The magic pill - kan man äta sig frisk?

Ikväll har jag tittat på en dokumentär på Netflix, den som först tipsade mig om den vad Annelie men sedan blev jag påmind av den när Sofia frågade mig om jag sett den andra dokumentären på Netlix nämligen Game changers där bland annat Arnold Schwarzenegger är med. Game changers har jag inte sett, däremot har jag läst den bli fullständigt dissekerad av Martina. Jag står fast vid att jag aldrig kommer bli vegan eller vegetarian!
Men åter till the magic pill. Den här dokumentären utgår från ketogen kost och man får följa flera olika personer med olika sjukdomar. Det gemensamma är att de äter många mediciner, mår sjukt dåligt och har egentligen inte mycket hopp kvar om att få må bättte. Med andra ord desperata personer som testat allt - utom att lägga om kosten. I dokumentären får de hjälp att röja ut allt processat, allt med dolt socker. Kvar blir kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker, bra fetter i form av tex ister och talg. Det är så spännande att se hur människor kan sluta ta sina mediciner bara genom att de går över till en högfettskost och att kroppen får sin energi från ketoner istället. Näringstät mat är verkligen fantastiskt!
Det kommer mer och mer forskning på området och LHCF är nu godkänd av Socialstyrelsen som kostbehandling vid diabetes typ 2. Men det behövs såklart mer, anektdotisk bevisföring kan ifrågasättas även om många människor världen över har samma erfarenheter. Jag tänker att så många personer kan inte ha fel! Det är omöjligt!
Jag tycker det är en bra dokumentär som behandlar olika påståenden med fakta. Många av diskussionerna stöds med forskningsrapporter så det finns belägg för det som påstås. Det är annars lätt att avfärda ketogen kost med att det inte finns forskning men det kunde inte vara mer fel.
1 Wifeey:

skriven

Inte sett dessa tror jag men ska lätt kolla upp dessa
Har enbart hört dåligt om lchf men nu verkar de bra, konstigt att samma diet kan ändras så mycket i betyg haha

Svar: Det har med forskningen att göra. Det finns nu så många väldokumenterade hälsoeffekter med LCHF.
Hanna

2 Paulina:

skriven

Godmorgon låter som en spännande film/serie. Måste kika! Vad heter den?? Kanske missade det haha!
Måste hitta massor att kolla på just nu 😍

Svar: Rubriken är titeln men jag kanske var otydlig i inlägget. :-)
Hanna

3 Snabela :

skriven

Låter som en intressant dokumentär. Jag tror att man skulle må mycket bättre om man skulle äta bra mat.

4 Ullie :

skriven

Verkar väl bra eller ? Ska kolla in den verkar bra för dej kanske blir inte vegan ja heller

5 Inne hos Ina:

skriven

För typ 15 år sedan var min mamma bland de första att testa det som idag kallas paleo. Jag menar inte att hon var pionjär men hon testade innan det blev trendigt liksom. Jag tror också på att ta bort snabba kolhydrater och äta fler bra fetter. Tänker att LCHF, Ketogen kost och paleo är släkt med varandra och jag tror också att det är bra ☺ Har inte klarat av att hålla i det i längre perioder själv dock..

6 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Alltid så härligt när man hittar en dokumentär som man tycker om på riktigt! Även när de testar olika teorier och prövar - som du säger; så många människor kan inte ha fel! :)

7 Sansa:

skriven

Hej! Jag har sett båda dokumentärerna och ang the magic pill så utgår dom från personer som har en extremt ohälsosam kost, bara att ta bort allt processat, allt socker och att börja äta grönsaker gör ju en enorm skillnad oavsett vilken diet du äter i övrigt. Det har även visat sig att dokumentären är full med felaktiga påståenden och felaktig fakta och den har blivit "debunked" otaliga gånger. Jag rekommenderar att se Mic the vegans video om den på you tube https://www.youtube.com/watch?v=RFijW8A2Prc ( ja han är vegan men länkar till vetenskapliga oberoende källor).

Svar: Tack för kommentaren. Antar du är vegan/vegetarian? Hur är det med tvivelaktiga källor i The game changers? Alla experter i den dokumentären är författare till böcker som förespråkar en växtbaserad kost. Känns inte särskilt neutralt det heller om det nu är så som du skriver ang the Magic pill. Oavsett om man har en ohälsosam livsstil eller inte så gör det såklart skillnad att äta en näringsrik kost. Har du kollat upp hans källor att de verkligen är oberoende?
Hanna

8 Yela:

skriven

Så intressant! Har inte sett den dokumentären men blev ju nyfiken nu ☺️ Är ju toppen när man hittar en kost som får en att må så mycket bättre, känner verkligen att jag behöver förändra min!

9 Sansa:

skriven

Tack för svar! Ja jag äter vegansk kost. Personen som ligger bakom The magic pill är för övrigt en känd kock och författare med stort intresse att promota sina böcker och övriga produkter han säljer i sitt namn. Även experterna där är författare, så det är ju inte heller någon oberoende dokumentär direkt. Tex Martina som du länkar till är ju också författare och har ett vinstintresse i att sprida ketogenisk kost. I The game changers så är ju experterna inte bara författare utan dessutom respekterade läkare inom sina områden. Jag rekommenderar dig att se den! Jag tycker det är jättebra att det blivit så mycket diskussion kring funding, vem som ligger bakom olika studier, vem som har vinstintresse osv, men det verkar inte vara samma krav på källkritik när det gäller studier som är pro keto?

Svar: Jo jag såg det sen när jag kollade upp lite mer. Jag letade också efter kritiska röster till the Magic pill och jag köper att allt inte är guld och gröna skogar. Däremot så märker jag stora fördelar av att äta keto så jag kommer inte sluta med det. Jag kommer också se dokumentären
game changers. Känns som något man borde se. Angående Martina så stämmer det att hon är författare och pro keto. Visste du att hon varit vegetarian? En kost som gjorde henne sjuk vilket hon berättat om massa gånger. Visst vill hon sälja böcker men hon skulle ju inte promota hälsa (ja, jag skriver hälsa då det inte är keto som är det huvudsakliga) om hon inte verkligen trodde på det. Sen är hon ju forskare själv vilket inte gör henne mindre trovärdig utan snarare mer trovärdig.
Hanna

10 yasmine mamma till dennis och angelina:

skriven

Inte sett dessa dokumentärer tyvärr - men något jag tänker göra. kommer heller aldrig bli vegan/vegetarian.
Men kost är väldigt intressant.

Kommentera här: