Intervaller och en halvtimme pilates

Ikväll åkte jag och Rickard till stans löparbana. Där var det dock fullt med inlinesåkare. Tror det var några killar från LCH som körde den typ av träning som de annars kör på is. Det var inte mycket plats för mig och Rickard så vi la dagens träningspass på konstgräsplan istället. Medan Rickard mätte upp rätt sträcka så värmde jag upp, ganska dålig uppvärmning faktiskt.
Dagens förutsättningar för att testa de långa intervallerna på löptestet:
- sovit för dåligt och druckit för lite. Var inte beredd på att det skulle vara så varmt som det var. Konstgräs drar åt sig värme så det blir alltid varmare än vad det är annars.
- tungt underlag.
- Promenad med Sofia på drygt tre kilometer och så knallade jag till och från tåget så det blev runt fem kilometer. Säkert mer.
Med bra pepp från Rickard så sprang jag alla 44 intervallerna. Men jag skulle ljuga om jag skrev att det var easy peasy. Skillnaden mot när jag sprang testet på kursen i vintras så orkade jag alla i rätt tempo även om jag fick slita på de sista. Jag är i bättre form dock och det gör mig ändå glad!
Så för att förbereda mig inför löptestet ska jag:
- sova ordentligt och dricka vatten. Jag kan inte dricka bara te och nocco. Så dumt när jag har såna där dagar....
- jag ska köra mycket teknik. Jag är snabbare på femtio meter än vad jag är på 40 meter så slutsatsen är att jag inte är långsam egentligen utan att jag har en mindre bra start som jag verkligen måste jobba på. Det är starten som ställer till det. På femtio meter hinner jag ta ikapp det som jag sjabblar bort i början. Fyrtio meter däremot är för kort. Så mer teknik. Typ idioten.
Ikväll körde jag trettio minuter pilates, det måste börja bli en god vana igen. Jag känner sådan skillnad när jag är en slarvmaja. Bra träningsdag måste jag säga. Ska alldeles strax krypa ner i sängen, nu är jag trötter.
1 Lillan Kind:

skriven

Oj det var inte många förutsättningar som stämde för dagens intervaller, och ändå blev det en bra träningsdag😊 Det är mycket som ska stämma, och för min del har alltid sömnen varit otroligt viktig. Och att få i sig vätska förstås, och särskilt i värme. Jag var likadan att jag presterade bättre på lite längre distans, för då kunde jag ta ifatt min mindre snabba start.

2 Snabela :

skriven

Skulle vilja komma igång med att löpa, ser så skönt ut när jag ser nån springa. Men är för tung, så att mina ben, knän o fötter skulle klara av det tyvärr.

3 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Härligt att du är i bättre form, alltid skönt när man märker att man orkar och klarar det även om man får slita! Jag hade samma problem när jag var yngre att jag var så seg i starten men sen var snabb när jag fick upp farten. Hoppas du kan hitta rätt teknik och förbättra dig :)

4 charlottelinden.se:

skriven

Åh, vad roligt att träna tillsammans så! Min sambo hatar att träna så trots att jag frågar honom varenda dag om vi inte ska träna ihop så blir det alltid nej. Supertråkigt!

5 Alexandra:

skriven

Åhh det låter alltid så härligt med uteträning. Hade också det problemet när jag tränade mycket förut, att jag drack för lite vatten och istället mycket NOCCO, Celcius, Cleandrink osv. Vilket såklart inte var jätte bra!

Kommentera här: