Vardagspladder och blandade tankar

Godmorgon!
Idag får barnen sommarlov! Åh det är så mycket nostalgi kring just skolavslutningar. Sa det till Ida igår att jag också vill ha sommarlov. Sju pass till sen har jag semester. Behöver jag säga att jag längtar! Vi har dragit ner på platser på grund av att det saknas sjuksköterskor i sommar så just nu är det rörigt innan allt "sätter sig". Igår skulle jag och några till fått utbildning kring den medicintekniska apparatur som vi har men personen som skulle hålla den blev sjuk. Så istället var vi i vården. Och det var väl på sätt och vis tur för vi behövdes.
Alltså jag har så många trådar i huvudet samtidigt, så många tankar som jag på något sätt behöver få ner på pränt. Det här inlägget kommer bli en salig blandning av allt möjligt.
- De som tycker att ovaccinerade minnsann inte ska få IVA-vård om de blir svårt sjuka i covid. Tycker de samma sak om en rökare som får lungcancer på grund av sin rökning? Med det resonemanget ska heller inte rökaren få vård eftersom det också är självförvållat. Ställde precis den frågan till en kommenterare i Underbara Claras blogg men den personen svarade inte. Vad är det för sätt? Om man slänger ur sig det påståendet måste man ju ändå kunna stå för sin sak och argumentera för det. Inte dra öronen åt sig när personen får en motfråga.
- Studien jag skrev om igår, hur kan man säkert veta att det är just kosten som är det avgörande? Jag har printat ut studien så det hoppas jag faktiskt på att få svar på efter att ha läst den.
- En annan sak jag tänkt på är att med forskning kan man bevisa lite vad man vill. Det finns alltid studier som man kan använda både för och emot saker och ting. Så hur kan man då veta vilken sanning som är den "rätta". Antar att det blir en personlig tolkning utifrån vad som stämmer med ens egna värderingar, funderingar och ståndpunkter.
- Visste du att vaccinerna mot covid19 endast är nödgodkända och att fortsatta studier pågår. Läs mer HÄR, HÄR och HÄR. Det är väl kanske logiskt att man mitt i en pandemi måste nödgodkänna läkemdel. Men då tycker jag att man ska vara ärlig i media kring det. Jag vet att man kan gå in på läkemedelsverkets hemsida och läsa om vaccinerna. Men hur många gör det? Det känns inte ärligt att de som vaccinerar sig inte får information om att studierna pågår i två år. Inte två år till men totalt. Det är just det här jag menar med att jag tidigare skrivit (eller sagt) att jag inte vill delta i ett medicinsk experiment. Därför blir också #kavlaupp ännu mer oetiskt.
1 Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv:

skriven

Vi har ingen åsiktsfrihet eller yttrandefrihet i det här landet. Alla ska tycka och tänka lika, och vi ska vara lika på alla sätt och vis. Avviker någon och ifrågasätter eller gör annat så ska vi tystast ner. Det här är också anledningen till att folk anser att de ovaccinerade ska nekas vård. Vissa menar också att ovaccinerade ska hamna i ett register... Det blir som häxjakten och förintelsen all over again. Vi ska urskilja oss från varandra, och känna misstroddhet. OBEHALIGT är vad det är, precis så där resonerade Hitler med, vissa skulle få men andra inte...

2 Mirre:

skriven

Jag anser ju man ska ta vaccin och det är för läget är som det är, sedan tycker jag absolut inte man ska hoppa på och vara otrevlig mot dem som inte vill vaccinera. Det är trots allt frivillig. Tror att folk blivit lite aggresiva i det här läget som är. Hörde om en man som börja kasta grejer och veva omkring sig för han inte fick köpa all handsprit han ville på apoteket.

Svar: Jag vet att du tycker det. Det här var inte ett inlägg för eller emot utan bara information som jag inte tror allmänheten vet om Det där du berättar om är ju helt sjukt. Vettet har verkligen gått ur kroppen hos vissa människor.
Hanna

Kommentera här: