Ett beslut?

Kan man bestämma sig för att vara lycklig?
Är lycka mer ett beslut än en känsla?
Kan jag trots tuffa tider ändå bestämma mig för att vara lycklig? Visst kan man känna lycka sig lycklig i specifika situationer. Men den där bestående lyckokänslan, är det en dröm? En utopi, något som inte är möjligt att nå? Jag har inga svar, bara delar med mig av tankar som dök upp i huvudet.
1 izumii:

skriven

Lycka är en känsla, och man säger ju att tänka positivt är något man kan "övertyga" sig om. Men, man kan nog på ett sätt bestämma sig. Att vara lycklig är fint :)

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu doula och specialpedagogstudent ★:

skriven

Jag såg en film när jag var liten, som även är en bok. Skriven poetiskt men med många såna tankar i sig, bland annat säger en av karaktärerna som är en trollkarl "Människor vet inte när de är lyckliga", samt "Det finns inga lyckliga slut, för ingenting tar slut". Boken heter The last unicorn som originaltitel och Enhörningen på svenska, filmen heter Den sista enhörningen på svenska och har den engelska boktiteln annars. Jag känner lite som att det stämmer mångt och mycket, vi människor vet först när vi är lyckliga efteråt.

Svar: Tack för din tänkvärda kommentar. Ska kolla in både boken och filmen framöver.
Hanna

3 Emma Engström:

skriven

Nämen så roligt! :D

Svar: Har inte din kommentar hamnat på fel inlägg? 😊
Hanna

4 birgitmaria:

skriven

Jag tror det är en kombination. Om man beslutar sig för att vara lycklig, är chansen större att man blir det "på riktigt". För hur vi tänker och vilken inställning vi har avgör ju hur vi reagerar på det som händer.

Svar: Det tror jag också.
Hanna

Kommentera här: