Jag fortsätter att jobba för optimal ketos

Det är många som skriver om ketogen kost som något farligt och jag kan inte låta bli att tänka när kommer varningsartiklarna och löpsedlarna om det farliga med socker. Visst rekommenderar livsmedelsverket att endast 10% av allt socker ska komma från tillsatt socker. Men det finns många som håller högt värde i att man fortsätter äta en kolhydratrik kost. Det ligger såklart mycket pengar i det hela att man inte blir för hälsosam. Hur ska läkemedelsföretagen tjäna pengar om vi blir för friska liksom. Det låter lite konspiratoriskt men det är bara att titta på vem som bekostar forskning, vem har bekostat studien med ett visst resultat. Är det ett företag bakom som säljer produkten tex som det forskats på. Men nu kom jag i från ämnet en aning....
  Ketos är inte farligt!
Med det sagt, åter till ketos. Att svälta sig in i ketos genom fasta eller intensiv träning är såklart inte bra. Men däremot att äta sig in i ketos genom bra, naturliga animaliska fetter, moderat med protein och bra grönsaker är optimalt för kroppen. När kroppen använder blodketoner som energi har kroppen alla förutsättningar för att må bra. Alltså bra på riktigt. Det har visat sig i forskning att  blodketoner är organskyddande och alla muskelceller, inklusive hjärtats celler älskar fettsyror och ketoner. Hjärtat blir också mer effektivt i ketondrift. Ketoner påverkar också hur hjärncellerna kommunicerar med varandra.Synapserna blir stabilare och vilket upplevs som lugn och fokus. Det parasympatiska nervsystemet är mer aktivt, du får lägre blodtryck och puls, lättare att sova och mindre förstoppad. (Källa Martina Johansson, LCHFmagasinet nunmmer 5 2019)
Det här är en stor anledning till att jag fortsätter äta keto och satsar på höga blodketoner. Jag vill ha alla fördelar som forskning visat på finns med ketogen kost. Det finns tre olika ketoner, i urin, utandning och de i blodet. För fördelarna ovan är det blodketoner som gäller, hög koncentration av ketoner i urin visar egentligen bara att kroppen producerar ketoner men att de följer med urinen ut och inte används. Så ketoner i blodet är det viktiga, the real deal.
Ketoner i skrivande stund: 1,6 mmol/l
1 Amanda :

skriven

Den här kosten låter intressant att läsa om jag försöker att äta nyttigt

2 Orsakullan mamma vid 20, specialpedagog:

skriven

Som vanligt är det väldigt intressant att ta del av detta och dina tankar kring just ketos. Jag har lärt mig mycket här igenom och förstår verkligen varför du väljer sådan kosthållning. Jag hade också hoppat på om jag var helt frisk i mina ätstörningar, men ännu kan jag inte då jag är oroad för att rubba för mig själv helt.

Svar: Jag förstår det och jag tror att det är klokt att inte mixtra med kosten. Bättre satsa på stabilitet och om man vill senare ta eventuella förändringar då.
Hanna

3 Therese:

skriven

Jag förstår varför du använder denna kost och att du mår bra av den. Pratade med min dietist om att börja med lchf och hon tyckte inte att det va något för mig som vill gå ner i vikt men samtidigt har diabetes. Jag vet snart inte vad som är sant längre för vissa säger att det är bra andra säger det är farligt hmm.

Svar: Jag kommer nog aldrig kunna förstå hur det kan bli farligt att äta det som är naturligt för kroppen. Grönsaker, bra fetter och lagom med protein är ju optimalt. Sen behöver man inte dra det så långt som jag har gjort. Dessutom behöver vi som kvinnor bra mättade fetter för optimal hormonproduktion.
Hanna

Kommentera här: