Under den perfekta ytan

Jag fortsätter delvis på temat som jag skrev om i inlägget "Kan min kost verka triggande för en person med ätstörningar?" Jag fick många intressanta tankar. Någon av er skrev att det upplevs triggande och jag kan förstå det ur det perspektivet som personen skrev. Jag kommer dock fortsätta att skriva om min ketoresa då majoriteten tycker det är intressant och mitt fokus ligger på hälsa och välmående. Någon tycker det är blaha men det är ju bara att scrolla förbi just de inäggen.
En parentes är att jag hamnade i ett blogginlägg som jag läste för ett tag sedan och till viss del höll jag med. Samtidigt som jag känner att man har ett ansvar för vad man signalerar. Men vilket ansvar kan man egentligen kräva av de som lägger ut fördelaktiga bilder på sociala medier? Jag tänker på det här med utseendehets, användandet av filter och så vidare. Att ungdomar kanske inte kan se skillnad på vad som är äkta och oäkta. Det är ofta lätt att tänka att alla har perfekta liv utan några problem. Särskilt eftersom att det är den perfekta sidan som visas. Kan man kräva av avsändaren att tänka på alla som eventuellt kan ta illa upp av sin post? Jag har egentligen inga svar. Jag är kluven. Någonstans tycker jag att man ska få skriva om det man vill, lägga ut vilka bilder man vill. Ett censurerat samhälle är inget jag vill ha. För det tror jag är konsekvensen om man ska anpassa allting till alla och jag tror att det är en omöjlighet, det finns alltid någon som kan ta illa upp av det man skriver om.
Vi lever i ett fritt samhälle där alla ska få leva sina liv som de vill så hur långt kan man kräva att man hela tiden ska anpassa sig efter vad alla andra eventuellt kan reagera på. Det är inget hållbart samhälle. Hur tänker du kring frågan?
Så nästa punkt blir då citatet som Martina la ut på sin instagram. Som vanligt så provocerar hon med det enkla och får mig att tänka till! I citatet ligger det så mycket tyngd. Vilka är mina triggers och vad går jag igång på? Jag har ärligt talat inte funderat så mycket på den saken tidigare. Tänker man på saker om gör en arg eller mer vad som triggar igång olika tankar. Tolkningen är fri.
Vilken värdering lägger du in i ordet triggers? 
Vilka områden i livet triggar eller får dig att må dåligt?
 
1 Jennysvardag:

skriven

Jag själv tycker att det är väldigt intressant att läsa om keto. Vi alla har ju olika saker som vi triggas igång på. Som du skriver så ser ju vissa vara det som är bra och inte det dåliga

2 yasmine mamma till dennis och angelina:

skriven

Tycker det är din blogg och då är det upp till dig vad du skriver , och vad du lägger upp.
Du kan ju inte anpassa så att allt funkar bra för alla.
Ha en fortsatt fin dag.
kram

3 Sara:

skriven

Tycker det är väldigt intressant detta. Jag har ju själv fått höra att jag "vikthetsar" när jag skrivit att jag gått ner 45 kg men jag har ju bara sett det som en självklar hälsogrej eftersom jag absolut inte mådde bra av att väga 117kg. Men jag kommer ändå inte fokusera så mycket på vikt nu, det jag vill fokusera på är styrka. Jag blev nog mer påverkad av allt på sociala medier förr men nu kör jag mer mitt egna race :) Om man inte gillar mig och det jag gör så finns det en miljon andra att följa!

4 Emma:

skriven

Jag tycker det är intressant att läsa om din resa! Blir man triggad kan man ju hoppa över just de inläggen

5 Frugan E:

skriven

Svår balansgång. Tyvärr är det som du säger att man kan inte tänka på alla. Alla har olika saker de reagerar på och ska man göra alla nöjda så är i princip alternativet att inte skriva/posta ett skvatt. Jag "kränker" vissa bara med min slöjbeklädda närvaro, men det struntar jag i. För det är en del av den jag är. På samma sätt tycker jag att man ska få skriva om sin kost eller vad som, sålänge man håller sig till lagen liksom.
Människors perfekta liv på Insta kan man ju också välja att inte följa, så egentligen är det mitt ansvar att inte följa exempelvis tränings- eller bantningskonton om jag nu inte klarar av att se dessa, vilket jag inte gör, för de är mina triggers faktiskt. Men de har ju lika stor rätt som jag att skriva även om jag tycker att vissa definitivt kunde tagga ner av moraliska/etiska skäl. Men det är en annan sak.

Ok, lång kommentar. Ville egentligen bara säga att ja, jag håller med om att det kan vara knivigt :P Men i slutändan kan man ju inte göra alla nöjda även om man vill..

6 soclosedecember.nu:

skriven

Är lite kluven också. Man borde ju få lägga upp det man vill men jag är rätt lätt triggad. Alla jobbiga instagrambilder.....Jag kan bli avundsjuk av att nån lägger upp en video när denna dansar. Vill oxå kunna stå & gå & dansa. Samtidigt har ju denna rätt till att lägga upp. Blir inte arg på henne utan arg på livet

7 Michaela :

skriven

Jag tycker precis som du att man ska få skriva vad man vill. Uppskattas det inte av andra så är det inte vårat problem, deras energi som går åt för att störa sig på vad vi eventuellt skrivit eller inte skrivit 🙏

8 maria:

skriven

kan kanske låta lite hård. Men tycker att folk tassar för mycket på tå för varandra och det skall varnas för trippers i vart och varannat inlägg. Jag triggas väl av att det står triggervarninig kanske :P

9 Pärla:

skriven

Alltså det är så svårt det här för hur man än gör kommer det alltid finnas någon som tycker det är opassande/triggande osv. Jag står såklart för sunda värderingar och för att inte sprida saker som kan skada någon men förutom det, kör på.

10 Marie:

skriven

Detta är ju triggande i sig att man får tänka till hur man tänker och måste säga att det är svårt, vet inte helt vad jag ska svara

Svar: Jag förstår inte vad du menar. 😊
Hanna

11 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Jag tänker lite som att många gånger att internet och samhället överlag handlar om vem som presterar bäst eller vem som lyckas bäst. Det blir därmed även så att människor mår sämre just av en anledningen. Kanske inte för vad människor visar i sina liv, men mer det man censurerar innan man visar upp allt. Förstår du hur jag menar?

12 Ullie:

skriven

nej ja vet nog inte va jag ska svara riktigt . det är väl hur man tycker eller tänker eller? tycker det är bra man skriver o kanske kan hjälpa nån annan med samma problem
ingen ska bestämma va jag ska skriva o ja skriver hur mycket gnäll ja vill o kanske nån annan om bantning eller ångest

13 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Håller med dig om ämnet, man är kluven... Det finns alltid någon som kan ta illa upp hur man än vänder & vrider på det man skriver. Och som sagt; det går ju att scrolla förbi inlägg som man inte vill se

14 Kamilla:

skriven

Det där med ens egna triggers är spännande och nyttigt tror jag för att få och kunna lära känna oss själva. En av mina är orättvisor och när människor är veta bäst personer och kör över allt och alla. Det kan jag gå igång på verkligen.

15 Amanda:

skriven

Jag kan tycka ibland att det känns som andra lever de perfekta livet. Men så är det ju inte. Tycker folk ska få skriva de dom vill och vi alla är ju olika men vi kan inte tänka på alla :)

16 Matilda Berlin:

skriven

Men guuu vad spännande! Hade missat det inlägget helt och hållet, så fick scrolla tillbaka och läsa det. Och alltså åh vilka intressanta tankar du har hjärtat!! Tack för att du delar med dig!! STOR KRAM finaste <3

17 Amanda :

skriven

Jag har väldigt svårt att svara på det här men det är trigga de på någåt vid

18 Anna svensson:

skriven

Jag blir faktiskt inte så triggande av något, men det kan vara att jag vet att bakom skärmen är inte livet så perfekt som det ser ut, jag är sån som person och har det tänket. det ända jag blir triggad av är hat & det tror jag alla vill.

19 Sandra:

skriven

Detta är ju något som jag också funderat på då jag också har en triggande blogg. Samtidigt är ju detta vad våra bloggar handlar om, får vi inte skriva om det vi vill så blir det ju liksom tomt. Båda vi två har ju hälsobloggar även om inriktningen går åt två olika håll lite. Jag beklagade mig lite för min man och han sa att jag inte skulle tänka så. Därför skriver jag ibland att man inte behöver kommentera om man inge vill i de fb grupper jag ör med i och som du skriver, scrolla förbi och lägg en kommentar på ett annat inlägg, det funkar ju det också. Jag tycker du ska fortsätta i allafall, som du skriver så vill ju majoriteten läsa det du skriver och även om det inte var så, för vems skull skriver vi? För de som vill veta mer och ha våran pepp eller för de andra människorna som inte alls gillar det vi skriver? Vi skriver ju för oss och för dem som vill veta mer❤
Du har en suverän blogg och jag tycker det är intressant att veta mer om olika synsätt och inte bara mitt ❤❤

Kommentera här: