Att vakna med smärta

Godmorgon!
Usch, idag hade jag så ont i mina höfter när jag vaknade. Belöningen jag får när jag är aktiv..... Eller så hade jag haft lika ont ändå, jag vet inte. Nu känns det iallafall bättre i höfterna efter att ha gjort de övningar som jag vet fungerar bäst:
  • spine stretch forward
  • rollup
  • Stående saw
  • rolldown
  • pelvic curl 
  • chestlift och chestlift med rotation 
Jag gjorde även några stående sidoböjningar och rotationer. Allt för att mjuka upp min kropp och det känns bättre vilket är huvudsaken. Ett hett tips till dig som vill mjuka upp kroppen och samtidigt stärka upp kroppen är att göra dessa tolv övningar. Det tar inte ens tio minuter och det känns super i kroppen. Tio minuter har vi alla, det har enbart med prioriteringar att göra. Jag brukar säga att jag inte har tid med min trädgård men det är inte sant. Samma sak där att jag prioriterar annat.
 

 
1 Sandra Jönsson:

skriven

Jättebra tips, så tack! Jag vaknar alltid upp med smärta och stelhet och har under våren försökt göra mer av den här övningstypen. Håller med dig, tio minuter har man oftast över. Om inte annat kan de där tio minuterna göra en väldigt stor skillnad för hur man klarar resten av dagen och då är det ändå värt att ta sig den lilla tiden.

2 Marie:

skriven

Helt klart har vi alltid 10 min över och det är något som man alltid borde prioritera. Samt skönt att du har övningar som gör att du känner värken kan lätta lite efter att du gjort dem. Jag har ont i ryggen idag så borde också göra något för att underlätta det. jag har alltid haft lite problem med ländryggen och behöver arbeta med den mer än jag gör. Samt jag har känsliga benhinnor som jag lätt får ont i, så där är det också prioriteringar som gäller för mig. ränar du hemträning varje dag eller har du ett speciellt träningsschema och tränar ni tillsammans du och maken eller brukar ni träna olika hemmapass, hur lägger ni upp träningen? Brukar ni köra efter något program eller tränar ni av egen erfarenhet för ni själva är erfarna.

Kommentera här: