Vi måste värna om våra barn!

Sommaren 2019 dömde jag Aroscupen tillsammans med ett gäng domare från Östergötland. Helt fantastisk upplevelse som jag unnar deltagare såväl som domare. Minnen för livet!
Jag läste att Gothia Cup (fotbollscup) ställs in i år igen. Sett till rekommendationer så har de såklart  inget annat val. Jag kan dock inte låta bli att fundera över vad all denna inställda verksamhet kommer göra för våra barns hälsa. Det är bara en begränsad tid kanske man tänker men pandemin har pågått i över ett år nu och folkhälsan bara sjunker. Isoleringen ökar, psykisk ohälsa ökar och övervikten ökar. Fler barn blir stillasittande när inte ens undervisningen får bedrivas på sal. Finns det någon evidens för att all den här inställda verksamheten för våra ungdomar verkligen minskar den totala smittspridningen i samhället? Det måste jag ta reda på, på vilken grund har det beslutet tagits?
Jag tänkte på en sak när jag och Rickard kollade på fotboll (på tv) häromdagen som blir så dumt. Elitfotbollen får spelas men det går ju enkelt att kringgå regeln om ingen publik när de står och trängs utanför staketet istället. Varför är elitspelarnas jobb viktigare än våra barn och ungdomars hälsa. Jag tycker inte att det är rätt. Och varför är elitspelarna viktigare än alla andra företag som blir hårt åtstramade med restriktioner. Många frågor och inga svar.
Folkhälsa och förebyggande åtgärder måste prioriteras. Att ge kroppen rätt förutsättningar är definitivt ingen garanti för att inte bli sjuk men det minskar risken betydligt för ohälsa. Hur man gör det på ett bra sätt mitt i en pandemi vet jag inte. Men något behöver och måste göras. För våra barn och ungdomar kan inte livet vara på paus så mycket längre. 
1 Rebecca:

skriven

Jag tycker alla de här rekommendationerna och restriktionerna är så himla tvetydiga. Många restriktioner motsäger varandra och mycket kan tolkas på många olika sätt. Det känns som att det fortfarande efter ett år med pandemin famlar i blindo och ändrar sig fram och tillbaka och testar lite det ena och lite det andra. Man vet knappt varken ut eller in.

Svar: Jag håller med, de är så ologiska på något sätt.

Hanna

2 Jessi85 :

skriven

När jag börja läsa inlägget så tänkte jag på elitfotbollen. Sen tar du upp det senare i inlägget 😂. Jag håller helt med dig! Varför får elit spelare spela fotboll & match. Men barn får inte änns ha träning! 🤔. Å det står ju supporter på elitmatcherna utanför stängsel. Varhärd får inte föräldrar stå en bit mellan sig &’se på deras barn träningar. Jag begriper inget. Så trött på allt nu. Restretionerbhit & ditt. Som inte ens folk lyder.
Du gillar diskussions inlägg va? 😊. Ha det så bra! 🌸

3 Snabela:

skriven

Känner igen mig i att det är så många barn som är lidande i dessa tider. Min son började spela trumpet för snart snart två år sedan på kulturskolan, då tyckte han att det var jätte kul. Nu sker hans lektioner över nätet med trumpetläraren. Sonen tycker inte att det är lika kul längre. Det är så många som blir lidande i dessa tider synd nog

4 corkystyle:

skriven

Ja tyvärr blir det så att barnen drabbas extra håret då varken skolan eller idrotten kan hålla öppet som vanligt. Jag skulle inte vilja vara barn nu för jag kan tänka mig att de inte kan ta in vad det är och varför de inte får idrotta och vissa fall inte gå till skolan. Jag kan tänka mig att de som bor själv och är tvungen att jobba hemifrån kan drabbas också av ensamhet och detta kan trigga en om man har psykisk ohälsa.

5 Marie:

skriven

ja det är så sant Bellis vill börja på balett, men det går ju inte för det är inte kurser nu och känns så elakt att behöva avstå för sådant, och barnens hälsa är så viktig

6 Madde :

skriven

Jag förstår verkligen detta med att dom ställt in det. Folk reser från hela världen, bor trångt med folk de inte umgås normalt med och hela Göteborg svämmar över av ungdomar och deras ledare. Spårvagnarna är helt fulla osv. Bor ju precis vid en skola som används till dessa ungdomar. Sen har vi andra delen, Vad gör det med vår psykiska hälsa. Många har isolerat sina barn totalt, de får inte träffa andra och knappt vara ute och leka. Mina döttrar försöker ändå få till ett normalt liv för sina tjejer trots begränsningarna. Två år i en viktig ålder där det inte kan bli "normala" kalas, där mycket vanliga saker inte får göras osv. Har fått kommentarer om att jag träffar dom så mycket som jag gör, men där tycker vi det är viktigt för deras uppväxt.

7 Michelle :

skriven

Jsg håller me dej i denna fråga faktist jag tycker allt nör stängas ievengemang. Då kan ju lika görna Gothias cup få vara men med inga åskådare . El tvärtom inget av de olika sporterna .

Kommentera här: