Tankar från en morgonpromenad i pandemitider

Jag slog upp mina grönblågrå ögon redan 03:40 imorse. Helt galet tidigt så gissa om jag nu är trött. Det blir tidig läggdags ikväll. Slutet på september fortsätter iallafall att leverera. Jag ställde bilen vid arenan så efter jobbet fick jag mig en härlig promenad i solen. Underbart ju! Check på sex kilometers promenad totalt och det blir den enda fysiska aktiviteten jag gör idag. Det har ändå blivit nästan 17000 steg idag vilket känns bra. Kroppen blir glad!
Jag började på det här inlägget imorse och hade tänkt skriva färdigt då.Så blev det inte och då tänkte jag istället baka in ett gäng till av mina senaste tankar och funderingar. Scrolla om du inte vill läsa.
"Är du en sån där "antivaxxer?" 
Det enkla svaret är absolut inte. Mina barn är vaccinerade, jag är inte emot  att vaccinera äldre och riskgrupp  Det jag däremot är emot är:
  • Pressen från media och det fortsatta fokuset på vaccinets förträfflighet och oförmågan att även lyfta risker. Hur politiker spär på vi mot dom-känslan. 
  • Jag saknar respekten för att människor är olika och vi tänker olika. Den här känslan av att alla ska pressas in i samma mall är ständigt över mig. 
  • Är alla åtgärder som tas till verkligen grundade i vetenskap? Hur har man gjort i tidigare pandemier? Hur kan man så säkert "veta" att den absolut bästa vägen ur pandemin är att vaccinera alla? Var kan man hitta den evidensen för mig veterligen har man inte gjort såna här massvaccinationskampanjer tidigare. Inte på den här nivån. Ett försök gjordes 2009 med svininfluensan men det avbröts snabbt. Och tur var det, hur många fler människor hade blivit sjuka för livet om vaccinationerna hade fortsatt.
  • Ett samhälle som går ner och mer ett vi mot dom-samhälle. Ivrigt påhejad av regeringen. Tur vi har vår grundlag. Hur länge nu den får vara fredad, det är ett förslag ute på remiss....
  • Att det görs skillnad på vaccinerad/ovaccinerad men att det inte gäller om man inte kan vaccinera sig av medicinska skäl eller om man är under 18.. Dubbelmoralen i det?
Får man vara kritisk till rådande hantering av vaccineringen utan att få epitet foliehatt, antivaxxer eller konspirationsteoretiker? Jag tycker det, det finns mycket mer än vad som kommer fram.  Jag borde egentligen hålla mig väck från sociala medier för jag blir bara ledsen när glåporden haglar. Det är inte rimligt! 
Jag hoppas på att:
- Rådet om att ovaccinerade ska hålla sig hemma har att göra med att skydda den ovaccinerade mot att bli sjuk och inte för att skydda den vaccinerade. Att man snart kommer förstå det orimliga i att skylla all smittspridning på ovaccinerade. Jag har en bekant som jobbar på ett boende där det är två personal (den bekanta och en till) som är ovaccinerade. Det ironiska är att de har hållit sig friska under hela tiden medan personal och boende som är vaccinerade har varit sjuka i covid flera gånger. Den bekanta har även varit med i smittspårning och testat negativt alla gånger.
- Att experimentet med att vaccinera barn snart upphör! Helst innan det ens har börjat. 
Det finns inte en chans att jag låter mina barn ta detta vaccin. Sett till hur många barn som blivit riktigt dåliga är de få, men media fokuserar bara på undantagen. Det är en skrämmande utveckling och jag bara hoppas på att människor snart ska inse hur fel det är att låta barn agera "provdockor". Vi vet ingenting om hur vaccinet påverkar våra kroppar på lång sikt, att man vill utsätta barn för det kan jag inte förstå. För att skydda mot smittspridning sägs det, men den grupp som ska skyddas är redan vaccinerad. Dessutom smittar alla som är sjuka oavsett om man är vaccinerad eller inte och alla kan vara bärare om man träffat någon som är sjuk. Logiken är så haltande på så många håll och jag blir så upprörd när jag tänker på hur alla bara köper allt utan att ifrågasätta. Det är helt galet att Pfizer får testa sitt vaccin på så små barn som ner till sex månader.