Madeleines aprilutmaning

Jag var med första dagen och sedan blev det inget mer så här kommer en liten recap på Madeleines bloggutmaning i april. Häng med du också men glöm inte länka till henne isånafall. :-)
Fotografera ett vårtecken.
En suddig bild men tussilago är vårtecken om något. :-)
I mitt påskägg hittar du…
Förr om åren såklart godis men i år vill jag helst ha träningskläder. Inte tights men toppar. Har konstaterat att jag har många tights men tröjorna passar inte till nederdelarna. Så det skulle jag behöva shoppa.
När påskkärringar & påskgubbar ringer på dörren så…
Så brukar jag säga att jag har inte har något godis. Jag tycker att många barn idag förväntar sig att de ska få utan någon prestation. När jag var barn delade jag alltid ut ett påskkort med som jag ritat. Ge något och få något tillbaka. Så tycker jag.
Mitt favoritsmycke är…
Mina guldörhängen som jag fick av Sofia i födelsedagpresent. Jag har dom jämt.
När jag är ledig brukar jag…
Njuta av att göra ingenting, blogga och såklart vara med familjen. I den mån de vill, vill säga.
Senaste boken jag läste var.....
Min kurslitteratur. Den senaste skönlitterära boken jag läste var "Mitt inte så perfekta liv" av Sophie Kinsella.
Ett recept jag gärna vill dela med mig av är…
Det får bli dessa chokladbollar som jag alldeles glömt bort att jag bakat. Bra med bloggen, haha.
Du behöver till ca 30st (Beror på storlek) 
1 burk kikärtor
3 msk sötning (till exempel honung eller agavesirap)
0,5 dl nötsmör
1,5 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljpulver
100 gram hackad mörk choklad. (Minst 70%)
några nypor salt
150-200 gram mörk choklad att doppa bollarna i
Sedan behöver du något gott att toppa bollarna med.Till exempel kokos, nötter, torkade bär.
Gör så här:
Skölj av kikärtorna och mixa med sötning, nötsmör, vaniljpulver och salt. Tillsätt sedan nötmjölet och blanda ihop. Smeten ska vara fast som en kakdeg och om den inte är det så tillsätter du bara mer nötmjöl. Hacka 100 gram choklad och nötter och rör ner i smeten. Forma till runda bollar och ställ in i frysen. Smält resten av chokladen att rulla bollarna i. Ta ut de frysta bollarna och doppa i den smälta chokladen. Toppa med det du gillar. Förvara chokladbollarna i kylen eller i frysen. Ät och njut!
Receptet hittade jag HÄR.
Min favoriträtt är…
Kycklingspett, jordnötssås och ris.
Jag trodde länge att…
Bra fråga, jag kan inte komma på något särskilt nu.
Ett ärr på min kropp…
Det får bli ärret jag har på insidan av vänstra knät. Jag fastnade i taggtråd när vi var på Öland som barn. Det blev en lärdom, klättra inte över taggtråd.
Årets första glass tar jag gärna i sällskap med…
Med familjen på Smultronstället.
Mitt senaste köp…
Kollagenpulver, kokosolja och zinktabletter.
I min handväska hittar du…
Jag använder bara handväska om det är något särskilt som ska göras. Som när jag åker till Sollentuna till exempel. Då har jag med skolböcker, dator och lunchlåda.
1 Pärla:

skriven

Åh hade och gärna tagit träningskläder i påskägget! Bollarna låter goda, ska testa!

2 Anna svensson :

skriven

Gjorde precis som du när jag var liten och gick påskkärring, ritade små glada påsk kort 😊 känns ju roligare att få godis eller ge då om man får en liten gåva tycker jag 😊

3 Moa Larsson:

skriven

Så roligt att du skriver om träningskläder i påskägg! Min sambo brukar alltid överraska med ett par tights från Stronger vid påsk eller med en Celsius. Jag som inte ens förväntar mig något! Tror dock att han skippar båda delarna i år i och med graviditeten. Kram!

4 Emma Engström:

skriven

Åh men vilket härligt recept! Underbart inlägg :D <3

5 Sofia Johansson:

skriven

Så roligt att du sammanfattat alla de inlägg du missat. Har sett många som gör denna utmaning just nu sp det var roligt att få läsa dina svar också☺️

6 Diana:

skriven

Spännande att läsa svaren på utmaningens frågor....och ett väldigt spännande recept måste jag säga...chokladbollar med kikärtor! Det ska man kanske pröva? De flesta andra lite nyttigare chokladbollsrecept innehåller dadlar...och det klarar jag absolut inte.

7 Sarah:

skriven

Det är alltid roligt när man hittar Tussilago :) Jag tycker det är svårt att hitta snygga träningsöverdelar som sitter bra :/

8 Anonym:

skriven

Tycker det är supersmidigt att dra ihop flera svar så här. Men...delar de inte ut teckningar längre alltså 🤔.Nej då blir det verkligen ingenting haha. Taggtråd...ryyys!!!

9 Matilda Berlin:

skriven

Här satt jag och trodde att jag var proppmätt, men plötsligt blev jag vääääldigt sugen på att baka. Hahaha! Tusen tack för receptet vännen! Och stooor kram <3

10 Junitjej:

skriven

Vilken rolig lista! Jag får göra samma en dag.

11 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Så kul att läsa allt så här :D. Spännande med erat smultronställe kan du inte berätta mer om det? :)

12 Linda Jönsson:

skriven

Kikärtor?! Hur smakar det? Sött? Det är roligt att få lite saker i påskägg, min mor brukar ge oss påskägg med strumpor i, sådana urgulliga med påskmotiv på:).

13 Madelene:

skriven

Öppnar inte ens dörren när påskkärringar och gubbar ringer på, haha. Håller med om ge och ta delen. När jag och min bror var mindre ritade vi också på kort och gav till våra grannar som vi knackade på hos.

14 Sara:

skriven

Aj! Jag har också ett stort ärr på benet efter att jag fastnade i taggtråd som liten. Inte roligt alls! Men som du skriver, man lärde sig att inte göra det igen :P

15 Yela:

skriven

Åh Chokladbollar som är så gott! Lät väldigt spännande med kikärtor i, de kanske jag faktiskt får ta och prova 😃

16 Amanda:

skriven

jag tycker det var en fin bild trots att den är lite suddig. Tycker fortfarande om att få påskägg på något sätt tycker jag det tillhör påsken. Men då får det antingen vara presentkort eller godis :)

17 Sandra:

skriven

En annan sak jag har märkt på ungarna nu förtiden är att de inte har något stop när de tar godis, det är liksom hela näven i och upp kommer det hur mycket som helst. Mina går inte längre, vi har mutat med godis hemma. Dottern är lite ledsen över det eftersom hon älskar att ge ut påskbrev 😉😂

Kommentera här: