Kan man träna trots skada?

Hur är det egentligen med träning vid skada? Ska man sluta träna och bara ta det lugnt eller ska man träna på alternativa sätt?
Det tänkte jag reda ut idag. När det gäller skador måste man inte välja mellan att sluta att träna eller att ignorera smärtan och fortsätta köra på (och då också göra skadan värre). Det bästa är att göra något mittemellan: att fortsätta träna men anpassa övningarna, hur intensivt du kör och belastning efter det skadade området.
Det finns flera fördelar med att inte sluta träna trots skada:
- Återhämtningen går snabbare.
- Blodcirkulationen ökar (hör ihop med punkten ovan.)
- Du tappar inte lika mycket muskelmassa om du fortsätter vara aktiv.
Risker med att sluta träna:
- Återhämtningen tar längre tid.
- Du tappar muskelmassa och då inte bara den skadade kroppsdelen utan alla muskler.
- Du når inte dina mål (om du har uppsatta mål)
Sammanfattning av inlägget: anpassa träningen och sluta inte träna. Träning är läkande för  kroppen och det är viktigt att hitta alternativ när man inte kan göra det man är van vid.
1 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

SÅÅÅ RÄTT och så viktigt! Tror många ser en skada som en anledning att hoppa över en träning men man sabbar ju enbart för sig själv! För många skador är ju träning även det bästa även om den såklart ska vara anpassad!

2 Ullie :

skriven

Ja man tappar det väldigt snabbt . Har så svårt o gå m tvingade till en liten runda idag i solvädret m storm
Ja en fortsatt n tisdag vännen kram

3 Emma Engström:

skriven

Tycker det är så himla bra med den informationen och troligtvis vet inte allt för många om detta! Superbra att du delar med dig :D <3

4 Yela:

skriven

Superbra & intressant inlägg! Jag har ingen skada på så sätt men fibromylagi och psoriasis artrit så smärta & behöver egentligen bygga upp mina muskler. Tycker du är så inspirerande vännen!

5 Jennifer:

skriven

Det var de första jag tänka på när jag läste din rubrik: att möta träningens halvvägs och att anpassa den :)

6 Michaela :

skriven

Minns när jag hade skadad arm.. Då valde jag att träna rumpa och ben istället 😊

7 Moa Larsson:

skriven

Du har SÅ RÄTT! I de flesta fallen så finns det ju faktiskt alternativa vägar att gå. Såg en kille på gymmet för några månader sedan som hade brutit båda benen men som tränade armar. Så mäkta imponerande!

8 Becka Lindhe :

skriven

Jag har dock tränat så många gånger när jag har varit skadad och det har inte varit någon höjdare men jag har tagit mig igenom det!
Har en fotskada i högerfot som känns emellan åt som har gjort att jag har slutat träna konståkning!

9 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Så bra och informativt inlägg. Jag upplever att de flesta brukar sluta träna vid skador, men det låter ju helt klart mer rimligt att göra som du skriver. Klart musklerna återhämtar sig bättre av att aktiveras :)

10 Sandra Bäckman:

skriven

Suveränt inlägg, så bra för många att läsa, det finns så många sätt att träna 👍
Dina träningsinlägg är så himlans bra.

11 Amanda :

skriven

Intressant inlägg det är ju många som slutar att träna på grund av skada men bra att du fortsätter ❤️

12 Marie:

skriven

Ja men det låter ju troligt just att man måste underhålla de friska delarna men även utsätta den skadade delen med, men i mjukare former än man annars gör

Kommentera här: