Att hitta träningslädje

Hur gör man egentligen för att tycka att träning är roligt? För min del är att det att känna hur jag långsamt blir bättre på det som jag tränar. Att kunna springa snabbare eller att kunna göra en pilatesövning med ytterligare lite bättre teknik.
Även om jag har en blogg som handlar om träning och hälsa så tycker inte jag heller att det är så där kul alltid. Vissa dagar måste även jag tvinga ut mig själv. Men jag gör det för att jag vet hur dåligt jag mår av att inte träna. Hur bitter jag blir av alltför mycket stillasittande. För mig är det min spark i baken.
Jag tänkte avsluta inlägget med några peppande tips. Har skrivit några av dessa tips förut men det skadar ju inte med påminnelse.
  • Göra saker som vid första anblick inte är träning. Tex trädgårdsarbete. När jag klippte ner vår häck för några år sedan så fick mina axlar och armar verkligen jobba. Det var inget jag tänkte på under tiden att musklerna faktiskt fick jobba hårt. Leka datten med barnen. Kanske det kan vara motiverande att träna med barnen.  Gillar du att dansa? Men sätt på bra musik och röj loss i vardagsrummet.
  • Underskatta inte transportträningen. Cykla eller promenera dit du ska. Eller jogga.
  • Det behöver inte vara roligt, bara tillräckligt "otråkigt" för att ändå kunna stå ut med det. Vad skulle du kunna stå ut med?
  • Träna med vänner!
  • Fundera över vad som skulle kunna motivera dig. Bättre hälsa och bli piggare till exempel. Fokusera på hälsofördelarna.
 
1 Sofia:

skriven

Åh, härliga bilder! Saknar att köra intervallpass tillsammans!

Svar: Jag med! <3
Hanna

2 Inne hos Ina:

skriven

Vardagsmotion tror jag mycket på! Och att börja i små steg. Öka lagom. Såna småsaker funkar för mig, som är lagom otränad ☺

3 Pärla:

skriven

Dessa inlägg gillar jag, känns peppande. Jag är en sån som ofta har svårt att hitta motivation och glädje i det alltid och jag har kommit fram till att de bästa är att bara göra det, för man mår ju super när det väl är gjort. Att träna med vänner är ett bra tips tycker jag.

Kommentera här: