Är jag ketoadapterad?

Genom att äta ketogent blir man mer metabolt flexibel, hur bra är det inte att ha två källor till energi, varav den ena är mer stabil än den andra? Det tycker jag är helgrymt! Aldrig soppatorsk liksom.
I videon pratar han om hur man vet att man är ketoadapterad/fettadapterad. Det vill säga att kroppen bränner fett istället för kolhydrater. Kroppen bränner kolhydrater som primärkälla när man inte äter keto. När man är ketoadapterad har man bytt ut kroppens primära energikälla från kolhydrater till fett. Det är ingen process som går i en handvändning. Att komma i ketos är inte svårt, det räcker med att fasta minst 24 timmar eller dra ner på alla kolhydrater till under 20 gram/dag. Men hur vet man då om man är fettadapterad eller inte? Är jag ketoadapterad nu efter fyra månader strikt keto? Det tänkte jag ta reda på genom punkterna nedan.
  • På grund av att man äter lite kolhydrater och mycket fett  så sjunker insulinnivåerna. Det i sin tur gör att urinutsöndringen ökar. (Det är också därför som man måste tillföra extra salt och ibland kalium.) Jag springer helt seriöst på toa jämt.... √√
  • Hungerkänslorna minskar. √√ Jag upplever att jag på en kost rik på kolhydrater är mer hungrig och jag blir också hungrig snabbare och så där panikhungrig. "Jag måste ha mat nu". Så blir jag aldrig nu när jag äter ketogent.
  • Blodtrycker blir normalt om man har högt blodtryck.
  • Suget efter kolhydrater minskar och man vill istället ha fett.√√ Yes, jag blir sugen på fett. Som på julafton när jag ville ha mer av julbordet och inte godis.
  • Mental skärpa!√√
  • Ingen matkoma efter lunch. Det vill säga ingen tupplur på eftermiddagen.√√
  • Svullna ben minskar när man äter ketogent.
Jag kan sätta check på fem av dessa punkter. Svullna ben har jag aldrig haft och mitt blodtryck är normalt, därav bara fem. Hur häfttigt är det inte att jag känner de där effekterna som jag bara trodde att vissa får uppleva. De mest ihärdiga och envisa och de som inte ger upp när det är tungt. Jag är visst av segt virke och det funkar!
 
1 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Så härligt att du känner sådant skillnad efter att ha ätit såhär ett tag. Även skönt att slippa hungerkänslan och känna att man står sig på den maten man äter!

2 Tess:

skriven

Vilken intressant information gumman :D Jag visste inte nå av detta ;D Mera såna här inlägg, de är sjukt intressant Kram

3 amanda:

skriven

Tycker sådan här inlägg är super intressant att läsa när det är fakta :) bra video med ska kika närmare på det här :)

4 jossanmalmqvistt:

skriven

det där med hungerkänslan är bekant! Jag är likadan. Jag är hungrig konstant (nästan) och ibland tycker jag det är lite jobbigt faktiskt.

5 Alexandra:

skriven

Väldigt intressant läsning! Måste genast ta och kolla videon :D

6 Therese:

skriven

Vad bra att keto funkar för dig =) jag blir så att magen skriker att jag måste ha mat haha. Vad bra att du kan sätta check på en hel del punkter =)

7 yasmine mamma till dennis och angelina:

skriven

Väldigt intressant och kul att du verkligen känner effekterna.
Det där med mat och vad man äter och hur det påverkar än verkar ju faktist intressant.
Ha en fin kväll kram

8 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Så roligt :D. Förstår att detta verkligen är roligt för dig, och sedan när man är inne i något som man verkligen gillar själv är det ju hur bra som helst :). Det måste vara extra roligt när man faktiskt ser att det man tror på funkar :D

9 Ullie:

skriven

svullna ben har jag vissa dagar
bra att u år så bra utav ditt "ätande" duktiga dej
kramar o fin torsdag

10 Paulina:

skriven

Aldrig hört talas om. Var väldigt intressant!

11 charlottelinden.se:

skriven

Gud vad intressant! Tycker det är spännande att kost och vad man stoppar i sig faktiskt påverkar så otroligt mycket. Det är sådant som iallafall inte jag tänker på!

12 Natascha.bloggplatsen.se :

skriven

Jag kan ingenting om Keto men tycker det påminner något om LCHF? Det är ju härligt att du känner en förändring med i din kropp och att det funkar för dig👌

Svar: Strikt variant av LCHF är keto. 😊
Hanna

13 Mösstanten:

skriven

Så himla kul att höra att det funkar för dig!

14 BP:

skriven

Precis som Paulina hade jag heller inte hört talas om ketogen kost. Visste inte ens vad ketogen var för nåt. Liknar det inte lite grand LCHF-kosten?
Har aldrig behövt gå på dieter, då jag är så lyckligt lottad att jag hela mitt liv vägt cirka 50 kg, varit nöjd med min kropp, avskytt sötsaker (undantag cheese cake och pannacotta) och anser mig äta hyfsat "normalt".
Men är riktigt glad för din del:-)

Svar: Ketogen kost är strikt LCHF där man vill komma in i ketos där kroppen förbränner fett istället för kolhydrater. Fördelarna är att blodsockret sjunker vilket också leder till minskade insulinnivåer bland annat. Jag började dock äta keto för att jag ville hitta ett sätt att äta på som tog bort mina problem med magen. Det har jag lyckats med. För min del handlade det inte om viktminskning utan hälsa.
Hanna

15 Jessica Högberg:

skriven

Varmt grattis till dej <3

16 tant Hanneles bokparadis på Hisingen:

skriven

nja, jag kör nåt mitt i mellan... vår smala dotter gillar LCHF, jag gillar inte pasta - men kan inte leva utan bröd :)

17 Hanneles bokparadis:

skriven

nja, jag kör nåt mitt i mellan... vår smala dotter gillar LCHF, jag gillar inte pasta - men kan inte leva utan bröd :)

18 Pia:

skriven

LCHF kan ju vara lite svår att hålla i längden. Huvudsaken man får i sig tillräckligt med kostfiber, folat och selen.

Svar: Jag får i mig fiber genom de grönsaker jag väljer att äta (broccoli. blomkål, kål och så vidare. Kostfiber från fullkornsprodukter är inget man måste ha, selen får jag i mig genom alla ägg jag äter och folat genom alla mörka bladgrönsaker och kål.
Hanna

Kommentera här: