Börjar må bättre och varför jag inte vill träna yoga

I kvällens inlägg återanvänder jag en bild från tidigare i år när jag satt nere vid ån på en rast. Jag vaknade med feber imorse och väldigt ont i mitt högra ben så jag kombinerade ipren och panodil för att få bort värken. Jag tog även bort febern och nu har den hållit sig borta hela dagen. Jag är såklart väldigt trött och matt i kroppen och hostar så lungorna nästan hoppar ur kroppen men är så glad över att febern iallafall är borta.
Jag har suttit och kollat på Mellon med ett halvt öga. Typ den första deltävlingen jag sett på flera år. Vad tyckte ni? Jag gillade Margarets låt och Malous så de fick mina röster faktiskt. Kul att Malou gick direkt till final, det är hon värd.
 
Jag fick frågan varför jag inte vill träna yoga och det enkla svaret är att jag får ångest av yoga och att det inte passar ihop med min kristna tro. Yoga är en del av hinduismen och för min del spelar det ingen roll att "gymyoga" inte har något med den gamla filosofin att göra. Det går inte att göra yoga västerländsk och komma undan det ursprungliga syftet med yoga som var att bli ett med världsaltet. Inte för mig iallafall. Sen lägger jag inga värderingar hur andra väljer att göra men det är anledningen till att jag inte vill träna yoga.
"Man vet inte exakt hur gammal yogan är men man tror att den är ungefär 5000 år vilket gör det till en av de äldsta, levande, andliga traditionerna. Yogan nämns redan i Veda-skrifterna som man tror skrevs 3000 f Kr. Även i Bhagavad-Gitasom finns flera hänvisningar till yoga och hur yoga är vägen till frigörelse och insikt, 
Det fanns en yogamästare Patanjali (ca 300 f.Kr.) som detaljerat skrev ner yogan, dess mål, filosofi och struktur i en text som kallas Yoga Sutra. Dessa 195 verser är grundläggande för yogans filosofi. Yogans mål är absolut frihet och Patanjali formulerade yogans väg i form av åtta delar och tillsammans utgör de en metod för att nå upplysning. Dessa åtta delar består av återhållsamhet, regelbunden disciplin, kroppsställningar för häsa och meditation, andning, synkronisering av sinne/tanke, djup meditation och uppvaknande/insikt/extas."

 
1 Lexochlogan :

skriven

Det vsr mer än jag visste om yogan, inser att man borde vara mer påläst. Skönt att febern försvann, hoppas du blir av med hostan snart med

2 PT Lilla Ax:

skriven

Har missat mellon helt, men vill mest skriva en stor fet uppmuntran att äntligen hitta någon annan som delar min känsla och upplevelse av Yoga. Jag jobbar som PT massvis med rörelse och funktionalitet, visst finns det rörelser jag använder utifrån fysiologin som många anser är yogaliknande. Men för mig handlar det istället om att jobba med leder, fascia och muskler för att skapa en rörlig kropp. De flödesmönster som tagits fram i Yogan har sin ursprung i hinduismen och jag klarar inte av att se förbi det. Andra får göra hur de vill, men jag har valt att inte hoppa på popularitetståget utan jobbar glatt vidare med rörelseträning istället.

3 TwinMom.se:

skriven

Åh fy för att vara sjuk! Men så skönt att det blev bättre efter Ipren! Hoppas du känner dig piggare snart, tar ju ett tag innan man faktiskt mår bra igen!

4 Mirre:

skriven

Tack för förklaringen till varför du inte vill träna Yoga och jag har nog också svårt för det faktiskt.

5 birgitmaria:

skriven

Skönt att det går åt rätt håll! Mello är alltid mello och jag upplever att låtarna blir bättre ju mer man hör dem. Men det är kul att titta på :-)

6 Amanda:

skriven

Jag hade ingen aning om att yoga kom från hinduismen och hade med en religion att göra med. Så intressant att få veta det. Har dck aldrig provat yoga :)

7 Sarah:

skriven

Så mysigt att sitta vid vattnet :) Vad skönt att värktabletterna hjälpte :)

8 Michelle :

skriven

Hm tycker yoga e jätte bra kroppen och för lugnet . Inget man ska förknippa sej med religion . Men förstår att dutänker så och respekterar det men för mig är yoga lugn och härligt att göra . 💕

9 Malin Moen:

skriven

Hoppas verkligen du känner dig bättre till idag. Krya på dig fina vännen! Skickar stora styrketankar till dig.

10 Matilda Berlin:

skriven

Nej vad intressant att läsa utifrån den aspekten. Har verkligen ALDRIG ens tänkt på att den finns =) KRAM fina och fortsatt stort krya på dig <3

11 Madde:

skriven

Personligen gillar jag yoga, och idag används den även i stresshanteringssyfte. Visst går den tillbska till hinduism och deras tankesätt, men kan inte se hur den krockar med kristendomen.

Svar: Det är ju just därför den krockar! Jag är emot att blanda religioner. Hur mycket man än vill använda den i andra syften så går det inte för mig att bortse från yogans bakomliggande filosofi.
Hanna

12 Sandra:

skriven

Det är ju så olika det där med yoga. Jag brukar göra en fibroyoga som jag tycker känns bra för kroppen.
Vart härstammar pilates ifrån (det kanske du skrivit förrut?!)

Svar: Det var en man som hette Joseph Pilates som i början på 1900-talet kom på pilates när han hjälpte krigsfångar med rehabilitering av sina skador. Fast han kallade inte träningsformen för pilates utan för contrology. För att det handlade om kontroll, att utföra varje övning med kontroll från powerhouse. Det vill säga kroppens center, mage rygg, höfter och så vidare.
Hanna

13 Jennysvardg:

skriven

Hoppas att du börjar bli frisk snart, man blir ju verkligen helt förstörd när man har feber. Så intressant att få vet varför du inte gör yoga. Jag vet att toga har funnits länge

14 Mösstanten:

skriven

Hoppas det nu går åt rätt håll så att du piggnar till. Intressanta tankar om Yoga. Det tänker man ju oftast inte på att den har sin grund i religion. Jag är själv inte troende så för mig skulle det inte spela någon roll. Jag antar att det ändå är många kristna som praktiserar yoga som träning. Men jag vet förstås inte.

15 Frugan E:

skriven

Intressant att läsa dina tankar om yoga. Vet att det är många muslimer också som inte vill träna det på grund av exakt samma anledning.. Själv känner jag väl inte riktigt så, men jag kan inte göra yoga ändå på grund av mina ständiga fot- och benkramper. Kan inte hålla alla poser utan att krampa ihop, haha. Men förstår din synvinkel absolut. Från början så är det ju en del av en annan religion.

Hoppas du mår bättre snart i alla fall, inget vidare att vara sjuk. <3

16 Palle:

skriven

Skönt att du börjar må bättre.
Och kul att du hittat din träningsform.
Lycka till!

17 A:

skriven

Skönt att läsa att det finns en till som ser på yoga på detta sätt! Numera vågar man ju knappt säga det högt, att den inte passar ihop med ens kristna tro, för att det har blivit så "självklart" att hålla på med det. Men så är det för mig med och jag tänker mig att även fast vi här i väst använder den som nån sorts gymmetod, så undrar jag vad en hindu skulle säga om detta!

Svar: Jag blir väldigt glad över att jag inte är ensam med mina tankar. Tack för att du delade med dig.
Hanna

18 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Då förstår jag hur du tänker, det är nog lätt då att man väljer bort yogan när tron är så stark :). Tack för att du svarade :)

19 Lisa Käller:

skriven

Intressant tanke kring yogan. Jag har alltid tänkt att det har med känslan att göra. Liksom att man ska vara här och nu. Men kul att få veta lite mer!

20 JUNITJEJ:

skriven

Så skönt att du mår bättre!
Men varför skulle yogan krocka med din tro? Man kan väl utföra yogan utan att tro på hinduismen.

Svar: Jag är emot att blanda olika religioner. Filosofin bakom yogan kan inte jag komma undan. Dessutom får jag ångest av yoga så det är definitivt inte för mig.
Hanna

21 Ingmarie:

skriven

Intressant. Om yogan alltså. Har aldrig tänkt på yoga som något som kan förknippas med religion.... Däremot med andlighet. Yogi Bahjan sa i och för sig en gång något i stil med: "If you can´t see God in all you can´t see God at all. Kan ju tolkas hur man vill men jag tycker det är fint. Och som många skrivit innan så tänker jag mer att yoga och meditation bl.a handlar om närvaro. Yogan är inte en religion. Den har inga gudar. Tvärtom. Här är f ö en bra text om det.
http://www.christianspracticingyoga.com/is-yoga-a-religion/
Ångest är förstås jobbigt. Yoga kan ha den effekten i början när man s a s "öppnar upp" energikanalerna. (Själv gick jag omkring och var skitarg mest hela tiden första året. haha)
Men såklart du ska vilja och ha en längtan efter det.
Och krya på dig!

22 Annica:

skriven

Jag har samma åsikter som dig (och PT Alex) angående hinduismens inflytande på yoga. Och just därför utövar inte heller jag detta. Kram

Svar: Skönt att höra att jag inte är ensam! :-)
Hanna

23 Sara:

skriven

Tack för din djupa förklaring till motståndet hos dig till yogan. Självklart så respekterar jag den förklaringen. När jag var yngre så såg jag mig som kristen fullt ut ett tag men med åren så har jag adopterat lite från alla religioner och i botten så har jag nog en alldeles egen religion nu som går ut på att inte skada andra och att barn och oskyldiga alltid är okränkbara. Ska vi kalla det Saraism? Jag kan be till ”Gud” per automatik vid vissa tillfällen, när det är riktigt svårt i livet och även när allt är fantastiskt. Det finns bara en sorts människor som jag skulle kunna skada ordentligt fysiskt, medvetet,och det är de som har mördat barn.

Kommentera här: