Läkande pilates: kärlek för ryggen

Så här kommer nästa del med Läkande pilates. Idag fokuserar vi på ryggen. I förra delen gick vi igenom stabilisering och att hitta stabilitet och använda magen som stöd. Hitta känslan av att rörelsen kommer från center. Så till dagens video. Idag handlar det om några av mina bästa övningar för ryggen. Jag har även med lite "hipwork". Lite roligt är det allt att jag fick frågan om pilates för höft/rygg samma dag som jag var i Mjölby och spelade in klippet nedan på just det temat.
Några detaljer att tänka på:
- När du jobbar på mage med ryggen i extension (bakåtböjning) så måste du koppla magstöd. Om du får ont i ländryggen så betyder det att du inte använder magmusklerna för att skydda. Superviktigt!
- Glöm inte andas!
- Ha roligt!
- När du tror att dina ben är raka kan du alltid sträcka dem mer.
- Du ska spänna benen så mycket att du arbetar mot ett motstånd när du böjer och sträcker.
- Få repetitioner med fokus på kvalitet!
- Känns det inget? Då gör du fel. Testa leka med mer spänning i benen (i övningen där man ska böja och sträcka på benen).
- Tilta bäckenet. (Svårt på rygg så kommer gå igenom det i ett eget inlägg framöver.
 
1 Jennysvardag:

skriven

Vilka bra saker som man ska tänka på när man gör pilates. Kul att du fick frågan samma dag som du spelade in videon :)

2 Moa Larsson:

skriven

GLÖM INTE ATT ANDAS! är den absolut bästa uppmaningen här, för det brukar jag glömma bort när jag ligger i positioner som ska stärka ryggen, haha. Nu är det lite svårt för mig att ligga sådär med en gravidmage men din den här serien kommer vara perfekt när lilla Frank tittat ut 🖤

3 Matilda Berlin:

skriven

Säger då det igen - så himla inspirerande du är vännen! Och så grym som delar med dig! Tror verkligen det kan hjälpa så sjukt många!! STOR KRAM hjärtat <3

4 Kamilla:

skriven

Min rygg skulle behöva lite extra kärlek så jag får nog vara lite snäll mot den. Ha en fin dag.

5 Emma:

skriven

Tack för tips! Behöver alltid nya övningar som man kan göra hemma, detta kommer jag definitivt prova

6 Marie:

skriven

Kan tänka mig att det är toppebra

7 Evelina:

skriven

Wow så kul med massa tips gillar verkligen dina tips på övningar. Du är verkligen så duktig

8 Therese Carlsson :

skriven

Vilken härlig video 😊 ska göra dom en dag

9 Marina:

skriven

Ser så skönt ut. Måste absolut testa detta.

Trevlig helg!

10 Www.mrskjellstrom.se:

skriven

Den övningen är sjukt bra och i gym heter den superman hahaha
Tycker SJ att de blir lättare om man har händer rakt ut framåt då magen oxå spänns till lite på automatik
Men kanske helt olika haha vad vet jag 🙈

11 jessica:

skriven

träningar för ryggen skulle jag behöva också haha

Kommentera här: