Två dagar med ketogen kost

Annelie undrade:
Hej!
Jag vill också....
Får jag vara så fräck och fråga om du skulle vilja dela med dig av vad du äter för mat under en typisk vecka?
Jag har så svårt att vara konsekvent med sockerfri mat och behöver lite bra ideer och en boost. Jag är helt slut när jag kommer hem från jobbet och har ingen fantasi vad gäller mat.
Kramen och heja dej!
Så vad äter jag då på dagarna? Egentligen ville Annelie veta en vecka men jag äter rätt mycket samma.
Förstår precis vad hon menar med att det är svårt att hitta sockerfria alternativ när man är trött och vill att det ska gå fort. Jag brukar ta till spenatsoppa. Fast mer är det massor med spenat, 75 gram smör och så salt och peppar. Ibland lyxar jag till det och häller i en skvätt grädde men mest försöker jag vara mejerifri förutom smör. Frågan är hur strikt du vill vara? Tänk ovanjordsgrönsaker, protein som en handflata och så någon fettkälla. Inte vegetabiliska oljor som raps, solrosolja, linfröolja. De är alldeles för inflammatoriska.
Jag hade så passande två printscreens med två hela dagar med allt som jag ätit loggat. Jag använder Kostbevakningen. Jag har gjort dessa kollar för att se att jag verkligen äter över 80 E%. Mitt bästa tips är att leta efter naturligt feta livsmedel. Smörstek även grönsakerna. Sen för mer fett kan du även använda ister, talg och ankfett.
Som du kan se har jag inte varit helt strikt, maizena (var bara tvungen att smaka mina stuvade morötter på jobbet) är inte okej på en ketogen kost. Inte heller morötter men det kan jag äta i små mängder ibland utan att komma ur ketos.
1 Anneli:

skriven

Men Hanna!
O vad glad jag blir....
Underbart och tusen tack för att du delar med dig av vad du äter!
Jag är så tacksam! Nu har jag fått lite ideer.
En fråga: Väger du allt eftersom du verkar ha superkoll på grammen?
Stor varm kram!
Anneli

Svar: Det var så lite. Smöret och kokosoljan har jag hjärnkoll på. Det andra är ögonmått. :-) Kram
Hanna

2 Paulina :

skriven

Gud hade aldrig klarat det. Jag suger på det. Men du ger mig ändå något pepp nån stans att försöka ge mig in på det!
Kan du inte lägga upp ett inlägg på tips och tricks innan?

Kommentera här: