Om pilates

Kamilla ställde en fråga i min frågestund som jag kände behövde ett eget inlägg. Hennes frågor var:
1. Hur kom det sig att du kom in på pilates?
2. För vilka passar pilates bäst?
3. Kan man få samma resultat om man väljer att träna pilates hemifrån ensam från YT?
1. Det var 2005, året innan jag blev gravid med Alexander som jag för första gången stötte på pilates. Mari Winsor sålde sina träningsdvd:er via tvshop och så fort jag såg träningsformen så kände jag direkt att det där är jag och jag måste prova. Sagt och gjort, efter några dagar så damp ett gäng vhs:er ner i brevlådan och jag körde igång direkt. Jag fastnade och tränade ett tag men sen fick jag en svacka som höll på till och från under flera år. I april 2015 bestämde jag mig. Nu är det slut på velandet och hattandet hit och dit så då bestämde jag mig för att köra igång på allvar. Något som jag sedan hållit fast vid.
2. Det som är så bra med pilates är att det passar alla. Det är en skonsam träningsform som bygger mycket stabilitet och styrka i de djupa musklerna.
Däremot kan inte alla göra alla övningar men majoriteten av övningarna går att modifiera och på så sätt passa den stora skaran. När jag väljer bilder till mina inlägg (Som till exempel bilden överst i inlägget) så tar jag ofta de bilder som är mest wowfaktor i men när jag tränar själv så är det mer som klasserna jag lagt upp i min kategori pilatesklasser. När man börjar måste man börja med basövningarna eftersom alla övninga bygger på varandra.
3. Hemmapilatesträning är bra vad gäller att bygga upp styrka men för att göra det tekniskt korrekt bör man även träna tillsammans med någon. Det är så lätt att tro att man gör rätt och sen när man får se det på bild ser det helt annorlunda ut mot hur det kändes i kroppen. Pilates handlar mycket om att för kroppen lära om och förbättre kroppshållningen och hitta effektivare sätt att röra sig på. Då behöver man någon som ibland kan peta på en och rätta till.
Här trodde jag verkligen att jag hade benet rakt. Jämför med bilden nedan. ↓↓
Madeleine ville veta:
Kan du inte berätta om vad som fick dig att bli instruktör? Var det för att inspirera eller någonting annat?
Att jag ville bli instruktör var för att jag kände en sådan stark kärlek till pilates. Jag kände i hela mig att det här är något som jag vill träna och dela med mig av. Att få träna pilates ger mig glädje. Jag har hittat något som jag tycker är suveränt och som jag vill att andra också ska upptäcka. Att vara instruktör är det bästa sättet att få dela med mig av träningsglädje. Pilates i det här fallet.
 
 
1 Madelene :

skriven

Intressant o vet lite mer om dig och pilates

2 JUNITJEJ:

skriven

Pilates borde jag testa på någon gång. Det verkar vara en skön träningsform.

3 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Jag har testat pilates någon gång och det är verkligen en bra träning :) Dock inte min grej tror jag men sjukt bra träning!

Svar: Du kanske bara har testat med fel person. Det är skillnad på pilates och pilates. :-) Vad var det som gjorde att du kände att det inte var något för dig?
Hanna

4 Fnulan:

skriven

Att ha förmågan att kunna leda, inspirera och motivera andra är fantastisk!! Och det är såklart säkert mycket roligare om man gör det med något man själv är väldigt glad för. Ska jag avslöja en sak för dig.... Jag är faktiskt utbildad instruktör i stavgång och vattengympa...

Svar: Vad roligt att veta att du också är instruktör. :-)
Hanna

5 Åse:

skriven

Du är väldigt kunnig inom träning och vet vad du gör :)

6 Frökenny :

skriven

Vad kul att få veta lite mer om Pilates, tack!🌸💕

7 Jane :

skriven

Sjukt grym är du!!

8 Chanelle:

skriven

Så bra och roliga frågor du fick om pilates! Spännande att läsa om varför och hur du kom in på det från början! :D Det är så himla lätt att hamna fel.. Därför tycker jag inte om att träna styrka själv, för jag vet inte om jag är rak eller inte osv.. Vill gärna ha någon som kontrollerar tills jag känner att jag har koll! :)

9 Jeanette :

skriven

Har testat på hemmaplan med pilates och tycker det är skoj, så det är nåt jag vill göra oftare. Försöka hitta tid till det då jag tränar yoga också :)

10 Julia:

skriven

Intressanta svar och vilka bra frågor :D

11 Melissa Skywalkz:

skriven

Så skönt att du faktiskt jobbar med det du älskar och något som gör dig glad, det är verkligen ingen självklarhet. Jag har samma sak med programmering, kan sitta i flera timmar hemma och koda bara för att det är kul :)

12 Deveny:

skriven

Det er så morsomt å lese sånne svar. Jeg lærer mer og mer om deg.

13 Jennifer:

skriven

Perfekt att det passar alla och att man kan göra det hemma om man vill :D

14 Johanna:

skriven

ÅÅåh vad bra frågor, har också varit tränignsinstruktör fast för styrka och cirkelträning. SÅ HIMLA KUL!!! och att dela med sig och inspirera andra att göra det man älskar mest, underbart <3

15 sarah:

skriven

Så roligt att du berättar om pilates :) Kul för dej att vara instruktör :)

16 Hanna:

skriven

Så roligt att få lära sig mer om pilates o din syn på det. Jag har sagt att jag ska testa någon ny träningsform under våren, och jag blir mer o mer sugen på pilates

17 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Så fint att få läsa detta, verkligen kul att kunna ta del av din väg till att hitta pilates och varför du känner så stark för just detta :D. Kan absolut förstå varför du blev instruktör :). Tack för att du svarade på min fråga :)

18 Kamilla:

skriven

Tack snälla Hanna för du tog dig så mkt tid att svara på mina frågor. Jag är lite sugen så jag tänkte börja lite lätt med hemma träning i Pilates från YT för att först se om det känns bra osv. Tack för att du inspirera mig.

Svar: Glad att du uppskattade mitt inlägg! Ja gör det! Det finns mycket bra på youtube att testa. :-)
Hanna

19 Kirsi:

skriven

Jag blir bara mer och mer sugen på att prova pilates. :) Tack för dina inspirerande inlägg.

20 TwinMom.se:

skriven

Så roligt att läsa! Jag har länge velat testa pilates, men inte kommit till skott. Får nog ta och ta mig i kragen och testa snart!

21 Carolina cuevas:

skriven

För varje inlägg så blir jag mer och mer sugen på att ge detta en chans.Det skaddar absolut inte att testa och se om det är något för en 👌❤

22 Amanda:

skriven

Jag har alltid tänkt att pilates tränar man om man tex vill bli vig men antar att det har mer med kroppshållning att göra en om vighet.? :)

Svar: Det är mycket rörlighetsträning och visst blir man mjukare i kroppen. Men huvudsyftet är inte att bli vig utan att bygga upp styrkan i kroppens djupa muskulatur.
Hanna

23 Annica:

skriven

Verkligen roligt att du hittat en träningsform som passar just dig! Jag letar ännu efter min.. :p

24 Anna Paulsson:

skriven

Jag provade på lite av pilates träning när jag gick på sjukgymnastik. Det är härligt tycker jag när man "hittar" muskler som jag inte haft kontroll över innan. Du är duktig och jag kanske borde prova "riktig" pilates. Tror att det kan vara bra för mig då jag har problem med höft, bål träning, behöver bygga upp mig där igen

Svar: Ja det tycker jag att du "ska" göra. :-)
Hanna

25 Sofie:

skriven

Gud det låter som något jag skulle gilla. Kanske borde prova det =)

26 Sandra:

skriven

Tack för mer info om pilates och hur du började med det. Tycker det verkar som em intressant och rolig träningsform 👍

27 Sandra:

skriven

Tack för mer info om pilates och hur du började med det. Tycker det verkar som em intressant och rolig träningsform 👍

28 Daisy:

skriven

Gud vilka härliga svar kul när man får såna frågor

Kommentera här: