Svar på tal

Det är alltid så intressant att kika in här efter mina inlägg med funderingar. Vad kommer jag mötas av, blir det tjuvnyp eller blir det konstruktiva diskussioner. I natt blev det både och.... Iallafalll, igår citerade jag det här:
"Det finns inget vaccin mot HIV,
Inget vaccin för den vanliga förkylningen
Inget vaccin mot cancer
Efter 100 års medicinsk forskning dyker ett mystiskt virus upp och ett vaccin skapas och vi förväntas alla att ta det."
NEJ TACK!
Jag kan hålla med om att själva jämförelserna haltar en aning. Men om jag bortser från det och funderar över vad jag tror att personen faktiskt vill säga så blir det för mig en helt annan sak. Att man kanske egentligen behöver vara försiktig och tänka ett steg längre. Att inte köpa allt som media skriver om. Det är först nu som mer kritiska röster får synas. Vad säger det egentligen? Hur man än vänder och vrider på det har det gått snabbt att framställa vaccinet och vi vet fortfarande inte effekterna på lång sikt.
Och vad har vi sett hittills:
  • många allvarliga biverkningar
  • skyddet efter två sprutor (pfizer) håller drygt ett halvår, sen måste man ta en spruta till. Känns det tryggt och som en bra lösning att hamna i en evighetsspiral av vaccinationer? Det tycker inte jag, men du får självklart tycka det.
  • smittspridningen ökar och inte bara hos ovaccinerade utan även fullvaccinerade.
Jag tror på att det är bra och sunt att vara skeptisk och inte köpa allt som myndigheterna säger. Att våga läsa på och grunda sin ståndpunkt på det och inte det som man "borde" eller det gemene man tycker. Med kunskap kommer man långt och det blir också lättare att stå upp för sig.
 
1 Dessi:

skriven

Vilket klokt inlägg! Jag håller med dig :)

Kommentera här: