När yoga är det som "alla" vill gå på

Jag har alltid tänkt att jag vill bygga upp en kundkrets först innan jag startar min egen pilatesstudio. Men just idag grubblar jag över om jag kanske måste ändra på tänket ändå. Kanske är det just det jag behöver göra, hitta den perfekta lokalen och sedan våga satsa. Gå pilatesutbildningen på maskiner och ta det därifrån.
Jag får alltid höra två saker när jag pratar om pilates. Antingen "är det på boll?"  eller "Är det yoga?" Det blir svårt när människor har en föreställning om att pilates är yoga. Kommer man på mina klasser med inställningen att det är yoga, ja då blir man besviken. Ja, just det, "pilates är väl ingen träning" heller får jag också höra. Grejen med pilates är att ju starkare och bättre man blir desto jobbigare blir det då man kan hitta kontakt med muskler som inte används i till exempel gymmaskiner
Om ett par helger skulle jag ha åkt till Norge och gått en workshop med pilates för gravida. Idag fick jag mail om att den har blivit inställd på grund av för få deltagare. Hur tråkigt som helst då jag letat efter en kurs där jag som instruktör kan utbilda mig inom pilates för gravida och inte en kurs för den som vill träna pilates och är gravid
Jag känner att jag jobbar i en rejäl uppförsbacke. Ett tag kändes det så bra och den här veckan har jag kämpat med tankar om att ge upp. Ge upp min dröm och sluta med pilates. Jag behöver en riktig kick nu för att känna att det är värt att kämpa vidare.
Det är ingen hemlighet att pilates erbjuder en lång rad med fördelar: 
- ökar styrkan i den djupa stödjande muskulaturen som skyddar och stöttar ryggen. Pilates kommer åt de muskler man inte visste att man har innan man hittat dom. Pilates aktiverar många muskelgrupper i samma övning och ökar uthålligheten.
- ökar rörligheten i kroppen på två sätt. Dels genom stretch (både dynamisk och statisk stretch) och genom eccentrisk muskelkontraktion. Det finns studier som visar att eccentrisk träning är mer effektivt vad gäller att öka rörligheten i kroppen jämfört med statisk stretch. Det tredje är att pilates uppmuntrar till full uttag av rörlighet i leden. Eller rörelseomfång med ett annat ord. Det här tillåter musklerna att stretcha dynamiskt.
- Förbättrar hållningen och tillåter kroppen att röra  sig på ett effektivt och smidigt sätt. Tänk dig jämförelsen med en bil där hjulinställningen inte är korrekt - däcken kommer slitas ojämt.
- Minskar muskelobalanser i kroppen. Obalanser gör att kroppen kompenserar och det kan leda till smärta, skada och dålig hållning-
- Ökar balansen, kroppsmedvetenhet och tillåter dig att röra dig med mer kontroll.
- Ökar också koordinationen och man jobbar också med skadeprevention.
- Har du ont i ryggen? Då är pilates perfekt då det minskar smärtan.
- Ökar rörlighet i lederna och rörelseomfång.
Tänk att få leda privatklasser igen, se hur människor blir starkare, rörligare och även får minskad smärta.