Dagens tips: fluffiga ostägg

Idag tänkte jag tipsa om en härlig äggrätt. Med en rejäl smörklick till så blir rätten ketovänlig också. Förresten behöver jag inte smör till. Ägg och bacon är alltid 100% keto. Perfekt för mig. :-) Det här receptet har legat i min utkastmapp i flera år faktiskt. Men nu så är det dags att publicera.
Till fyra personer behöver du:
4 ägg
2 msk riven parmesan
4 skivor bacon
1 msk gräslök hackad (om du vill, jag hade inte det i och det blev jättegott ändå)
Peppar
Gör så här:
Sätt ugnen på 200grader och separera äggulan från vitan. Placera äggulorna i separata skålar så att de inte går sönder. Vispa därefter vitan till ett fast skum, det ska gå att vända bunken upp och ner utan att äggvitan rinner ur. Rör därefter i bacon, ost och gräslök. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och skapa fyra moln med äggviteblandningen. Forma väggar med en sked i mitten av varje äggmoln. Grädda i ugnen i tre minuter och ta ut äggen och placera en äggula i mitten av varje moln. Krydda med peppar och ställ in i ugnen ytterligar 2-3 minuter eller tills äggulorna stelnat.
 
 
 
1 Pärla:

skriven

Åh men drömmen!! Älskar ägg, bacon, ost och ja allt sådant där. Ska testa! Tack för tipset.

2 Jennysvardag :

skriven

Men så gott det här låter! Jag åt något liknande när jag åt LCHF kost, känns som jag hämtar tjatar om det haha! Men nu ska jag ge det ännu ett försöka att börja med LCHF igen efter nyår :)

3 Elin:

skriven

Låter gott, älskar parmesan!!! Men jag tycker i & för sig att man blir så otroligt mätt på ägg. Hehe.

4 Anonym:

skriven

Lät hur gott som helst, speciellt för mig som älskar parmesan. Stort tack för receptet ❤

5 Therese:

skriven

Tack för tipset =) det låter gott men jag äter inte bacon men jag tycker det är kul när man droppar in recept ibland =)

6 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Åh detta låter riktigt gott :D. Det ska jag nog ta och göra faktiskt, tror det är något för både sonen och mig. Jag gillar det mesta som innehåller ägg. Tycker överlag att ägg är underskattat :)

Svar: Jag håller med om äggen! Det går att använda till så mycket och så är det nyttigt.
Hanna

Kommentera här: