi satte lite stop för det. Hjärnstark har jag funderat på att köpa, jag kanske ska göra det nu när du pratat så väl om den ❤

Svar: Ja, gör det! Den är så bra!
Hanna

20 blondina:

skriven

Oj va böcker :D

sv; Ja du har rätt, men vissa dagar när man försöker tänka så..de går inte in man bara gråter och känner "Försvinna från denna värld ja tack" Men känns lite bättre nu tack söta du.

21 Mrs.Kjellström:

skriven

Vet många som har typ tjatat på mig om forevers produkter...
wooow så många böcker :D
Men de e alltid roligt att lära sig nya saker hela tiden

22 Sarah:

skriven

Kul med en ny bok till samlingen :) Hoppas den är bra :)

Svar: Det hoppas jag med! :-)
Hanna

23 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Vilka bra tips :). Kul när man får lite böcker så där som andra tycker är värda att läsa. Lite så där var det för mig när jag läste Mjölkrevolutionen kan rekommendera den om du inte läst :).

24 Matilda Berlin:

skriven

Men vilka bra tips!! Har faktiskt inte läst en enda utav dom =) Kram finaste <3

25 Amanda:

skriven

Oj vilka intressanta böcker du har hemma. Jag tycker det är så intressant med kroppen och hur den fungerar :) Skulle jag kunna låna några? Haha :)

26 Annica:

skriven

Jag kan säga att jag är glad över att mamma slutade sälja/jobba med Tupperware (samma koncept som Forever, bara andra produkter typ ju).. Tog så mycket tid från henne och tog så mycket pengar privat som hon var tvungen att ligga ute med innan hon fick in pengarna osv. Resor hemifrån, belamrat hem med alla produkter, osv. Så jag är ju glad pga de sakerna. Men visst.. Produkterna i sig var väl helt okej.. :)

Tänkte på dina böcker, din livstil och dina tankar kring pilates, jag kan se att du verkligen har en fashion och en livslust till pilates. Jag själv har ju inte den "känslan" för det, men njuter av att läsa om din fascination. :D

Svar: Är Tupperware ett networkmarketing-företag? Trodde de bara hade homeparties. Men håller med om att det kostade mycket pengar att jobba med företaget.
Hanna

27 Åsa, Mittliv-Mittval:

skriven

Jag gillar också hälsoböcker. Just nu läser jag Hälsorevolutionen av Maria Borelius om hennes väg mot en antiinflammatorisk livsstil. Mycket inspirerande och klart läsvärd!

Svar: Tack för tipset! Det låter som en bok för mig. :-)
Hanna

28 sofia:

skriven

Åh vad härligt med böcker om träning, synd att jag är så dålig på att läsa annars hade jag lätt lånat böcker om träning. Kanske får börja lyssna lite på träningsböcker. HÄrligt att du tipsar om lite böcker som man kan kika in på :)

29 Marie:

skriven

Massa bra boktips och roligt att ha en samling bra böcker

30 Freja:

skriven

Vad många böcker du har hittat! Härligt! Jag gillar inte att läsa böcker så mycket, men det är bara för att jag har så dåligt tålamod haha.

31 Sofia:

skriven

Skulle också vilja ha den typen av träning men ryggmärgsbråcket klarar det inte,
tror jag


jag älskar att följa din blogg för man får många tips ( hoppas de ok att jag brukar tipsa vidare om din blogg till andra ).

kul med böcker synd att det oftast är för svårläst text och väldigt för liten text för min del

Svar: Pilates skulle visst kunna passa dig men det gäller då att hitta rätt övningar. :-)
Det är okej att du tipsar om min blogg. :-)
Hanna

32 Hanneles bokparadis:

skriven

inga sådana böcker för mig... min tarm har alltid varit nöjd :)

Kommentera här: