Det perfekta livet!

Jag har haft segaste eftermiddagen, jag bara frös och frös. Trodde att jag höll på att få feber men nej då. Tempen låg stabilt. Kröp ner i soffan under en filt och somnade en stund. Det var välbehövligt. Jag kände att jag verkligen behövde springa idag, det var dock inget särskilt som jag kände att jag verkligen ville springa. Så jag ställde mig på löpbandet, värmde upp och hoppades på att jag skulle få inspiration. Och det fick jag, det blev 15 intervaller i varierande tid, fart och lutning och mina ben fick sig ett rejält styrkepass och flåset fick jobba. Efter att jag ätit lite så körde jag dag två på pilates barre-utmaningen. Alltså barre är fullständigt vidrigt för benen men så bra träning!
Framförallt det senaste året har jag blivit väl medveten om hur man kan optimera sin hälsa. Det kräver dock en hel del av en för att lyckas med det och vem orkar det i längden. Vad sägs om att tex
- Inte gå och lägga sig senare än 22 varje kväll och se till att man får minst åtta timmars sömn varje natt.
- Stänga av alla sociala medier, tv, dator med mera efter klockan 18 och bara varva ner.
- Inte träna kvällstid.
Jag kan säga att punkt ett och tre kommer spricka för mig. När jag börjar jobba på sjukhuset så kommer jag gå av kvällspassen halv tio och är i bästa fall hemma till tio. Jag kommer få hitta något bra mellanting. Till exempel komma i säng i bra tid de dagar som jag inte jobbar kväll. Lite ordning är alltid bättre än ingen alls.  På grund av fotbollsdömandet och mina pass så kommer jag träna kvällstid flera gånger i veckan. Det enda som är skulle vara rimligt är att stänga av sociala medier tidigare.
Ja, just det, sen är det ju det där med kosten också... Man ska undvika socker, gluten, processat, you name it. Någon mer än jag som känner att ta hand om sig själv på ett optimalt sätt blir som ett heltidsjobb.  Det blir inte mycket annat gjort då... Vem orkar leva så? Inte jag! Jag kommer aldrig sträva efter att leva perfekt enligt skolboken. Det blir för mycket press och stress och jag är rädd att livet kommer bli för inrutat om man inte vågar hoppa över skaklarna ibland. Huvudsaken är att man gör så gott man kan och efter sitt intresse och vilja och inte efter hur någon annan tycker att man borde göra.
Man kanske får välja ut en eller två grejer som man satsar på (om man vill). I mitt fall har jag valt kosten då en ledsen mage gör resten av kroppen ledsen med. Så jag försöker optimera där och då tänker jag att det gör inte lika mycket att saker och ting inom andra områden har mer att önska. Man gör så gott man kan!
 
 
1 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Vi ska börja bygga bästa oss nu, men inte på en dag. Jag och Erik har dock försökt lova att inte äta färdiglagad mat i en månad. Det är väldigt lite tid för de som aldrig började, men jag och Erik brukar sluta klockan 20:15 och då blir det mycket "micra en gooh" typ. Och ofta är det säkert färre kalorier i en Gooh än i maten jag själv lagar, men det är själva greeeeejen att veta vad maten innehåller, att inte stoppa in onaturligt mycket salt/socker/konserveringsmedel i övrigt och sådant. Sedan vill jag ju sluta sitta stilla... har blivit så begränsad av en tarmsjukdom, men man kan liksom inte pausa livet... måste hitta ett sätt bara :)

2 Emma:

skriven

Har samma problem fast nu på morgonen. Sitter här och fryser och fryser samt är sååå trött haha.
Dom där punkterna kommer inte hålla för mig men ska nog ge de ett försök! Ha de toppen idag😊

3 Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

skriven

Skönt att krypa ned i soffan en stund :) Det behöver man ibland. Så viktigt att få en bra natts sömn. Det får jag sällan nu med småbarn haha

4 Tess:

skriven

Va läskigt igårkväll innan ja somna kändes det som att ja höll på å bli sjuk.. apropå de du skrev.. men när ja vakna va ja mest trött men sen inge mer, hade inte brutit ut nå skit :D Tur det!! Ja va skönt o springa ja menar vi har sol å kände direkt; varför va ja inte ledig idag hahah 😂 då hade jag tagit en frisk o härlig pw :D

5 Elin:

skriven

Låter helt underbart att springa! Hade jag gjort så ofta jag bara hade kunnat. Om jag inte hade det jag hade

6 Amanda:

skriven

Jag tycker det är bra att du lyssnade på kroppen att du sov en stund. Det behövs ibland, duktig du är som tog ett träningspass trots att det kändes lite trögt men så är det ju ibland med allt :)

7 Moa Larsson:

skriven

Det här med att inte gå och lägga sig senare än 22 har vi fått en riktigt fin rutin på här hemma. Inte träna kvällstid fungerar nog också, om kvällstid börjar efter 17... Vi lagar aldrig halvfabrikat här hemma men socker och annat letar sig ner i både grytor och kaffe ändå.. Hm. Intressant inlägg! Kram!

Kommentera här: