Gästblogg: Fröken Rödlök

Jag tycker det här med gästbloggare är väldigt roligt så när jag nu får äran att få skriva mina ord hos Hanna känns det otroligt bra. Jag får möjlighet att sprida mina tankar till Hannas läsare också. Så först vill jag tacka Hanna så väldigt mycket för att jag får skriva mitt inlägg på din blogg <3
 
Det är inte för att jag är tjock!  
 
Jag har den senaste tiden fått kommentarer som ”grattis till bebisen”, ”ska inte du ha barn snart”, ”när är det dags för er att skaffa barn” och jag blir så trött på dessa frågor! Är det en självklarhet att man skall ha barn? Är det en självklarhet att man får ställa sådana frågor? Egentligen är dom inte så hemska, men när man tänker vad som kan vara bakom beslut så är det mer känsligt än man först tror.
 
Du kanske inte vill mig något illa, det tror jag inte heller men tänk dig för en extra gång nästa gång innan du ställer en sådan fråga. Du vet ju inte hur det egentligen ligger till.  Jag kanske kämpar dag ut och dag in, månad ut och månad in, i åratal med att bli gravid. Det kanske är det enda jag tänker på om dagarna, jag kanske inte kan bli gravid!  Då är det jättejobbigt att bli påmind om att du ser oss som ett par som väntar barn, eller att det borde vara dags för oss snart.  Dessutom kanske jag har tagit ett beslut om att jag inte vill ha barn, ett beslut som inte alltid är så lätt att fatta och då är det så himla jobbigt att ständigt bli påmind om det. Anledningarna till varför man inte vill ha barn kan vara många – man har svårt för att bli gravid och därför bestämt sig för att sluta försöka, man känner inte sig redo, man mår inte bra med sin partner eller med sig själv och därför inte vill skaffa osv. Du har inte den blekaste om vad som händer och sker hos andra.
Dessutom har du ingen aning om jag nyligen genomgått ett missfall. Även om jag utåt sätt inte visar någonting, fortfarande är den jag brukar vara så betyder det inte att jag bakom stängda dörrar inte slåss mot jobbiga saker. När du ställer den där frågan eller uttrycker dig klumpigt i form med en gratulation till bebisen i magen så kanske, jag säger kanske, har jag tidigare precis genomgått ett missfall. Man behöver inte visa allt i sociala medier så mycket händer utanför bloggens värld också.  Du har som sagt ingen aning om vad som händer och sker, hur jag mår och hur jag vill ha det! Jag tycker det är respektlöst att skicka iväg klumpiga kommentarer till någon man tror är gravid – se till att ha fakta innan du skriver någonting. Men nej, det är inte för att jag är tjock för att jag reagerar och blir sårad. Det sitter så mycket inom mig som du inte har någon aning om!
 
Snälla! Tänk dig för en extra gång nästa gång, du sårar även om du inte vet om det!  
 
Välkommen in till min vrå – www.frokenrodlok.se
 
Många kramar Marica Fröken Rödlök
1 Åse:

skriven

Helt rätt. Känner igen mig lite

2 Julia:

skriven

riktigt bra inlägg och något man verkligen behöver tänka på innan man öppnar munnen och säger något

3 Pärla:

skriven

Älskar hennes blogg sen länge <3 Detta är ett tufft ämne, jag förstår inte hur man kan öppna munnen om sådana ämnen utan att ha en aning :(

4 Anna:

skriven

Nä alltså fy.. förstår inte hur folk kan uttrycka sig sånt eller hur vissa tänker. Jag gillar din blogg och jag gillar dig även om jag aldrig har träffat dig så verkar du vara en väldigt jordnära person och blir så ledsen när jag löser att folk slängt ut sig sånna kommentarer. Kram på dig ❤️

5 Therese Carlsson:

skriven

En mycket bra blogg det där och jag läser hennes blogg varje dag =)

6 Joy:

skriven

Vilket himla bra inlägg! Det är verkligen inte okej att kommentera folks kroppar, det kan skada så himla mycket verkligen. Och att få frågan om man är gravid när man inte är det kan skada eftersom det kan finnas så mycket underliggande orsaker som gör en illa. Kram!

7 Michaela:

skriven

Åh jag blir så frustrerad när jag läser om folks idioti kring detta. Tycker att folk kan ha tand för tunga istället

8 Anna:

skriven

Vilket bra inlägg. Just det där med barn inser jag mer och mer med åren hur känsligt det kan vara att fråga om. Både genom mina egna erfarenheter och vad jag hör folk när mig gå igenom. Det är så viktigt att upplysa om att tänka efter både en och två gånger, även om man inte menar någonting illa alls.

9 Amanda :

skriven

Tycker med att det är jätte roligt med gäst bloggning

10 Emelie:

skriven

men herregud hur människor är ibland! Beklagar missfallet <3 När jag var gravid med mitt andra barn så trodde många att jag var gravid ett bra tag, men ingen vågade fråga förrän min chef skickade ut ett mail till alla om det, haha!

11 A:

skriven

Håller så med om att det är jobbigt när folk tjatar och tjatar. Så himla onödigt! Och just att fråga om nån är gravid bara för att personen är rund om magen ska man verkligen akta sig för!! Har varit med om att vissa män, både på min fritid och på jobbet, ett tag drev med mig om att jag var gravid bara för att jag gått upp i vikt. De visste att jag inte var det! Till slut blev jag verkligen riktigt ledsen! Vuxna människor som inte tänker sig för...

12 Daisy:

skriven

Samma här får alltid frågan om barn man blir nästan arg till slut, inte alla kan få barn eller vill ha barn. Man kan ha förhållande ändå Lixom?? Kul med gästbloggande :)

13 Johanna:

skriven

SÅ HIMLA VIKTIGT!!! Detta måste tas upp, har slängt ur mig en sån kommentar en gång, till min kusin och hennes sambo, mår fortfarande dåligt då jag frågade om det var dags snart för dem att skaffa barn. Men man vet ju aldrig, jag har ingen aning om de försöker eller om de till och med varit gravid och fått missfall. Om de ens vill ha barn? Jag vet inte om jag vill ha barn? Ingen aning. Hade blivit irriterad om folk tog sig friheten och frågade om jag inte vill ha barn, som om det är en självklarhet. Viktigt att ta upp, verkligen! Kram

14 sofia:

skriven

Åh fina, fina Marica! Verkligen ett rörande inlägg må jag säga, viktiga budskap att få fram. Håller med, man ska alltid tänka en extra gång innan man säger något för det kan faktiskt såra en människa. Du är verkligen en stark person och sån inspiration för många :) <3

15 Carolina:

skriven

Trist att få sårande kommentarer & skönt att kunna få skriva av sig på en annan persons blogg så det ska spridas om hur du känner. :)

16 Kamilla:

skriven

De där kommentarerna är väl typiska när vänner och bekanta börjar skaffa barn eller man bott tillsammans ett tag. Tror egentligen inte de menar illa men ingen vet ju heller vad någon annan bär med sig inuti sin själ och hjärta. Kanske dags för en tänkas sig för debatt.

17 Fröken Rödlök:

skriven

Tack så mycket för att jag fick möjlighet att gästblogga hos dig, tack <3

Svar: Det var så lite! Tycker det är ett viktigt ämne att skriva om!
Hanna

18 Michelle :

skriven

Men åh detta var sådant varmt inlägg . Jag tycker inte man ställer frågor tills man verkligen vet hur det ligger till . Usch för sånt . Kram på dej 💕

19 Viktor Högnäs:

skriven

Tycker det är viktigt att nämna att vissa frågor överlag kanske inte är lämpliga, eller att man inte ska uttrycka frågan klumpigt! :) Ta hand om dig! :)

20 Johanna:

skriven

Jätte bra inlägg. Folk lägger sig i saker de inte har och göra med. vi lever på 200o talet nu folk borde veta bättre.

21 Marie:

skriven

Så himla innerligt tungt när människor inte tänker längre än näsan räcker och säger så plumpa saker. Allt jag kan tänka är, du är stark. Klok. Och jag hoppas verkligen du får det du drömmer om<3

22 Mirre:

skriven

Ohh fröken rödlök, hennes blogg gillar man, <3, fint att tipsa om hennes fina blogg

23 Lillan Kind:

skriven

Jag håller verkligen med om att man bör tänka sig för innan frestelsen att ställa såna frågor bejakas. Det kan bli hur dumt, klumpigt och sårande som helst. Har själv fått såna frågor, varav vissa grymt okänsliga. Det är inte roligt alls.

24 ellie:

skriven

Gravid frågor är allmänt känsliga så håller med att man kan ta det lite lugnt med dom frågorna! I alla fall tills man vet hur det ligger till, Kul att du gästar bloggen!

25 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Oerhört viktigt ämne, det här ligger mig dessutom väldigt nära själv. Jag avskyr frågor om barn, speciellt då det är så pass privat det är inget man någonsin kan förvänta sig. Dessutom är det även upp till var och en att bestämma om de vill eller inte vill ha barn, vet flera som är självmant barnfria som de ser saken. Det skall dock inte förväxlas med ofrivilligt barnlösa för det är ju annorlunda då finns önskan där som sårar i form av att påminnas om sorgen om och om igen.

26 Fnulan:

skriven

Vad fint att du öppnar upp din blogg Hanna.
Kära fröken Rödlök, nej du ska inte behöva berätta allt, du väljer själv dina ord. Du är så fin. Ledsamt att höra att du har blivit sårad <3

27 Jennifer:

skriven

Så himla bra inlägg! Du är så bra Marica!

28 Madelene:

skriven

Så tråkigt att höra om att du fått missfall. Så otroligt himla starkt att dela med sig fina du. STARK och styrkekramar till fina frökenrödlök

29 Yela:

skriven

Tack för att du delar med dig! Tycker de är en så opassande fråga, om de är så att man är gravid kan man väl få berätta de själv annars är de bara en smaklös kommentar 😕

30 Jennifer:

skriven

Sådant här är hemskt, är själv med om det, men pga att min son snart fyller 13 år och folk verkar tycka det är konstigt att jag inte har fler barn.. Men det är så att jag kan inte bli gravid efter ett missfall jag fick under hösten 201 pga komplikationer.

31 Amanda:

skriven

Så intressant inlägg och ja ibland ska man tänka sig för innan man säger något eller kommenterar något. För man vet som sagt inte hur dens personens liv är egentligen, behöver inte vara en bra dag bara för man visar en positiv sida utåt. Mycket bra inlägg :)

32 Sarah:

skriven

Grattis till bebisen är ju en taskig kommentar om man inte ens är med barn :/ Folk borde inte heller bara anta att alla vill ha barn och även om man vill kanske man inte har träffat nån än att skaffa barn med :P

33 Veronica:

skriven

Jätte härligt att se någon skriva om detta!
Jag är en av de som inte vill ha barn, men hela tiden får frågor som; har du någon ny kille än, förlovar du dig inte snart, jag vill ha barnbarn(mamma), oh är du gravid? Vem är pappan?, hel tiden...
Mitt nuvarande jobb försökte göra sig av med mig för de trodde jag blivit gravid.... Fick höra de av min teamleader....
Så förstår helt dilemmat.

34 Lexochlogan :

skriven

Ja gästbloggare låter så himla kul, aldrig testat faktiskt men ett bra sätt att få upp ögonen för nya konton tror jag

35 Malin Moen:

skriven

Vad skoj med gästbloggar! Min närmsta vän fick denna kommentaren igår när vi var ute och fikade. Hon fick sin dotter för tio månader sedan. Så kom en utav hennes kollegor och undrade om hon var gravid igen. Får ofta den frågan om när nästa barn kommer. Om och om igen. Visst ville vi ha ett till barn men i vår takt.

36 Jenny:

skriven

Åhhh, håller med dig här!!!
Jag har fått många kommentarer om "du har visst lagt på dig lite, är det bebis på gång" eller "Det är väl ingen bebis på gång, det räcker väl med de fem du har" osv osv.

För det första så ta dig inte rätten att kommentera min vikt oavsett om jag är smal eller tjock... för det andra, JAG och endast JAG (och kanske min man) bestämmer om hur många och om vi vill ha fler barn. Ingen annan har rätt att säga något, kommentera eller tycka till om detta.

Så jag förstår dig så väl fast åt andra hållet... att de tycker man har för många barn :(
Vi ska inte ha fler barn, det räcker med de vi fem fina barn vi har, men om vi skulle vilja skaffa 4 till så är det inte någon som ska lägga sig i detta.

Ha en fin dag,

Kram kram

37 Mösstanten:

skriven

Verkligen bra skrivet. Man ska aldrig komma med närgångna kommentarer eller frågor till folk. Är personen gravid får man veta det så småningom när personen själv vill berätta. Det gäller även andra närgångna frågor typ: har du nån kille/tjej?, ska ni gifta er snart? du har magrat, mår du riktigt bra? Vissa frågor kan man ställa om man är mycket nära vän och är orolig för sin vän. Annars ska man låta bli.

Kommentera här: