Att bygga på rädsla och inte på fakta

När jag läser olika kommentarer och lyssnar på hur människor resonerar så inser jag att människor är rädda. Jag förstår det för det är ingen nyanserad bild i media. Det är bara ytterligheterna som får ta plats och det ger en helt felaktig bild. Tänk om media kunde släppa in de här personerna som har en enorm kunskap och som kan lugna folket. Som inte ser allt ur ett katastrofperspektiv utan kan se saker ur andra perspektiv också. Tänk om Tegnell (inget ont mot Tegnell, tycker han har gjort så gott han kunnat) och company kunde börja prata om antal som faktiskt blir friska, hur många som faktiskt har testats och inte bara prata om antal positiva. Hur många tex av alla som testar positivt blir allvarligt sjuka? Så som det vinklas ser det ut som att alla som får covid blir allvarligt sjuka och alla får efterspel. Och det gör mig irriterad eftersom sanningen snarare är tvärtom. Majoriteten blir inte allvarligt sjuka och känner knappt av att de är sjuka. Smittan ökar sägs det, men vet vi verkligen det eller är det att vi testar fler? I början av pandemin testades knappt de som verkligen var sjuka, de skulle hålla sig hemma och undvika vården för att inte riskera att smitta. Nu testas alla med minsta symtom.
Var är alla ambulanser som borde åka förbi var tionde minut?
Var är alla köer utanför begravningsbyråerna?
Var är alla köer på kyrkogården?
Varför känner inte vi alla ett tiotal som dött av viruset?
Varför smittar det på pengar men inte på lösgodis?
Varför smittar det inte när du spelar paddel men när du spelar tennis?
Varför stänger man fotbollsträning för barn men har systembolaget öppet för riskgrupperna? 
Citat: Anna Hallén Buitenhuis, en person jag vågar lita på just för granskningen av källor och fakta. Vem väljer man att lyssna på, den som är oberoende eller den som får betalt av personer med vinstintresse i frågan?
Jag håller med om att det är tufft i vården men det är ingen nyhet. Även innan corona så fattades det pengar och personal. Jag har skrivit om det förut men man kan inte spara pengar på sjukvården. I slutändan blir man biten i svansen. Jag är övertygad om att om politiker hade valt att satsa på vården (bra villkor och arbetstider som gör att människor vill stanna kvar) och inte bara fokusera på att spara och effektivisera så hade man kunnat bedriva pandemivård parallellt med övrig vård. Man hade inte behövt välja i lika stor utsträckning iallafall. Jag ser ju det på US där jag jobbar, det stora problemet är att det fattas folk och därför måste man välja.  Jag lider med alla de människor som måste vänta på diagnos och behandling på grund av i slutändan dåliga politiska beslut. Det kan man inte skylla pandemin för. Titta på IVA till exempel, på 90-talet fanns det drygt 4000 IVA-platser. Nu är vi nere på drygt 500. När ska det komma politiker som satsar pengarna där det verkligen behövs, skola, vård och omsorg?
Det behövs perspektiv i debatten!

1 Anneli:

skriven

Hej,
Jag är precis på din linje! Jag lyssnar på erfarna och mycket meriterade amerikanska läkare som är helt emot detta vaccin och som därför blivit avstängda på sociala media och som nu kallas för the desinformation dozen (tolv läkare). Man skall komma ihåg att det inte längre finns någon opartisk och kritiskt granskande media. Numera är all media partisk, vinklad och ensidig. Åsiktskorridoren är supersmal och tycker man annorlunda så är man en galen foliehatt, rasist eller konspirasiteoretiker. Vissa blir uteslutna och andra kan få sparken. Jag tycker att vi står i en enormt skrämmande tid vad gäller detta. Fint och modigt att du skriver om detta i dina inlägg.

Varm kram,

Anneli

2 Sandra (sandifighter):

skriven

Grymma Hanna, jag bara älskar hur du tar denna fight och vågar stå på dig. Jag har inte samma pondus i det även om jag läst på och vet att jag står helt på din sida. Vården hade sett så annorlunda ut i dag om makthavande prioriterade vården och de som arbetar inom den. Fortsätt att höja din röst och låt ingen skrämma dig till tystnad (lät lite som en thrillerfilm)🤣

Kommentera här: