Vad gör en blogg bra?

Idag i Bloggsupporten diskuteras det vad som gör en blogg bra. Det som är viktigt för mig är ungefär samma som övriga också tycker.
- Tydlighet och en röd tråd.
Vet jag att jag besöker en föräldrablogg kanske jag inte helt plötsligt vill bli bombad av matinlägg eller om jag besöker en blogg som behandlar lchf/keto vill jag inte att det helt plötsligt skrivs om djur. Nu menar jag rena ämnesbloggar där man ser redan från början att här skrivs det bara om till exempel träning eller bara mode.
Jag gillar heller inte när samma inlägg handlar om flera olika saker. Hellre fler och kortare inlägg istället för allt i samma. Vill man få ut allt på en gång så kan man tidsinställa inlägget.
- Säg inte "förlåt att jag inte bloggat på ett tag". Be inte om ursäkt för att man inte hinner blogga.
- Popupreklamer gillar jag inte! Jag vill kunna välja om jag ska se en annons eller inte. På de flesta sidor fungerar adblock men inte vad gäller popupreklamer. Höll på att bli galen ett tag när jag på varenda Nouwblogg fick upp Libressereklam (obs, vet att det inte är bloggarnas fel, men jag förstår inte hur de som gör reklamkampanjer tänker. Vill de att man ska irritera sig så lyckas de väldigt bra).
- Bra bilder
Jag uppskattar fina bilder men jag tycker inte om när det blir mer "magasinkänsla" över bloggen. Jag vill ha det fina men det får inte vara för redigerat.
- Trovärdiga samarbeten
Det skulle inte bli så trovärdigt om jag gjorde ett samarbete där jag skriver om arbetskläder eller möbler. Jag som aldrig skriver om inredning.
- Engagemang
Att bloggaren tar sig tid att svara på kommentarer och frågor. Jag köper att man inte alltid hinner svara på alla kommentarer men att någon gång ibland visa att man sett kommentaren och också svarat tycker jag är väldigt trevligt. (Säger hon som i skrivande stund har 90 kommentarer att svara på och godkänna...)
Nu har du fått läsa vad jag tycker gör en blogg bra. Men oh boy, det känns som att jag gör i stort sett allt fel med mig egen blogg. Kanske därför min statistik är som den är... För stor header (som jag personligen älskar och inte skulle byta bort, den är så mycket jag) kanske lite för dåliga bilder och nä, nu slutar jag här. Jag tycker att min blogg fått ett lyft den senaste månaden och på det spåret ska jag fortsätta.
1 TwinMom.se:

skriven

Håller med! Själv tycker jag det är viktigt att det är äkta, det där perfekta flödet tilltalar inte mig för så ser inte livet ut. Och håller med om att man vill ha svar på kommentarer, men jag kan vara väldigt seg där då det är måååånga kommentarer som ska svaras på🙈

Svar: Har precis betat av 100 kommentarer. Kan säga att på vissa kommentarer blir det inte så där superbra svar. Det är så svårt ibland att skriva något vettigt.
Hanna

2 Rebecca:

skriven

Åh, det där med att be om ursäkt för att jag inte hinner blogga är jag definitivt skyldig till. Ska bättra mig med det.

Svar: Det är såklart upp till dig men tycker bara att det är onödigt. Du bestämmer ju själv när du vill uppdatera bloggen. :-)
Hanna

3 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Känner så igen mig, mest tokig blev jag på den där libresse var helt galen och att inte tala om polisreklamen :-o. Inte nog med att det är störande så har de där LJUD också i hög volym :-o.

Jag svarar på alla mina kommentarer (dock sluta svara på kommentarer som är enbart till för att man ska besöka deras blogg) men andra tar jag mig tid med. Det är därför jag godkänner för, brukar ta sin tid att svara så vissa dagar blir det tyvärr någon dags väntan. Men det är ju för att jag vill svara alla :)

Svar: Usch Libresse var hemsk. Varför liksom? Jag brukar radera kommentarer som inte rör inlägget istället. Kanske är lite "vasst" men jag vill inte ha en massa saker som inte rör mina inlägg. Där är jag stenhård.
Hanna

4 Emma-Matilda:

skriven

Att be om ursäkt att man inte hunnit blogga har man ju tyvärr gjort några gånger, och jag måste verkligen bli bättre på att ta bilder med kameran istället för med telefonen. Det är ju verkligen så mycket roligare att läsa en blogg med klara och fina bilder istället för de där korniga sopm det gärna blir med telefonen.

Svar: Ja alltså det är inget fel så, jag tycker bara det är onödigt eftersom bloggaren bestämmer reglerna för sin blogg, inte läsaren. :-)
Hanna

5 Fru Elversson:

skriven

Håller med dig kring dem flesta delarna faktiskt! Min blogg har blivit lite mer allt typ, personlig, olika teman med mera. Många saker. Men röda tråden är psykisk ohälsa, men har annat med, annars blir bloggen lätt för tung. :) Hoppas du har haft en härlig fredag! :)

Svar: Det gäller att hitta en bra blandning. Kan vara svårt ibland.
Hanna

6 Kamilla:

skriven

Jag tycker att bloggar som lever inspirerar mig mest. Bloggen jag läser måste ge mig något tillbaka som inspiration, spännande inlääg, vackra bilder, bloggen behöver beröra mig. Sedan har jag svårt för bloggar som bara skriver om hur negativt allt är. Jag behöver få känna glädje.

Svar: Jag vill också att bloggen lever. Ett levande kommentarsfält där man får svar på frågor och inlägg där bloggaren ber läsaren tycka till om olika saker.
Hanna

7 Åse:

skriven

Jag tycker en bra blogg är en personlig blogg där man bolla idéer och tankar :)

Svar: Det håller jag med om. :-)
Hanna

8 Sabina:

skriven

Håller med om allt!

9 Sandra:

skriven

Bra tips, en nybörjare som jag tar åt mig ❤

Svar: Vad roligt att du gillade mina tips. :-)
Hanna

10 Snabela:

skriven

En bra blogg är svårt att definiera. För mig är det mycket av det du har nämnt. Men det är även om bloggen är skriven med känsla, att det man skriver om är nått man brinner för.

Svar: Det håller jag med om. Känslan är viktigt.
Hanna

11 sofia:

skriven

Åh så himla skoj att få veta vad du tycker en bra blogg är! Jag tycker det är superviktigt att ha bilder till varje inlägg för det gör verkligen så mycket :)

Svar: Bilder är viktigt men ibland tycker jag att det är svårt att hitta en bild som passar till inlägget.
Hanna

12 Junitjej:

skriven

Jag håller med dig om allt. Jag gillar samarbeten (om de känns äkta), men jag gillar inte reklamannonser på bloggar.

Svar: Jag tycker inte heller om annonser. Med adblock slipper jag de flesta. Dock inte de mest irriterande reklamerna. Som popupreklamer.
Hanna

Kommentera här: