Tillbaka till Grensholm

Tidigare i veckan så tog vi en tripp till Grensholms borgsruin, det gamla namnet är faktiskt Åls stenhus. Vi har varit här en gång tidigare och från bilen får man gå lite drygt en kilometer innan man är framme.
Vi stannade nere vid Roxen en stund och kastade stenar. Jag kände på vattnet och grämde mig lite faktiskt över att jag inte hade med mig badkläder. Det hade varit skönt att ta ett dopp då vattnet faktiskt var riktigt varmt och skönt.
Nere vid stranden ligger ett övergivet litet hus. Givet att knalla in där och kika lite. En enrummare och jag funderar över om någon bott här. Jag gillar att fundera över vem som kan tänkas ha bott på övergivna platser. Hade de barn och vilka livsöden hade de kunnat berätta om?
Mysigaste vägen upp till stenhuset men jobbig också då det går brant uppför. Bilden gör inte vägen rättvisa.
Den branta backen upp till borgen är så värt det när man väl kommer upp! Så vackert och man ser långt. Hade gärna haft med mig en kikare för att kunna se alla platser som man funderar över vad det är!
 
 
 
 
1 Elin:

skriven

Det ser faktiskt inte så varmt ut med tanke på jackor & kläder :) Konstigt då att det kändes varmt. Övergivna hus tycker jag ser & låter så obehagligt. Sett på för mycket tv & film hehe. Såg fint ut med muren

2 Anna :

skriven

Låter som en helt underbar dag och varför är det alltid så? Så fort man inte har badkläder med sig men man känner på vattnet så är det alltid då som man vill bada, haha! Stor kram och trevlig helg! ❤️

3 nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Så mysigt! Jag brukar också fundera över övergivna platser, vem kan ha bott där?! Spännande!

4 Jennysvardag:

skriven

Jag har badat vid grensholm ett par gånger och även i Roxen i närheten av norsholms slussar. Stenhuset har jag dock aldrig sett vad jag kan minnas 🙈 bodde i kimstad när jag var liten :)

5 dani:

skriven

Vad härligt det ser ut!

6 Diana Saelöen:

skriven

Så fint det verkar vara.... vi bor verkligen i ett vackert land och man har ändå bara sett en bråkdel av det. Jag älskar när man delar med sig av olika platser man besökt.

7 Marie:

skriven

Ja idag hade man gärna gett sig i och badat men vi har haft annat för oss så inte funnits tid för det, men hoppas att man kan imorrn

8 Mina:

skriven

Mysig utflykt! Övergivna hus kan verkligen trigga mina tankar och det finns en berättelse, så spännande 😀

9 yasmine mamma till dennis och angelina:

skriven

så mysigt ni verkar ha haft det, fina bilder vid stranden. och så fin utsikt uppifrån borgen.
Ha en fin kväll kram

10 Jenny:

skriven

Vilket mysigt ställe ni besökt. Så fina bilder :) Kram

11 Fnulan:

skriven

Det är härligt med sommarbloggar, man får lära känna Sverige =) ALdrig hört talas om Grensholm. FINT

12 Therese Carlsson :

skriven

Vilka härliga bilder ser så vackert ut

13 Yela:

skriven

Va kul med en utflykt! De här med övergivna hus tycker jag verkligen är så intressant! Har tyvärr aldrig varit inne i något men skulle så gärna vilja, känns så spännande och sätter ju verkligen fart på fantasin som du säger 😊 Önskar dig en fin helg nu 🤗

14 Amanda:

skriven

Att bada i hav är ju så härligt verkligen. Jag gillar också att fundera över vilka som har bott på övergivna/gamla platser. Känner så igen mig. Det är en sån fin bild över vattnet du har tagit :)

15 jessica:

skriven

åhh detta verkar verkligen vara en så spännande & mysig plats att besöka <3

16 Jennifer:

skriven

Ser kallt ut :O Vi har haft varmt idag och solen har kommit och gått.. Typisk svensk sommar :(

17 Madde:

skriven

Gör samma sak som du där. Funderar på hur dom hade det, och hur dom levde. Älskar verkligen allt det gamla

18 Julia:

skriven

brukar oxå fundera över vilka som bott i övergivna hus det är riktigt spännande :) alltså wow vad välbevarad borgen är. Vi har inte alls lika välbevarade borgar häromkring vad jag vet

19 Michelle :

skriven

Vilken osis att du inte hade med sin baddräkt ,sånt är ju så typiskt att man glömmer el inte tänker på det

20 Åse:

skriven

Lätt värt de för den fina utsikten 💞

21 Michaela :

skriven

Vilken härlig dag ni hade.. Sen att jag tycker platsen är otroligt vacker är ingen hemlighet. Skulle också ha velat ha kikare med mig 🙂

22 Moa:

skriven

Kan tänka mig att man ser långt, mysigt med bra utsikt :kr

23 Kamilla:

skriven

Typiskt att du inte hade badkläderna med dig. Men å andra sidan får du ju en anledning att åka tillbaka igen för att bada.

24 Sandifighter:

skriven

Så tänket även jag ofta, samma med övergivna hus efter vägen. Tänk att i dessa hud har det bott människor, kanskd till ovh med familjer ❤ Jag gillar även att gå runt på kyrkogårdar och fundera på de gamla graven som ingen bryr sig om längre. Släkten som inte finns kvar och hur dessa människor kan ha levt sina liv. Makabert kanske, men jag tycker det är fint för då finns det någon som tänker på dem ändå ❤

25 Mösstanten:

skriven

Intressant inlägg. Jag har bara åkt förbi Grensholm, aldrig varit vid ruinen. Men tror du inte att det lilla gula huset kan vara ett gammalt badhus?

Svar: Ja, kanske det? Men det är verkligen litet, kanske 15 kvadratmeter bara.
Hanna

Kommentera här: