Har pilatesträning med bollar att göra?

Godmorgon, hoppas att du mår bra. Jag känner mig pigg idag. Vad roligt att jag fick några förslag på ämnen att skriva om. Tänkte börja med en fråga. 
Åse undrar: Har pilatesträning mycket med bollar att göra?
Det här är nog det vanligaste påståendet/frågan som jag får. Det finns två saker som folk generellt tänker på när jag pratar om pilates. Det första är om det det är yoga och det andra är att pilatesträningen automatiskt är på boll.
Att träna på boll ger en extra utmaning till pilatesträningen. Du adderar balans vilket tvingar kroppen att stabilisera kroppen. Det är egentligen bara fantasin (och balansen) som sätter begränsningarna för vad man kan göra på bollen. Jag känner någon sorts hatkärlek till den där bollen. Bollen utmanar och avslöjar mina svagaste sidor och just därför skulle jag behöva utsätta mig mer för den typen av träning.
En händelse på bollen glömmer jag nog aldrig. Jag testade en grej 👆👆 som jag inte alls behärskade vilket gjorde att jag tappade balansen och gjorde en bakåtkullerbytta rakt in i vår tv. Jag klarade mig utan några skador och likaså tv:n men det fick mig att bli betydligt mer försiktig med vad jag hittar på, på bollen.
Jag är inte inte utbildad instruktör på boll och kanske att jag gör det i framtiden. Vi får se. Tack för frågan!
 
 
1 Jenny:

skriven

Spännande med Pilates. Dock har jag inte någon god balans, men det ser kul ut :)

2 Linda:

skriven

Mitt balanssine är värdelöst så jag hade alla gånger fått tv över mig😀
Kom bara ihåg att vill du så kan du!

3 Emma:

skriven

Jag får ta och leta fram min Pilates boll så jag kan testa detta!

4 Fröken Rödlök :

skriven

Det ser alltid så enkelt ut med boll men förstår att det krävs mycket balans. Måste sett roligt ut när du ramla men tur varken du eller tv skadades 😉

5 Therese Carlsson :

skriven

Det ser så kul ut det där som du gör 😊 ska köpa en sån boll och göra lite övningar på den

6 Katja :

skriven

Herregud vilken tur att det gick bra!! Jag hade haft otroligt problem att inte rulla iväg 🤣

7 Daisy :

skriven

Förstår att du blev försiktigare efter du for bakåt, skönt att de gick bra med både dig & tv

8 Amanda (Swedish Passport):

skriven

Haha åh, har också så mycket hatkärlek till den där bollen! Så bra träning för mig som typ saknar både balans och core-muskler, men så himla jobbigt då hela kroppen får kämpa ;)

9 Moa:

skriven

Verkligen ett spännande inlägg :)

10 Kamilla:

skriven

När jag gick på min förra rehab så fick vi i en del använda oss mkt av pilates bollar vilket jag gillade. vilken balans ni har som fick till bilden med er på bollarna

11 Anna:

skriven

Haha, den gången som jag vågade mig på att prova pilates med hjälp av en Youtube-video var det där med bollen precis frågan jag fick från vänner och kollegor. Kan tänka mig att den framfarten som bollarna gjorde för ett par år sedan har satt lite griller i huvudet på folk ;)

12 Jennysvardag:

skriven

Jag gillar att använda pilatesboll när jag gör övningar. Just för att kroppen ska få mer träning och hitta balansen mer :)

13 Moa Larsson:

skriven

Åh, de där FÖRBANNADE pilatesbollarna. Jag blir galen! Så mycket hatkärlek till ett och samma redskap har jag aldrig stött på förr. När jag tränade på elitnivå manövrerade jag de hur enkelt som helst, idag skulle det se helt annorlunda ut. Haha!

14 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Så spännande, jag har bara testat pilatesboll på gymmet för flera år sedan. Var ganska skönt då minns jag men verkligen mycket med balansen :D

15 Marina:

skriven

Ser verkligen en utmaning i att använda bollen :)

16 Linda:

skriven

Gud, det där låter som nåt jag skulle kunna göra- ramla rakt in i tv. Skönt att du inte blev skadad. En sådan boll vill jag ha men jag vet inte var den ska förvaras, vi bor rätt så litet.

17 Madelene:

skriven

Bollen sätter ju genast in balansen mer än vanligt. När jag höll på o träna mycket med styrka tidigare körde jag alltid något pass i veckan med bollen för att aktivera de små balansmusklerna och oj vilken träningsvärk man fick då

18 Michaela :

skriven

Aj aj aj att falla av bollen sådär. Men upp igen ba som på hästen 🙈😉

19 Matilda Berlin:

skriven

Alltså - älska pilatesbollar!! Jag körde väldigt mycket klasser som hette Core på boll tidigare (inte ren pilates, utan alla möjliga core-stärkande övningar) och alltså wow vilken skillnad det är mot att bara köra"vanligt". Man märker ju verkligen på direkten när man har varit borta. Så himla fascinerande! =) Stor kram hjärtat <3

Kommentera här: