Kan jag ha hittat min motivation nu?

 Jag fattar inte att jag vågar....
Jag sitter och läser och så läser jag lite till och blir bara mer och mer rädd. Jag läser om hur man processar mat. Det är kolatomer hit och dit (sötningsmedlet sukralos) och fettsyror som flyttas hit och dit och på så sätt skapar onaturliga fetter (till exempel). Jag läste en studie där det visat sig att sötningsmedel ökar risken för insulinresistens och messar upp bakteriefloran i tarmen hos möss. Det finns också en annan studie som visar att acesulfam K (finns i mina nocco) är giftigt för generna. Det här dock ett område som det behöver forskas mer på. (Källa)
Om inte den här vetskapen kan få mig att sluta dricka nocco så är det nog kört för mig. Nej, det var väl kanske lite hårt skrivet. Men det är definitivt en boost till att verkligen ta tag i mig själv och göra en förändring.

Jag får ofta frågan om barnen äter samma som jag och nej det gör de inte. Men jag vill egentligen att hela familjen äter LCHF. Inte så strikt som jag men mer grönsaker, mindre pasta och mindre bröd. Ju mer jag läser desto mer säker blir jag på att jag genom att vara så strikt gör gott för min hälsa.

Och så har vi det där med koffein. Hos den äldre befolkningen är kaffe bra på grund av sin blodtryckssänkande effekt. (om koffein)  Mycket spännande faktiskt!
1 Lillan Kind :

skriven

Ja jistanes man kan nästan bli mörkrädd när man läser om vad olika ämnen i mat och olika framställningsprocesser kan ställa till med i kroppen. Vår lekamen verkar vara väldigt tålig med tanke på att människor blir allt äldre medan deras kroppar utsätts för alltmera skadlig skit (rent ut sagt). Du klarar garanterat att sluta med Nocco om du verkligen helhjärtat vill det. Du har ju så mycket självdisciplin kombinerat med en omtanke om din kropp, så jag är övertygad om att du kan lyckas😊

2 Fröken Rödlök:

skriven

Jag borde egentligen läsa på lite mer om kost, men jag är inte så intresserad som jag egentligen borde vara. Finns ju många studier och mycket forskning som kan vara vettiga att läsa =)

3 Marie:

skriven

Här blir det också striktare kost för nu är det för mycket felfokus här, ingen mår bra av det i slutändan.

4 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Haha läser det sista "bra för äldre på grund av blodtryckssänkande effekt". Tänker på att jag borde sluta helt med koffein. Jag som har så extremt långt blodtryck, märker liksom att jag blir som yr efter att jag druckit kaffe. Ögonen hänger liksom inte med och det snurrar som jag åkt karusell. Jag dricker knappt något alls egentligen förutom kaffe när jag vill vara trevlig, samt någon Cola light eller Pepsi max till maten :). Samtidigt vet jag att det är skit, socker är inte bra så förstår någonstans ditt tänk i allt :).

5 Yasmine mamma till dennis och angelina :

skriven

Dricker inte nocco 👍 känns inte så bra

6 Yasmine mamma till dennis och angelina :

skriven

Jag är inte så förtjust i nocco beror nog på att jag hört att det inte ska vara så bra för kroppen. Du verkar vara himla duktig med allt kring kost och som du skriver mer grönsaker och sådant är ju toppen även för dom små hoppas du får en bra helg.

7 Lexochlogan :

skriven

Ja det finns mycket som gör skillnad i vad man äter och inte, ibland skulle jag vilja veta mer och lyckas ställa om min kost men just nu är det för mycket i livet som tar plats så det får tyvärr inte fokus. Men gillar dina inlägg som ändå får en att få upp ögonen lite

Kommentera här: