Rätten att få välja

Är du trött på vaccin- och coronaprat så scrolla vidare.
Saxat från folkhälsomyndighetens hemsida. Känns som att det är långt kvar till man kan börja leva som vanligt. 
Jag har konstaterat att jag nog gör bäst i att undvika att läsa vaccinationstrådar kring corona. Klimatet är hårt och det finns inga nyanser i debatten. Allt är svart eller vitt och vad som är rätt är odiskutabelt. Jag tillhör den skaran som inte är emot vaccin men som är för rätten att alla ska få välja själv och jag är för rätten att avstå vaccinering oavsett skäl. Trots att jag har sett hur sjuka människor kan bli av corona.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka meningen längst ner. Menar personen att den som inte vaccinerar sig och får covid kommer kräva intensivvård? Eller menar hen att alla som inte är vaccinerade kommer bli så sjuka att de kommer behöva intensivvård. I min värld är intensivvård en läkarbedömning och inget man bara kan kräva för att man vill. Vem vill ens intensivvårdas med slangar och infarter på alla möjliga ställen?
När svininfluensan florerade så var det en "kollega" som tyckte att jag var extremt oempatisk och självisk som inte tänkte på mina medmänniskor när jag sa att jag inte ville vaccinera mig. Så det slutade med att jag tog vaccinet. Jag vill inte att människor ska känna sig tvingade att ta vaccinet utan att man gör det för att man vill och känner att det är det rätta att göra. Inte för att ett hårt medieklimat eller rädslan för att bli dömd tvingar en till det.

1 ingmarie:

skriven

jag tror hen menar att om man inte vaccar sig så ska man heller inte få IVA vård. En vidrig människosyn om du frågar mig. Säger hen samma sak till rökare, alkoholister och överviktiga?

Jag bestämde redan tidigt att jag inte ska vaccinera mig. Jag är för rädd om min hälsa och vill inte vara med om detta experiment. Sa samma när det gällde svininfluensan och även då blev jag hotad, hånad och ifrågasatt. Fast det är ännu värre nu för folk t o m menar att jag inte ska jobba inom vården om jag inte tar sprutorna. Jösses liksom!

Jag är också förvånad över att folk liksom bara köper rakt av att vi "måste" vaccinera oss om vi vill bli av med viruset. Tror man det så har man uppenbarligen inte läst på någonting... jag har läst på väldigt mycket och blir bara säkrare på mitt beslut. Sen tycker jag såklart som du att man ska få välja!

Svar: Stort tack för din kommentar. Tycker alltid att du bidrar med så många intressanta tankar. Du har såklart helt rätt i ditt resonemang om meningen jag strök under. Solklart liksom nu när du skriver det så!
Intressant att du skriver om just rökare, alkoholister och överviktiga för det var just det som vår diskussion kom att handla om. För min del att vägra någon vård på grund av att man får lungcancer av rökningen eller en alkoholist som skriver in sig för behandling för tionde gången. Båda är ju konsekvenser av livsval man gör. Att neka vård under premissen att man "får skulla sig själv" är en farlig väg att gå. Vem bestämmer vad som är "okej" att drabbas av.

Skönt att ha en allierad i vaccinationsfrågan!


Hanna

2 ingmarie:

skriven

Tack själv för svar och bra inlägg!

Det är tufft att inte följa strömmen och särskilt när det gäller detta. Hatet verkligen flödar! Helt ofattbart egentligen!
Tänk om man svarat att de som vaccinerar sig och behöver sjukvård pga biverkningar och/eller ändå blir smittade inte ska få sjukvård. Då hade jag väl blivit halshuggen på riktigt! :-O haha

Jag står för mitt beslut men i motsats till andra val så vågar jag nästan inte säga det... Läskigt!

3 Anonym:

skriven

Hej!
Jag ska vaccinera mig idag (om ssk tillåter eftersom jag legat sjuk i veckan och va feberfri först igår kväll) annars nästa vecka. Jag är rädd att bli smittad. Jag är liksom på en fin gräns riskgrupp icke riskgrupp. Har sagt att enda skälet att jag inte tar är att en läkare säger att jag inte får pga alla mediciner. Men det finns inga hinder så jag ska ta det.

Detta vaccin är ju forskat på i många år sen sars var typ för 10-15år sen covid är ett utvecklat sarsvirus. Svininfluensan var ju inte forskat på ordentligt.

Men hur hen kan skriva så om vaccin o intensivvård. Man kan inte kräva intensivvård. Men tror hen menar att nekar man vaccin ska man inte räkna med intensivvård när man blir sjuk.

Jag säger lite som du, alla har rätt till vaccin och alla har rätt att tacka ja eller nej. Men man vet att tackar man nej finns risk att insjukna, men ingen ska klandra en för det!
Ha en härlig helg

4 Anonym:

skriven

Hej!
Jag ska vaccinera mig idag (om ssk tillåter eftersom jag legat sjuk i veckan och va feberfri först igår kväll) annars nästa vecka. Jag är rädd att bli smittad. Jag är liksom på en fin gräns riskgrupp icke riskgrupp. Har sagt att enda skälet att jag inte tar är att en läkare säger att jag inte får pga alla mediciner. Men det finns inga hinder så jag ska ta det.

Detta vaccin är ju forskat på i många år sen sars var typ för 10-15år sen covid är ett utvecklat sarsvirus. Svininfluensan var ju inte forskat på ordentligt.

Men hur hen kan skriva så om vaccin o intensivvård. Man kan inte kräva intensivvård. Men tror hen menar att nekar man vaccin ska man inte räkna med intensivvård när man blir sjuk.

Jag säger lite som du, alla har rätt till vaccin och alla har rätt att tacka ja eller nej. Men man vet att tackar man nej finns risk att insjukna, men ingen ska klandra en för det!
Ha en härlig helg

Svar: Tack för din kommentar!
Risken att insjukna finns ju fortfarande trots vaccinet. Det är ingen garanti. Meningen med det är ju att om man blir sjuk är förhoppningen att man inte ska bli lika allvarligt sjuk, om man blir det. För de flesta som får covid behöver inte sjukhusvård.

Ha en härlig dag!
Hanna

5 Sandra (Sandifighter):

skriven

Känns skönt att någon skriver om rätten att få bestämma själv. Jag och maken bestämde tidigt att inte ta sprutan. När vi läste om den till barnen var de på vår sida också

6 Sandra (sandifighter):

skriven

Haha smidigt att bara skicka ett halvt inlägg. I alla fall så har jag berättat föf barnen att de kan få mycket skit för beslutet de tar. Så jobbigt att höra hur fel vi gör. Dottern fick frågan om hon ville dö när hon inte tog sprutan för att förebygga livmodercancer och då är hon bara 12 år. Tragiskt att bara för att man väljer bort vaccinationer så får man skit 😔 Följ strömmen eller var ensam och utlämnad typ. Den fria viljan vill folk ta bort verksr det som 😔

7 Anonym:

skriven

Klart att man måste få välja.
Däremot tycker jag att man ska ta reda på fakta. Läsa på helt enkelt och hitta källor som är bra. Sedan göra sitt val.
Men ingen ska väl vägras vård någon gång! Vi gör väl alla felval i livet, men alla leder inte till en sjukhussäng. Det är väl det som kallas solidaritet, att ta hand om varandra. En del behöver mer hjälp än andra, andra behöver akut hjälp, en del behöver hjälp att förstå att de behöver hjälp osv.

8 Birgit:

skriven

Det var jag som blev anonym. (skrev om att en del behöver mer hjälp än andra)

Kommentera här: